דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק הנכים

ראיון / "הפוליטיקאים שיחקו בנו כאוות נפשם. לא נעים לדעת שהייתי כלי משחק"

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, מסתכלת לאחור וחשה תחושות מעורבות | לצד תחושת ההישג על השיפור בקצבה נותרה האכזבה מהבטחות שלא קוימו ואפילו צלקות משותפים למאבק

נעמי מורביה (מימין) בהפגנות הנכים. (תמונה באדיבות המצולמת)
נעמי מורביה (מימין) בהפגנות הנכים. (תמונה באדיבות המצולמת)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים מסכמת את המאבק להעלאת קצבאות הנכות אבל גם מבטיחה שזה לא הסוף. מורביה, שהובילה את ההסכמה על המתווה מערב יום כיפור בספטמבר האחרון מביעה אכזבה גדולה מהפוליטיקאים, שלדבריה "עשו סיבוב" על הגב של הנכים. מנגד, היא כבר לא ממהרת לחזור לחסימת כבישים.

ראש הממשלה בינמין נתניהו והשר חיים כץ – מסיבת עיתונאים על העלאת קיצבאות הנכים 3 בינואר 2018. "קיבלנו פחות משליש מהסכום שהוסכם" אומרת מורביה. (יונתן זינדל / פלאש90)
ראש הממשלה בינמין נתניהו והשר חיים כץ – מסיבת עיתונאים על העלאת קיצבאות הנכים 3 בינואר 2018. "קיבלנו פחות משליש מהסכום שהוסכם" אומרת מורביה. (יונתן זינדל / פלאש90)

אחרי למעלה משנה של הפגנות ארוכות, חסימת צמתים, שעות על גבי שעות של דיונים והצעות, פרופסורים וחברי כנסת – הצביעה הכנסת בשבוע שעבר על העלאת קצבת הנכות בסכומים נמוכים בהרבה ממה שציפו וקיוו הנכים לקבל.

איך את מסכמת את המאבק מבחינת ציבור הנכים?
"אני חושבת שמבחינת ציבור הנכים המאבק באיזה שהוא מקום הסתיים בקול ענות חלושה, כי נוצרו ציפיות גבוהות והתוצאה מאכזבת, קיבלנו פחות משליש מהסכום שהוסכם בהסתדרות בספטמבר ובסופו של דבר ההצמדה ערטילאית ולא מובטחת וגם לא הפעימות. רק ב-2021 ישבו כולם ויבדקו אם להצמיד ואם להוסיף, זה ערטילאי. זה לא משהו שלאדם הפשוט קל לקבל או לכמת, זה לא ממשי. זאת רמיה ועבודה בעיניים".

וברמה האישית?
"אני כאחת ממובילי המאבק מאוכזבת כי הפוליטיקאים שיחקו בנו כאוות נפשם וזה לא נעים. לא נעים לדעת שהייתי כלי משחק. הקלות הבלתי נסבלת שבה אפשר להבטיח ולעשות הסכמים ואחר כך להפר אותם, מבלי לתת דין וחשבון היא מפחידה ומעמידה את מוסד הדמוקרטיה בספק גדול. ולא רק זה, גם חוסר היכולת לקבל החלטה ולעמוד בה. מה זאת אומרת הפקידים מתנגדים? הם נבחרי ציבור? אתה ראש הממשלה, אתה שר האוצר, אתה זה שצריך לתת דין וחשבון לבוחרים. הפקידים הם גם אלה שמפרים החלטה של בג"צ?"

לאורך השנה האחרונה היו הרבה סכסוכים וחוסר הסכמות בין הארגונים השונים, קבוצות הפייסבוק והווטסאפ היו מלאות בהשמצות אחד כלפי השני. האם זה לא פגע בעוצמות של המאבק? איך את רואה את העבודה עם ארגוני הנכים האחרים?

"אני מעדיפה את המאבק הפרלמנטרי כי במאבק בכבישים הבנו את הרעיון", אולי מעט בהתמחמקות מהשאלה, "זה לא יעיל וחלאס. גם במשא ומתן הבנתי שלא עומדים במה שמבטיחים אז אני מעדיפה את המאבק הפרלמנטרי לא רוצה להתעמת ולא רוצה שיעבדו עלי."

מה היו תשלומי המחיר של לעמוד בחזית המאבק?
"שילמתי בבריאות", אומרת מורביה וניתן להרגיש את הכאב בקולה, "שילמתי בחיי המשפחה שלי, בדמים מרובים – כל הנסיעות והדלק, שילמתי בשמי הטוב כי בסיכומו של דבר אחרי ההסכם בהסתדרות עשו לי שיימינג מטורף, גם בפייסבוק כמעט בכל מקום, השמיצו אותי, הלבינו את פני".

נעמי מורבייה (באדיבות המצולמת)
נעמי מורבייה (באדיבות המצולמת)

עם כל תשלומי המחיר, היית עושה את זה שוב?
"הייתי יוצאת למאבק שוב, אבל מכלכלת את דרכי בצורה אחרת, בטח בנוגע להסכמים עם פוליטיקאים שפשוט לא עמדו בהסכמים, יש פער עצום בין החוק שעבר ובין מה שאנחנו הסכמנו עליו. מיליארדים התעופפו, עשו תרגילים על הגב שלנו".

איזה דבר טוב את לוקחת מהמאבק?
"שהצלחנו להציף את הבעיה של הנכים וקצבאות הנכות בצורה הטובה ביותר. הכנסנו מודעות לציבוריות הישראלית לכך שאנחנו קיימים ולא שקופים. בקטע הזה ההצלחה מסחררת, ראינו תמיכה ואהדה גדולה במיוחד בספטמבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!