דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירופה

אירופה / ביום ראשון ילכו מיליוני איטלקים להצביע והרבה מונח על הכף

כשהכלכלה מקרטעת מפלגות הימין מקוות לנצל את מיאוס המצביעים מהמצב הקיים ולעלות לשלטון | בתרחיש אפשרי, ייתכן שנראה בממשלה מפלגת ימין לאומנית לראשונה מאז ימי הפשיסטים

איטלקים באחד במאי מוחים נגד מדיניות הצנע שנכפתה על איטליה. מאי 2013 (צילום: Eugenio Marongiu / Shutterstock.com)
איטלקים באחד במאי מוחים נגד מדיניות הצנע שנכפתה על איטליה. מאי 2013 (צילום: Eugenio Marongiu / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

ביום ראשון הקרוב יצא הציבור האיטלקי לקלפיות, להצביע באחת ממערכות הבחירות הסוערות שהתקיימו בשנים האחרונות במדינה. כיום, איש באיטליה אינו יודע לצפות את תוצאות הבחירות, אבל דבר אחד כמעט ברור – כמו בכל אירופה, המבנה הפוליטי שהתקיים מאז סוף מלחמת העולם השנייה קורס, וכוחן של מפלגות צעירות, חלקן קיצוניות, יגדל משמעותית.

לאחר שנים של מיתון עמוק, בהן ממשלות איטליה ביצעו שוב ושוב צעדי צנע חריפים בתמורה לסיוע מהאיחוד האירופי, מרבית הציבור האיטלקי מרגיש מפוכח מהמפלגות המסורתיות וככל הנראה תאבד המפלגה הדמוקרטית, מפלגת השמאל המסורתית, את השלטון. הסקרים האחרונים מראים יתרון למפלגת "חמשת הכוכבים", שהוקמה ב-2009 ויושבת בפרלמנט רק מאז 2013 וקוראת להתרחקותה של איטליה מהאיחוד האירופי. גם כוחה של מפלגת "הליגה הצפונית", מפלגת ימין לאומנית, זינק בשנים האחרונות, והיא מתחרה על המקום השלישי בבחירות.

"לעזאזל עם הצנע". כתובת גרפיטי בעיר פיזה שאיטליה. אפריל 2014 (צילום: יאיר ויטמן)
"לעזאזל עם הצנע". כתובת גרפיטי בעיר פיזה שאיטליה. אפריל 2014 (צילום: יאיר ויטמן)

כמו בשאר מדינות אירופה, נראה כי המיתון העמוק והמתמשך גובה מחיר כבד מיציבות הדמוקרטיה. "אני מרגיש מה אנשים אומרים פה. 30% לא יצביעו, זאת עובדה", אמר בשבוע שעבר פיארו סקיארטה, בעל חנות איטלקי ל'פייננשל טיימס'. "מי שיצביע יצביע או לחמשת הכוכבים, או לליגה הצפונית. אולי חלק לברלוסקוני. זה מה שיקרה. אני לא יודע למי אצביע. מה שאנחנו צריכים זה עשר שנים של דיקטטורה, כדי לסדר פה את העניינים".

במידה ומפלגת השלטון אכן תאבד את כוחה, ולעומתה יגדל כוחה של מפלגת הימין הקיצונית, תצטרף איטליה לגרמניה, צרפת, הולנד ומדינות אירופאיות נוספות בהן מאז הכה המשבר הכלכלי באירופה בשנת 2010, חל זינוק בתמיכה במפלגות ימין אנטי דמוקרטיות וירידה דרסטית בתמיכה באותן מפלגות השלטון המסורתיות אשר יישמו את מדיניות הצנע של האיחוד האירופי. כעת נותר לראות האם איטליה תהיה המדינה הבאה ברצף בה המיתון העמוק ישתקף בתוצאות הבחירות.

