דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגב קרמיקה

נגב קרמיקה / העסקתם של עובדי 'נגב קרמיקה' הגיעה לסיומה; אין רוכש בטוח למפעל

חצי שנה מאז קבלו לפתע הודעה על סגירת המפעל ופחות משנה לאחר שרכשה אותו קרן ויולה שהתחייבה להפעילו, היום לראשונה לא יקבלו כ-120 עובדי המפעל שכר | ל'דבר ראשון' נודע כי בשבוע החולף נפגשו נציגי ההסתדרות עם רוכשים פוטנציאליים

עובדי נגב קרמיקה מול המפעל (צילום: חני בריגע)
עובדי נגב קרמיקה מול המפעל (צילום: חני בריגע)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

העסקתם של עובדי מפעל נגב קרמיקה בירוחם הגיעה אתמול (רביעי) לסיומה, והיום, כחצי שנה מאז ההודעה הראשונה על הכוונה לסגור את המפעל , יהיה היום הראשון בו לא יקבלו שכר. עתידו של המפעל לוט בערפל, כשנכון לעכשיו כלל לא ברור האם יהיה לו קונה ובאיזה תנאים תתבצע הרכישה.

בחודש אוקטובר האחרון, דפקו על דלתות בתיהם של עובדי המפעל שליחים, והעבירו לידיהם מכתב מן ההנהלה המבשר על סגירתו של המפעל לאלתר. עובדים שהגיעו לשערי המפעל נדהמו לראות כי הוא סגור ומסוגר, וכי מאבטחים לובשי שחורים שנשכרו על ידי ההנהלה מונעים כל כניסה אליו. חברי ועד העובדים קיבלו את הבשורה על סגירת המפעל בצורה של עשרות טלפונים מעובדים מבוהלים. נקודה זו סימנה את פתיחתו של מאבק בין העובדים לבעלי המפעל, קרן ויולה, שרכשה את קבוצת נגב, הכוללת את המפעל וחנויות קמעונאות לפני פחות משנה, תוך קבלת הסדר חוב משמעותי מצד הבנקים והצהרה כי תבטיח "בית יציב למאות עובדים מסורים".

בתגובה להודעת הסגירה הבהולה והחד צדדית, עתרה ההסתדרות לבית הדין לעבודה כנגד ההליך, תוך הצגת טענות על כוונה מוקדמת לסגור את המפעל עם רכישת הקבוצה וכן פגיעה בתהליך הרכישה שלו ע"י קרן ויולה. תהליך הרכישה הוסכם עם העובדים כי הקרן תרכוש את הקבוצה כולה הכוללת גם עשרות חנויות, ייבוא ומרכז לוגיסטי גדול בראשון לציון – ותתחייב להמשיך ולהפעיל את המפעל בירוחם המהווה לטענת הבעלים החדשים כ-15% מפעילות החברה. אולם רבים מהעובדים סבורים כיום כי קרן ההשקעות מלכתחילה חשקה רק במותג הנחשב ובמערך השיווק, ולא במפעל היצרני בפריפריה. לטענת ההסתדרות מצבו של המפעל היה ידוע לרוכשים כבר במהלך הרכישה וההתחייבות להמשיך ולהפעילו.

כך קיבל בית הדין החלטה במסגרתה קיבלו העובדים שכר עד ליום זה, אך סגירת המפעל המשיכה כסדרה, וזאת למרות התערבות ח"כ ופוליטיקאים, כולל שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן.

לפני שבועיים פורסם כי אחד הרוכשים הפוטנציאלים המרכזיים למפעל, איש העסקים שמואל בורנשטיין בעלי רב-בריח נסוג מהעסקה, אך במקביל אנשי העסקים אודי לוי (המחזיק במתפרת מצפה רמון) ומשה סבג עדיין מתעניינים במפעל. ל'דבר ראשון' נודע כי בשבוע החולף נפגשו בהסתדרות עם רוכשים פוטנציאליים, ומקווים להגיע לעסקה שתאפשר את המשך פעולתו.

מפעל 'נגב קרמיקה' בירוחם (פלאש90)
מפעל 'נגב קרמיקה' בירוחם (פלאש90)

ב'כלכליסט' דווח כי הקושי בסגירת העסקה נסוב סביב סירובה של חברת מבני תעשייה המחזיקה בקרקע המפעל להעביר את חוזה השכירות לרוכשים החדשים מחשש שלא יעמדו בו. ממשרד הכלכלה נמסר ל'דבר ראשון' כי המשרד נכון, כפי שהצהיר בחודשים האחרונים, לסייע לכל מי שיש לו את היכולת הכלכלית לרכוש את המפעל, גם באמצעות הלוואה מהקרן למפעלים במצוקה בהיקף של עד 50% מגובה ההשקעה וגם באמצעות מענק השתתפות בשכר העובדים.

"אחרי תקופה קשה ארוכה שעברה עלינו, בפורים הזה מותר לעובדי נגב קרמיקה לקוות שהמפעל ייפתח מחדש" מסר לנו יו"ר ועד העובדים יעקב צרפתי, אך סירב למסור פרטים נוספים. עובדי המפעל אינם עובדים בפועל מאז חודש אוקטובר, אז הודיעה הנהלת החברה על כוונתה לסגור אותו באופן חד צדדי, אולם בתחילת דצמבר האחרון הגיעו עובדי המפעל וההנהלה להסכמה כי פיטוריהם יידחו בשלושה חודשים, במהלכם יעשו מאמצים לנסות ולמצוא לו רוכש. תקופת חסד זו, באה היום לסיומה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!