דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / שטייניץ דיבר על ייצור חשמל בכמעט אפס זיהום, המפגינים טענו אחרת

שר האנרגיה הציג נתונים מעודדים אודות המעבר לייצור חשמל בגז | "יחד עם הולנד ונורווגיה, נהיה המדינות הראשונות של כמעט אפס זיהום, בחשמל ובתחבורה" | על המפגינים נגד מתווה הגז אמר שבגללם "ספגנו עוד פחם"

שר האנרגיה יובל שטייניץ בוועידה הלאומית לאנרגיה 27 בפברואר 2018. (צילום: ארז רביב)
שר האנרגיה יובל שטייניץ בוועידה הלאומית לאנרגיה 27 בפברואר 2018. (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, נאם בכנס של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה שנערך היום (שלישי) במלון הילטון בת"א בסימן עשור לוועידה הלאומית לאנרגיה ואמר כי ניתן לזנוח את מדיניות גיוון הדלקים כשניתן להגיע לביטחון אנרגטי ללא גיוון דלקים וכי תחנות הפחם מיועדות לעבור לשימור. השר התגאה ביעד של 71% שימוש בגז טבעי השנה במשק החשמל, לעומת 50%  ב-2014 תוך הפחתת שיעור השימוש בפחם ל-27%. היעד ל-2030 הוא 83% גז טבעי ו-17% אנרגיות מתחדשות.

לוועידה התפרץ מפגין בתביעה להרחיק את אסדת הגז של מאגר לוויתן מהחוף בעקבות זיהום האוויר הרב מהמאגר. שטייניץ התייחס לטענה בביטול והשווה אותה למפגינים שהצליחו לעכב את חיבור הצינור של מאגר תמר בשנה וחצי – "ולכן ספגנו עוד פחם".
השר דחה את העמדה כי אין תחליף לדלקים בתחבורה, וקבע שבעתיד גם בתחבורה מרבית כלי ההרכב ב-2030 ינועו על גז טבעי, חשמל ומימן ולא יאושר יבוא של רכבי בנזין ודיזל. "אני מתכוון להשיק תכנית אב לתחום זה ליישום תוך 12 שנים. יחד עם הולנד ונורווגיה, נהיה המדינות הראשונות של כמעט אפס זיהום, בחשמל ובתחבורה". היעד ל-2030 הוא 0%. למרות הכרזות השר, לא פורסמה אפילו טיוטה לתכנית אב למשק האנרגיה.

קידוח מאגר תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).
קידוח מאגר תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).

משק הגז

"שימו לב, בשנתיים האחרונות נחתמו חוזי יצוא של 25 מיליארד דולר. אלו עסקאות היצוא המשמעותיות הראשונות מאז נחתמו הסכמי השלום. זה מה שקיווינו בהסכמי השלום. זה התאפשר בזכות מתווה הגז, וזה היה בלתי אפשרי לפניו. אלו רק העסקאות הראשונות. באפריל היה כינוס בינלאומי כדי להשיק את צינור הגז הארוך בעולם. לפני שלושה חודשים בניקוסיה חתמנו על הסכם בין יוון, קפריסין, איטליה וישראל, עם גיבוי של האיחוד האירופאי וגם זה קורם עור וגידים. ישראל תהפוך לספק אנרגיה משמעותי של איטליה". שטייניץ המשיך וסיפר כי פיתוח לוויתן מתקדם. "לא ניתן לאף אחד לדחות את זה בשנה שנתיים. תושבי חדרה ואום אל פחם ונתניה כבר נושמים אוויר יותר נקי. רוב תחנת חדרה תפסיק לעבוד בפחם ותעבור לגז טבעי. שום נימב"י ("לא בחצר האחורית שלי" – NIMBY – Not In My Back Yard – א.ר) לא יעצור אותנו".

הרפורמה בחברת חשמל

השר הכריז כי מדובר ב"רפורמה מעולה. נוציא את כל התכנון מחברת החשמל והיא תמכור תחנות. נבריא את חברת חשמל, היא תתמקד בהולכה וחלוקה ונתקדם למשק מבוזר יותר ומודרני. נתקדם במיקרו גנרציה בה מפעלים יוכלו לייצר חשמל לעצמם. השנתיים האחרונות היו הכי סוערות במשק האנרגיה".
הרפורמה המדוברת תלוייה על בלימה, מכיוון שראש הממשלה נתניהו סרב לוותר על הדיון בבג"ץ העלול להגביל את זכות השביתה. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע כי הסכם הרפורמה לא ייחתם ללא משיכת עתירה זו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!