דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

צבא וחברה / הבקו"ם והשלישות יעברו לרמלה: יפנו את מקומם לפרויקט דיור

במסגרת פרויקט 'אופק רחב' יפונו ארבעה בסיסים במרכז הארץ ויאוחדו לכדי בסיס אחד שימוקם בסמוך לערים רמלה ולוד ויתפרש על פני 363 דונמים | ע"פ משרד הביטחון הבסיס החדש יכיל פעילות מסחרית שתספק לתושבי האזור כ-500 מקומות עבודה

חיילים בבקו"ם (צילום ארכיון: יוסי זליגר  פלאש 90)
חיילים בבקו"ם (צילום ארכיון: יוסי זליגר פלאש 90)
שי ניר

משרד הביטחון פרסם היום (ראשון) את שלב המיון המוקדם לפרויקט 'אופק רחב', במסגרתו יפונו ארבעה בסיסים במרכז הארץ שיאוחדו לכדי בסיס חדשני אחד. בשטח הבסיסים שיפונו יוקמו כ-30 אלף יחידות דיור. הפרויקט יעשה בשיתוף אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל.

במסגרת הפרויקט, יאחד משרד הביטחון ארבעה בסיסי צה"ל – בהם: תל השומר, השלישות ברמת גן, צריפין וקסטינה, לכדי בסיס מרכזי וחדשני אחד שימוקם במרכז הארץ, בסמוך לערים רמלה ולוד. בנוסף לבקו"ם, וליחידות בתל השומר ובשלישות ברמת גן – יאוחדו בבסיס גם מפקדות: אט"ל, מז"י ואכ"א ( סך הכל כעשר מפקדות). הבסיס החדש צפוי להתאכלס בשנת 2024.

הדמיית פרויקט אופק רחב בסמוך לרמלה (באדיבות דו"צ)
הדמיית פרויקט אופק רחב בסמוך לרמלה (באדיבות דו"צ)

בתשתיות הבסיס שיתפרש על 363 דונם יוטמעו אלמנטים של בנייה ירוקה, טכנולוגיה חכמה, ובנייה על פי תקני סביבה מתקדמים ביותר. עלות ההקמה והתפעול של הפרויקט מוערכת במיליארדי שקלים לתקופה של 25 שנים. מושם דגש על התייעלות וחיסכון, כך שניתן יהיה לחסוך עשרות מיליוני שקלים בשנה בהוצאות תפעול, הוצאות בכוח אדם, תשלומי ארנונה ועוד.

הבסיסים הוותיקים יפנו כ-850 דונם של קרקע זמינה באזורי הביקוש במרכז הארץ, לטובת בניית כ-30 אלף יחידות דיור. פינוי הבסיסים לטובת התכנסותם לכדי 363 דונם באזור רמלה-לוד, ואיחוד מנהלות של ארבעה בסיסים (לרבות חדרי אוכל, מפקדות, תחזוקה, מחשוב ותקשוב) יביא להתייעלות כלכלית ולחיסכון של מיליוני שקלים בשנה.

בבסיס החדש יוקמו לשכת הגיוס, מרכז רפואי חדש, מעבדות וכן מרכזי השירות של צה"ל. המתחם החדש ייבנה באופן חכם וטכנולוגי, שישפר באופן משמעותי את שרשרת החיול של המתגייסים, שתתבצע בחלקה באופן דיגיטלי ותכפיל את כמות המתגייסים שניתן לקלוט בכל פעימת גיוס. כמו כן, הבסיס מתוכנן לקלוט עשרות אלפי תלמידים בשנה, שיגיעו לביקור במיצג החיילות על מנת שיוכלו להתרשם לפני קבלת החלטה בנוגע להעדפותיהם בשירות הצבאי.

הדמיית פרויקט אופק רחב בסמוך לרמלה (באדיבות דו"צ)
הדמיית פרויקט אופק רחב בסמוך לרמלה (באדיבות דו"צ)

במשרד הביטחון ציינו כי בכוונתם לשלב את הבסיס החדש במרקם העירוני וכך להניע פעילות עסקית ומסחרית. לפיכך הפרויקט יכלול בניית שטחי מסחר, קניון, חנייה ושירותים, מתקני ספורט ועוד. כמו כן, מתוכננת הקמת טיילת חדשה שתכיל דוכנים ואזורי ממכר, שבילי אופניים ופיתוח תשתיות תחבורה חדשות. במשרד מעריכים כי הקמת הבסיס החדש תקדם פעילות עסקית הן באופן ישיר בפעילות במתחם והן במתן שירותים עקיפים שמשמעותם כ-500 מקומות עבודה חדשים לתושבי האזור.

פרסום הפרויקט היום הוא צעד ראשון לקראת פרסום המכרז, שיתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי ויכלול מימון, תכנון, הקמה ותפעול לתקופה של 25 שנה. הקבוצות, שיתמודדו בהליך המיון המוקדם ויעמדו בתנאי הסף של יכולות פיננסיות, הנדסיות, תקשוביות ותפעוליות, יורשו להשתתף במכרז.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן התייחס לפרויקט כ'פרויקט דגל של משרד הביטחון' והוסיף כי מטרתו, בין היתר, "חיזוק רמלה ולוד במאות מקומות עבודה חדשים. זהו הביטוי לביטחון הכלכלי שאנחנו מיישמים בכל רחבי הארץ, בדגש על הפריפריה בצפון ובדרום".

הדמיית פרויקט אופק רחב בסמוך לרמלה (באדיבות דו"צ)
הדמיית פרויקט אופק רחב בסמוך לרמלה (באדיבות דו"צ)

ראש מנהל מעבר דרומה במשרד הביטחון, תא"ל (מיל) איציק כהן הוסיף כי הפרויקט מהווה "השלמה לתכנית להעברת מחנות צה"ל מהמרכז לדרום". וכי ייחודיות הפרויקט היא בשילוב עם גופים אזרחיים. "זהו פרויקט מורכב שלשמחתנו נותן מענה על שני צרכים מרכזיים: הראשון – שדרוג תשתיות הבסיסים ומתוך כך שיפור היכולות המבצעיות לצה"ל, והשני – סיוע בפינוי קרקעות באזורי ביקוש לטובת פתרונות דיור".

ראש מנהלת אופק רחב באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה״ל, סא״ל ירון כרובי הוסיף כי 'אופק רחב' מהווה "קפיצת מדרגה משמעותית בתשתיות המפקדות הראשיות של צה"ל. המחנה יעצים את חווית המפגש הראשון של המלש"ב (המועמד לשירות ביטחון) עם צה"ל – הן בלשכת הגיוס והן בתהליך החיול שלו, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לצמצום זמן שהותו של המלש"ב בלשכת הגיוס ובשרשרת החיול, וישפר את תהליך המיון והשיבוץ בצה"ל. בנוסף, הפרויקט יביא לשיפור משמעותי באפקטיביות עבודת המטה של צה"ל, באמצעות איחוד תקורות מנהלתיות, ייעול תהליכים והתאמת התשתיות, בשגרה ובחירום, ולצרכים המתהווים, במחנה מהגדולים ביותר בצה"ל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!