דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשם הקבלנים

פרסום ראשון / רשם הקבלנים מאיים לשלול רישיונות לקבלנים המפרים את כללי הבטיחות

הרשם, אשר עד כה נמנע משלילת רישיונות אלא לאחר הרשעה בהליך פלילי, שלח השבוע מסרון לקבלנים בו הבהיר: "רואה בחומרה רבה הפרה של כללי הבטיחות בעבודה"

מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רשם הקבלנים אילן אליהו, שלח השבוע לראשונה הודעה לקבלני הבניה בישראל, המדגישה כי הוא עשוי לנקוט אמצעי משמעת כנגד קבלן אשר לא יקפיד על כללי הבטיחות באתריו, עד כדי ביטול מוחלט של רישיונו לבצע עבודות הנדסה בנאיות. "רשם הקבלנים מקיים שיתוף פעולה עם מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ועשוי לנקוט אמצעי משמעת כנגד קבלן שאינו מקפיד על כללי הבטיחות באתרים בהם מבוצעות עבודות,  עד כדי ביטול מוחלט של רישיונו של הקבלן לבצע עבודות הנדסה בנאיות", כתב אליהו לקבלנים. במשרד העבודה והרווחה אישרו כי גובש לאחרונה נוהל לשם כך.

לאורך תקופה ארוכה מתחו הארגונים הפועלים במאבק בתופעת התאונות בענף הבניין ביקורת על רשם הקבלנים, שאינו עושה שימוש בסמכויותיו כדי להטיל סנקציות על קבלנים רשלנים. בעקבות ההודעה שנשלחה, אמר ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה ל'דבר ראשון': "יותר מעשור רשם הקבלנים לא נקף אצבע במאבק בתאונות בנייה, למרות חובותיו החוקיות, ולכן אנו בפורום מברכים על היענותו.  בעבר קראנו למבקר המדינה לפתוח בבדיקה נגד רשם הקבלנים. בחשד לרשלנות בטיפול בתאונות עבודה. ובכוונתו לפנות ולבצע המשך דיון ומעקב בוועדה לביקורת המדינה. על פי המידע הקיים בפורום, רשם הקבלנים מעולם לא נקט סנקציה נגד קבלן בשל מוות של עובד וגרימת חבלה חמורה, וכן לא שלל אף רישיון של קבלן באתרים שבהם ניתנו בפועל צווי בטיחות וצווי הפסקת עבודה בגין לקוי בטיחות חמורים. הרשם מוסמך לנקוט אמצעי משמעת כנגד קבלנים, בעבירות לפי פקודת הבטיחות בעבודה. כמו כן, הרשם מוסמך לנקוט אמצעי משמעת כנגד קבלן שנהג דרך קבע בניגוד לנוהל המקובל במקצוע, כפי המוגדר בתקנות רישום קבלנים. הרשם גם מוסמך לנקוט אמצעי משמעת הכוללים התראה, נזיפה, קנס, התליית הרישיון בפועל או על התנאי, וכן ביטול רישום הקבלן בפנקס הקבלנים".

בעבר טען הרשם כי הוא מוסמך לשלול רישיונות עבודה רק לקבלנים אשר הורשעו ויש בעניינם פסק דין, אך ככל הנראה בכוונתו לפעול לגבש נוהל משותף עם משרד העבודה והפרקליטות, שיאפשר לזמן קבלנים לשימוע גם בלא קשר להליך פלילי. במשרד העבודה והרווחה מסרו ל'דבר ראשון' כי בהמשך לתיקון המאפשר כעת למפקחי הבטיחות להטיל קנסות מינהליים על קבלנים הפועלים בניגוד לתקנות הבטיחות, בונים בימים אלו במשרד ממשק מחשובי אוטומטי להעברה של הצווים שיינתנו ישירות לרשם הקבלנים, דבר שיאפשר חסכון בזמן אדם ושיכלול עבודה. כמו כן מסרו כי בין הרשם למינהל הבטיחות סוכמו הסעיפים החמורים שעל פיהם יוכל הרשם לייצר שימועים לקבלנים הרשומים אצלו, במקביל לעיצומים הכספיים של מנהל הבטיחות במשרד, ובהתאם לצווים שיוצאו על ידי המינהל: בניה ללא הודעה על תחילת בניה למנהל הבטיחות בעבודה; אי מינוי מנהל עבודה (בהתאם לסגירה בצו ע"י מנהל הבטיחות), העדר תסקיר פיקוח ותקינות של עגורני צריח או הפעלתם על ידי מי שאינו מוסמך לכך; ליקויים רבים באתרי הבניה; הפרת צו בטיחות ובמקרים של תאונות עבודה קטלניות וחמורות (בתאונות קשות יוצא צו הפסקת עבודה).

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!