דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכלכלה

תחבורה ציבורית / רפורמת הכרטוס בתחבורה הציבורית: "לא נכפה את המהלך על האזרחים הוותיקים"

במסגרת הרפורמה, שתצא לדרך בעוד כשבועיים, לא תינתן הנחה לאזרחים ותיקים שאין ברשותם כרטיס רב קו | ועדת הכלכלה דנה דנה היום (ב') בנושא | משרד התחבורה, בתגובה לביקורת: נאפשר רכישת נסיעה בודדת בהנחה, בתקופת ההסתגלות"

אנשים זקנים ממתינים בתור (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
אנשים זקנים ממתינים בתור (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה דנה היום (שני) בשלילת ההנחה בתחבורה הציבורים מאזרחים ותיקים שאין ברשותם כרטיס רב קו, חלק מרפורמת הכרטוס החכם של משרד התחבורה. יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי: "התעללות של ממשלה אטומה בחלשים בחברה". שר התחבורה ישראל כ"ץ: "אזרחים ותיקים יוכלו להמשיך לרכוש כרטיס נסיעה בודדת אצל הנהג בהנחה של 50%, בתקופת ההסתגלות".

בסיום הדיון המהיר, יוזמת חברי הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני), אורי מקלב (יהדות התורה), ואיימן עודה (הרשימה המשותפת), הודיע יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל  (המחנה הציוני) כי: "הוועדה מקדמת רב קו משולב, שיפעל בכל המערכות, כך שהנהג רק ינהג. אנחנו עובדים במקביל, מקדמים תח"צ ומנסים להוביל עם האוצר ומשרד התחבורה רפורמות לשפר את התחבורה הציבורית. עוד היום אוציא מכתב לשר התחבורה על מנת שנבין מה העניין. מעבר להשהיה של המהלך, עליה הודיע השר, תוך חודש נוציא סיפור דרך מסודר לכל התהליך הזה. לא נכפה את המהלך על האזרחים הוותיקים ועוד לפני סוף מושב החורף של הכנסת ניתן לכך מענה".

בעוד כשבועיים, החל מ-8 במרץ, לא ניתן יהיה עוד לטעון כרטיסי רב-קו באוטובוס, והנוסעים יצטרכו לדאוג לטעינה מוקדמת ולחסוך מהנהג את ההתעסקות בכסף בזמן הנסיעה.

החלטת משרד התחבורה תיושם בשלב ראשון בירושלים, והיא כוללת את קווי האוטובוס וכלל אמצעי התחבורה הציבורית בבירה. בהדרגה המדיניות הזו תתרחב לכל חלקי הארץ.

אפשרות התשלום היחידה באוטובוס תיעשה באמצעות כרטיס רב-קו שטעינתו תיעשה מראש. בעתיד, גם כרטיס לנסיעה מזדמנת לא ניתן יהיה עוד לרכוש מהנהג – בדומה לקיים במדינות רבות בעולם. הסיבה לכך, על פי המשרד, היא בטיחותית וכן התייעלות בשיפור זמני הנסיעה ודיוק בלוחות הזמנים. טעינת כרטיסי הרב-קו תתאפשר באתר רב-קו אונליין ובמכשירי כספונטים הפרוסים ברחבי הארץ וכן בעמדות טעינה הפרוסות בתחנות, בהן ריכוז הנוסעים הוא גבוה.

כאמור, המשמעות המידית עבור אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, שנהנית כיום מהנחה של 50% בתעריף הנסיעה, היא שאזרח ותיק שיהיה מעוניין לשלם במזומן לא יינה מהנחה גם אם יציג תעודת אזרח ותיק. יש לזכור שהנפקת ותפעול כרטיס רב קו דורשים מיומנויות טכנולוגיות שעשויות להקשות על אזרחים וותיקים (וגם על הצעירים).

יוזם הדיון בוועדת הכלכלה, ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), אמר הבוקר כי "לא יעלה על הדעת שיינקטו פעולות חד צדדיות נגד אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, פעולות המצמצמות את זכויותיהם. משרד התחבורה נוהג בחוסר רגישות כלפי נתח אוכלוסייה שעלינו להקל עליו ולא להכביד, דרישה מאנשים בעלי מוגבלות תנועה וקושי יום יומי להגיע להנפיק כרטיסי רב קו במס מצומצם של מוקדים עולה עד לכדי התעללות וגרימת סבל".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה:

"בעקבות המעבר לכרטוס חכם בתחבורה הציבורית. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ הנחה היום את הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרדו לאפשר לציבור האזרחים הוותיקים לרכוש כרטיס נסיעה בודדת אצל הנהג במשך תקופת ההסתגלות וליהנות מההנחה של 50% ממחיר הנסיעה.

"בג"ץ פסק לאחרונה, כי כל הזכאויות להנחות בתחבורה הציבורית יינתנו באמצעות שימוש בכרטיס רב קו אישי, לפיו ניתן לזהות את זכאותו של הקשיש להנחה. למרות זאת, החליט השר כ"ץ לאפשר לאזרחים הוותיקים להמשיך ולרכוש גם כרטיס נסיעה בודדת אצל הנהג בתקופת ההסתגלות, במטרה למנוע כל פגיעה אפשרית בציבור האזרחים הוותיקים.

"יצוין כי בחלק מאמצעי התחבורה הציבורית כיום, כמו למשל ברכבת הקלה בירושלים, במטרונית בחיפה, בתחבורה הציבורית בבאר שבע ובמספר קווים בתל אביב, ניתן לרכוש כרטיסי נסיעה באמצעות מערכת אוטומטית בלבד, ולממש את הזכאות להנחה באמצעות השימוש ברב קו אישי בלבד".

עוד מסר המשרד כי, על פי הנחיית השר, ייפתחו מרכזים להנפקת כרטיסי רב קו לאזרחים הוותיקים בבתי אבות, בתי חולים ובמנהלים קהילתיים. כמו כן, יבחן המשרד פתיחת נקודות הנפקה נוספות, בהתאם לדרישה. במקביל פתח המשרד במסע הסברה שנועד ליידע את הציבור אודות הרפורמה והתועלות הרבות הגלומות בה".

השר כ"ץ הוסיף כי "מחויבותנו לאזרחים הוותיקים היא מוחלטת ונעשה הכל כדי לאפשר להם לנסוע בתחבורה הציבורית וליהנות מההנחות. אף קשיש לא יורד מהאוטובוס".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!