דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירי בבית הספר

אירועי הירי בארה"ב / "אנחנו אלה שמחוללים את השינוי". תלמידים מפלורידה נגד הנשק בארה"ב

תלמידים ששרדו את מתקפת הירי האחרונה בביה"ס בפלורידה עולים לוושינגטון ונחושים להגביל את מכירת רובי הסער בארה"ב | "אנחנו הולכים להיות בית הספר שסבל ממתקפת ירי אבל עשה עם זה משהו", אומרת אחת התלמידות

תלמידי ביה"ס בפלורידה בו ארעה תקרית הירי בשבוע שעבר בדרכם לוושינגטון (צילום: AP Foto/Mark Wallheiser)
תלמידי ביה"ס בפלורידה בו ארעה תקרית הירי בשבוע שעבר בדרכם לוושינגטון (צילום: AP Foto/Mark Wallheiser)

תלמידים ששרדו את אירוע הירי האחרון בפלורידה מתכוננים לעלות היום (רביעי) לבירה וושינגטון במטרה לדרוש את ההוצאה מחוץ לחוק של כלי-נשק מהסוג ששימש לרצח של 17 מחבריהם תוך שהם נשבעים להביא לשינוי בתוצאות הבחירות בנובמבר הקרוב במידה ולא יצליחו לשכנע את המחוקקים לעשות שינוי בנושא עוד בכהונתם הנוכחית.

כ-100 מתלמידי התיכון הגיעו אתמול לתיכון בטלהסי לקול תשואות הקהל לאחר שעברו מסע בן 640 ק"מ בשיירה של שלושה אוטובוסים. הם סיפרו ל-500 התלמידים וההורים שקיבלו את פניהם כי הם נאבקים להגן על כלל התלמידים. "אנחנו אלה שמחוללים את השינוי. אנחנו הולכים לדבר עם הפוליטיקאים האלה מחר. אנחנו הולכים לדבר איתם גם ביום שאחרי. אנחנו הולכים להמשיך לדבר איתם ואנחנו הולכים להמשיך לדחוף עד שמשהו ייעשה כי אנשים מתים וזה לא יכול להימשך", אמר אלפונסו קלדרון, תלמיד התיכון בן 16.

חרף ה

תלמידים מחולצים מבית הספר בפלורידה בו התרחש אירוע הירי ההמוני. 14 בפברואר (צילום: WPLG-TV via AP)
תלמידים מחולצים מבית הספר בפלורידה בו התרחש אירוע הירי ההמוני. 14 בפברואר (צילום: WPLG-TV via AP)

תלהבותם ונחישותם, לא סביר שהתלמידים ותומכיהם יקבלו את דרישתם, איסור על רובים מסוג AR-15 וכלי יריה חצי-אוטומטיים אחרים. מחוקקים רפובליקנים אמנם כבר מדברים על כמה מגבלות, אך לא על איסור גורף. במקום זאת, הם מדברים על שינוי התקינה לגבי כלי נשק מסוג זה ולהתייחס אליהם כאל אקדחים ולא כאל רובים. שינוי התקינה יכול להעלות את גיל המינימום לרכישה ל-21, קביעת תקופת המתנה והערמת קשיים על אנשים המגלים סימנים של מצוקה נפשית לרכוש נשק ללא אבחון.

הדמוקרטים ניסו לגרום לכך שחוק האוסר על רובי סער ומחסניות גדולות יידון בבית הנבחרים אתמול אולם הרפובליקנים השולטים בבית ביטלו את הדרישה. תלמידים שהקדימו להגיע לוושינגטון גילו שהרפובליקנים הסיטו את הדיון לנושאים אחרים.

אנחנו הולכים לדבר עם הפוליטיקאים האלה מחר. אנחנו הולכים לדבר איתם גם ביום שאחרי. אנחנו הולכים להמשיך לדבר איתם ואנחנו הולכים להמשיך לדחוף עד שמשהו ייעשה כי אנשים מתים וזה לא יכול להימשך

רייצ'ל קטניה, תלמידה בת 15, אמרה שזכתה להמון התחמקויות מהפוליטיקאים עמם ניסתה לשוחח. "אני יודעת שזה יהיה קשה אבל אני מאמינה שאנחנו יכולים לעשות זאת. אנחנו הולכים להיות בית הספר שסבל ממתקפת ירי אבל עשה עם זה משהו. שינוי עומד לקרות".

