דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חברה ועבודה / אושר לקריאה שנייה ושלישית: משמרות לילה רצופות אחת לשבועיים במקום שלושה

מדובר בשלב ראשון המהווה תנאי מקדים ליישום ההסכם בין התעשיינים להסתדרות בדרך לקיצור שבוע העבודה. בהתאחדות התעשיינים מצננים: "קיצור שבוע העבודה הוא נושא מורכב ולא נגיע כאן להסכמות". ניסנקורן: "הסכמים צריך לכבד"

עובד ניקיון בשוק מחנה יהודי בירושלים (יונתן זינדל  פלאש90)
עובד ניקיון בשוק מחנה יהודי בירושלים (יונתן זינדל פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק הממשלתית של משרד העבודה והרווחה שתאפשר העסקת עובדים במשמרות לילה אחת לשבועיים במקום אחת לשלושה שבועות כנהוג היום עברה הבוקר (ב') בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. מדובר באחד התנאים המרכזיים שנכללו בהסכם בין ההסתדרות ללשכת התאום של הארגונים העסקיים ממרץ 2017, לחתימת שר העבודה והרווחה על צו ההרחבה לקיצור שבוע העבודה בשעה ל-42 שעות.

"המטרה היא לקצר את שבוע העבודה ל-40 שעות, במקום 43 כיום" הבהיר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בפתח הדיון, והוסיף כי לאחר אישור הצעת החוק הנוכחית הוא מקווה כי כבר בימים הקרובים יושלמו גם הצעדים הנוספים ליישום ההסכמות, אשר יובילו לירידת שבוע העבודה בישראל לראשונה מאז שנת 1995.

הדיון בוועדה

ח"כ יריב לוין בירך על הכוונה לקצר את שבוע העבודה, אך הבהיר כי הוא סבור כי יש לפעול במודל שהוצע על ידי שר הכלכלה אלי כהן ליישום סופי שבוע ארוכים במשק, שלדבריו יתרום גם לצמצום הפער בין חופשות התלמידים להורים ויעודד את התיירות המקומית. היועץ המשפטי למשרד העבודה, עו"ד אור רוזמן הבהיר כי מתווה זה אינו מונח כעת על שולחן המשרד. יו"ר הועדה ח"כ אלי אלאלוף אמר כי הוא מקווה שיוצג בעתיד תיקון נוסף ברוח זו לחוק שעות עבודה ומנוחה.

אבל לא כולם הצטרפו לחגיגה. עו"ד מיכל חילי-וקסמן, יו"ר הלשכה המשפטית של התאחדות התעשיינים, צננה מעט את הרוחות והבהירה כי "האופן שבו יקוצר שבוע העבודה הוא מורכב ואני לא חושבת שנגיע כאן להסכמות. בתוך זה צריך לעשות דיון מיוחד ולשבת עליו ביחד, ולקבל החלטות שעולות בקנה אחד עם כוונת הצדדים". בתגובה לכך הבהיר ניסנקורן: "מבחינתי הסכמים צריך לקיים, וחתמנו על הסכם שאומר שיורדים ל-42 שעות בשבוע. לא אסכים לעיכוב בנושא הזה", והדגיש כי הסכמה זו כוללת גם את צמצום חישוב חודש העבודה ל-182 שעות, ועליה בשכר המינימום השעתי, כשלדבריו גם משרד האוצר תומך בהסכמות אלו.

ח"כ חאג' יחיא הציג הסתייגות להצעת החוק הממשלתית, אשר ביקשה לחייב את המעסיקים לקבלת הסכמתם של העובדים לעבודה במשמרות לילה במתכונת של שבוע שבוע, אולם הסתייגותו נפלה. גם ח"כ מיכל בירן אמרה: "אני מודה שאני לא אוהבת את עבודת הלילה. זה עניין גדול וויתור גדול, ואני מקווה שבתמורה לזה המעסיקים והתעשיינים יתנו גם את מה שהבטיחו". עם זאת הצעת החוק עברה.

"אנחנו רוצים לברך על התיקון של נושא עבודת הלילה כי מדובר במצב שגם הפרה רוצה להניק וגם העגל רוצה לינוק" אמרה עו"ד רוית גרוס מהתאחדות המלאכה והתעשיה, המייצגת בעלי בתי מלאכה קטנים, "נוצר מצב אבסורדי שיש חוסר בעובדים, והעובדים שלנו יוצאים לעבוד בעבודות לילה נוספות בתור אופים או נהגי מוניות". עם זאת הלינה על התייקרות עלות העבודה בעקבות קיצור שבוע העבודה. גם אברהם אמיר, בעל בית מלאכה לעיבוד שבבי, הסביר כי כבר כיום הוא נאלץ להעסיק את עובדיו במתכונת של שבוע-שבוע, בניגוד לחוק הקיים. "עם 5 מכונות ועשרה עובדים מה אעשה? אסגור לשבוע?".

הצעת החוק כללה גם שני תיקונים נוספים, אותם הסביר עו"ד רוזמן ממשרד העבודה. האחד – קבע כי מכסת השעות הנוספות המותרות לשבוע לעובד תעלה מ-15 ל-16, וזאת על מנת שקיצור שבוע העבודה לא יחולל טלטלה במשק, ויאפשר למעשה לעביר שעה שבועית אחת לשעות הנוספות. השני, מתייחס לשינוי מקור הסמכות לשר העבודה והרווחה לאפשר שעות נוספות, כך שלא יהיה תלוי בהכרזה המתחדשת מדי שנה על מצב חירום כללי במשק – וזאת כחלק מהמגמה המתמשכת בכנסת ובממשלה, לנתק את העילות האזרחיות מהכרזה זו, על מנת לאפשר את בחינתה מחדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!