דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שלמה פילבר

תיקי ראש הממשלה / האיש שהיה שם - מי אתה, עד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר?

הוא היה צמוד לנתניהו מאז הקדנציה הראשונה כראש הממשלה, ועכשיו ימסור ככל הנראה מידע מפליל אודותיו למשטרה | הוא איש ימין אידיאולוגי שחתם על מאמר קונספירציה סביב רצח רבין | כמנכ"ל משרד התקשורת קידם אינטרסים של בזק | האיש שהיה שם

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר. (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90)
מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר. (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שלמה פילבר מנכ"ל משרד התקשורת, שחתם ביום שלישי האחרון על הסדר עד מדינה, הוא אחד האנשים הקרובים ביותר לנתניהו ומהוותיקים בכוורתו של ראש הממשלה. מהעובדה שחתם על הסכם עד מדינה ניתן להסיק שלמשטרה היה מנוף איום כלפיו, כלומר שהיו ראיות משמעותיות על עבירות שביצע ומצד שני שיש בידיו ראיות למסור למשטרה על מעשיהם הפליליים לכאורה של בכירים ממנו.

פילבר נמצא בלשכות נתניהו מאז הקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה. ב-1996 בעת ששימש כסגן יו"ר מועצת יש"ע היה פילבר פעיל מרכזי במטה הבחירות של הליכוד. בבחירות 1999 שימש פילבר כראש המטה של נתניהו, וכשזה הפסיד לברק את הבחירות ונשלח לאופוזיציה, מונה פילבר לתפקיד מנכ"ל מועצת יש"ע וקידם אג'נדה של חסימת כבישים לפלסטינים' בתגובה לפיגועים.

שלמה פילבר בבית הדין בראשון לציון, 18 בפברואר (פלאש90)
שלמה פילבר בבית הדין בראשון לציון, 18 בפברואר (פלאש90)

כשמונה נתניהו לתפקיד שר החוץ בממשלת שרון, שימש פילבר כראש לשכתו. כשמונה לשר אוצר, לא נמצא לפילבר מקום מתאים בלשכה, והוא קיבל ג'וב כמזכיר דירקטוריון רכבת ישראל בו כיהן בין השנים 2003-2009. בתקופה זו התרופף הקשר בין המקורבים, אך נתניהו לא שכח את הפעיל הנמרץ והנאמן. בתקופת הגלות של פילבר מלשכת נתניהו, הפך ליועץ פוליטי ואסטרטגי במספר קמפיינים בבחירות לרשויות המקומיות, ומונה על ידי שר האוצר שטייניץ כדירקטור בתע"ש ובתרבות לישראל. באותה התקופה קיבל פילבר לידיו את ניהול קרן ההשקעות הפרטית של המיליונר האמריקאי רמי ויספיש. הקרן הפרטית ניהלה השקעות בהיקף של כ-100 מיליון דולר, במסגרתה פילבר ניסה ללא הצלחה לרכוש את אי.די.בי ואת חלקה של חברת אלון בכביש 6. ויספיש, יהודי אמריקאי עם אג'נדה ימנית שעשה את הונו כאיל מתכות בארצות הברית, הוא מהסוג שנתניהו מחבב. שמו של ויספיש נמצא בין היתר ברשימת התורמים של זאב אלקין ושל יריב לוין.

ב-2015 נקרא פילבר לחזור ללשכת נתניהו, ובבחירות שנערכו באותה השנה שימש כראש מטה הבחירות של הליכוד. באותה מערכת בחירות עלו טענות כי העיתון 'ישראל היום' משמש תעמולה אסורה מאחר והוא נשלט על ידי נתניהו. פילבר חתם אז על תצהיר כי לנתניהו ולתנועת הליכוד אין כל קשר שליטה או קשר ארגוני כלשהו 'לישראל היום', שיש בו כדי להשפיע על שיקולי העריכה של העיתון על התכנים הכתובים בו או על הקמתו. שכרו של פילבר לא איחר להגיע, ולאחר הבחירות מונה למנכ"ל משרד התקשורת. בעת מינויו חשפה נעמה סיקולר בכלכליסט, מאמר שפרסם פילבר בביטאון הימין נקודה לאחר רצח רבין, בו הוא מעלה תאוריות קונספירציה שונות המאשימות את השב"כ ברצח בטענה כי יגאל עמיר הופעל על ידי סוכן השב"כ אבישי רביב שסיפק לו כדורי סרק, זאת במטרה לקעקע המאבק של פעילי הימין כמאבק אלים ולחזק את כוחו של רבין בציבור. בתגובה טען פילבר כי הוא לא כתב את המאמר, אלא חתם עליו לבקשת עורך נקודה, אורי אליצור.

הפרסום עיקב במעט את מינויו של פילבר כמנכ"ל המשרד, אך לא עצר אותו. נתניהו שראה במשרד התקשורת זרוע הכרחית למימוש תוכניותיו, פיטר את מנכ"ל המשרד הקודם, אבי ברגר בשיחת טלפון ומינה את פילבר תחתיו. באופן אירוני, מינוי נוסף של נתניהו באותה שנה היה של מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך. עם מינויו של אלשיך, צייץ פילבר  "רוני אלשייך- בהצלחה. אין מתאים ממנו. 30 שנה מכירים מספסלי מרכז הרב, קרבות הצנחנים במערב בירות, ההתיישבות בבינימין ועד היום". חברו של פילבר מספספלי הישיבה הפך  למי שהכניס אותו לחדרי החקירות ומחתים אותו על הסכם עד המדינה.

כמנכ"ל משרד התקשורת עיכב פילבר את הרפורמה שתוכננה בשוק התקשורת הקווית, ואיפשר לבזק להמשיך בשליטה מונופולית בשוק. על פי ההערכות כל יום עיכוב כזה היה שווה לבזק מליוני שקלים. לאחר שנחשפה פרשת בזק-וואלה בשנת 2017, בה נחקר פילבר על ידי רשות ניירות ערך, בטענה כי העביר לבזק מסמכים פנימיים של משרד התקשורת, הושהה פילבר מתפקידו והושם במעצר בית. אתמול כאמור, חתם על הסכם עד מדינה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!