התלמידים, במהלך מסעם בן 7 השעות, בדקו את הטלפונים שלהם וצפו בקטעי וידאו ובתגובות ברשתות החברתיות אודות אירוע הירי, חלקם כאלה שמאשימים אותם שהם כלי שרת ביד הליברלים המתנגדים לנשק.

בעוד התלמידים המתאבלים מפלורידה דורשים פעולה בנושא הנשק, הנשיא טראמפ הנחה את משרד המשפטים לקדם איסור על התקנים שהופכים כלי נשק רגילים לאוטומטיים כמו זה ששימש את היורה בלאס-וגאס באירוע הירי אשתקד. זה סימן ראשון לתזוזה בעמדות כלפי סוגיית אלימות הנשק בארה"ב שזמן רב מתגלגלת לפתחה של וושינגטון. "אנחנו צריכים לעשות יותר כדי להגן על הילדים שלנו", אמר טראמפ, בדרך כלל תומך נלהב בזכות לשאת נשק. הנשיא הוסיף כי ממשלו עובד קשה בתגובה לטבח בפלורידה.

תלמידים ששרדו את הטבח בביה"ס בפלורידה נושאים דברים בפני 500 תלמידים והורים בתיכון בטלהסי בדרכם לוושינגטון (צילום:AP Photo/Gerald Herbert)
תלמידים ששרדו את הטבח בביה"ס בפלורידה נושאים דברים בפני 500 תלמידים והורים בתיכון בטלהסי בדרכם לוושינגטון (צילום:AP Photo/Gerald Herbert)

נראה בתחילה כי המתקפה מהשבוע שעבר ערערה את ההתנגדות בקרב ההנהגה הפוליטית של פלורידה על מגבלות על נשק, התנגדות ששלטה בכף מאז שהרפובליקנים השתלטו על משרד המושל ובית המחוקקים במדינה ב-1999. אולם, רבים עדיין מתנגדים למגבלות כלשהן על נשק.

התלמידים מתכננים לקיים היום עצרת כדי להגביר לחץ. "אני באמת חושב שהם הולכים להקשיב לנו", אמר כריס גריידי, אחד התלמידים המבוגרים על האוטובוס. בכוונת המוחים גם להיפגש היום עם מחוקקים מובילים מפלורידה, כולל עם דובר הבית ריצ'ארד קורקורן ונשיא הסנאט ג'ו נגרון.

לפלורידה יש כאמור דווקא היסטוריה של הרחבת זכויות נשיאת הנשק במדינה. המושל ריק סקוט חתם ב-2011 על צו שאוסר על רגולציה בנושא מכירת נשק ותחמושת במדינה. כעת הוא כינס שלוש ועדות שיבחנו את הנושאים של ביטחון בבתי ספר, בריאות הנפש ובטיחות בנשק. הוועדות נפגשו אתמול ונשבעו לעשות שינויים שיגנו על התלמידים ובעוד שסקוט אמר לכתבים כי "הכל על השולחן", הוא לא השיב האם השינויים יכללו איסורים על סוגים מסויימים של כלי נשק או תחמושת. במקום זאת אמר סקוט כי הוא מעוניין להקשות על אנשים שבאשפוז פסיכיאטרי זמני לקנות נשק והתחייב להגדיל הוצאות על ביטחון בתי הספר ותכניות טיפול בבריאות הנפש.

מכירת נשק בארה"ב. צילום: Michael Saechang, מתוך flickr
מכירת נשק בארה"ב. צילום: Michael Saechang, מתוך flickr

השלטונות טוענים כי לקרוז, היורה בן ה-19, הייתה סדרה של התנגשויות עם צוות ביה"ס שנגמרו בהרחקתו מהלימודים והמשטרה נקראה שוב ושוב לביתו לאורך ילדותו. עורכי דינו אמרו כי היו סימני אזהרה רבים כי הוא אינו יציב נפשית ובעל פוטנציאל אלימות ובכל זאת הוא רכש רובה סער חצי-אוטומטי באופן חוקי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!