משבר כלכלי מתמשך

איטליה היא אחת המדינות אשר סבלו באופן החריף ביותר ממשבר החוב האירופי. כאשר בשנת 2010 נזקקה ממשלת איטליה לסיוע כלכלי מהאיחוד האירופי כדי לעמוד בהוצאותיה, היא נדרשה לחקיקה המגבילה את ההוצאה הממשלתית ומקלה על פיטורי עובדים כתנאי לקבלת הלוואה. כך, נכפתה למעשה על ממשלת איטליה מדיניות כלכלית שרק העמיקה את המיתון והובילה לפיטורי עובדים המוניים שבעקבותיהם זינקה האבטלה במדינה ל-13% בשנת 2014.

איטלקים מוחים נגד מדיניות הצנע שנכפתה על איטליה. אוקטובר 2013 (צילום: Eugenio Marongiu / Shutterstock.com)
איטלקים מוחים נגד מדיניות הצנע שנכפתה על איטליה. אוקטובר 2013 (צילום: Eugenio Marongiu / Shutterstock.com)

מאז נמצאת האבטלה במדינה בירידה איטית, ועומדת היום על כ-11%. עם זאת, נתוני אבטלת הצעירים הם חמורים בהרבה, ומשקפים תמונה עגומה למדי של מצב החברה האיטלקית. אבטלת הצעירים באיטליה היא החמורה ביותר מבין כל מדינות אירופה. דבר זה משתקף גם בנתוני העוני במדינה – מאז המשבר חל גידול של 3 מיליון במספר האיטלקים העניים. כיום עומד שיעור אבטלת הצעירים על 35%, ובשיא המשבר עמדה אבטלת הצעירים במדינה על 45%. משמעות נתון זה היא שכמעט אחד מכל שני צעירים מתחת לגיל 25 לא הצליח למצוא עבודה במדינה.

הנתונים מראים גם על פער גדול בין הצעירים בצפון העשיר לדרום העני. בדרום איטליה עומד שיעור האבטלה על כ-50%. היות ובדרום איטליה פשוט לא נוצרות עבודות חדשות בשנים האחרונות, נאלצים צעירים אלו לעזוב את בתיהם ולחפש עבודה באזורי צפון המדינה. יש לציין כי גם מי שמוצא לבסוף עבודה נכנס לרוב למשרה זמנית, ללא אופק לקריירה.

המפלגה הדמוקרטית, שהייתה לאורך שנים מפלגת השלטון השמאלית, נתפסת באיטליה כמי שאחראית ליציאה האיטית מהמשבר הכלכלי. מתאו רנזי, ראש ממשלת איטליה, הוא מי שהנהיג את איטליה בשנות היציאה מהמשבר. הוא נחשב בחלקים רבים מהציבור האיטלקי כמי שנכנע לתכתיביו של האיחוד האירופי, ויישם מדיניות צנע חריפה כאשר פרץ המשבר בתמורה לקבלת סיוע בתשלום החובות של המדינה. מאז כאמור, חוקקה המפלגה הדמוקרטית מספר חוקים המקלים על פיטורי עובדים, ביצעה קיצוצים תקציביים נרחבים, הפריטה שירותים ציבוריים וקיצצה בקצבאות הרווחה. כל זאת, כתוצאה מדרישותיהם של מנהיגי האיחוד האירופי, שהציבו את מדיניות הצנע הכלכלי כתנאי לסיוע.

סילביו ברלוסקוני נואם בעצרת בחירות 15 בינואר 2018 (צילום: ANDREA DELBO / Shutterstock.com)
סילביו ברלוסקוני נואם בעצרת בחירות 15 בינואר 2018 (צילום: ANDREA DELBO / Shutterstock.com)

עם זאת, כמו במרבית אירופה, מדיניות צנע זו לא תרמה ליציאה מהמיתון ופגעה במרבית הציבור. אמנם מדינות האיחוד האירופי מראות סימני יציאה איטית מהמשבר שהחל בשנת 2010, אך איטליה מדשדשת מאחור. לעומת אחוז הצמיחה הנמוך של 2.4% באירופה בשנה שעברה, צמחה הכלכלה האיטלקית ב-1.5% בלבד. "הממשלה אומרת שיצאנו מהמשבר? הכל קשקוש. לא יותר ולא פחות. אין כסף. באמת שאין כסף", אמר בשבוע שעבר פיארו סקיארטה ל'פייננשל טיימס'.

הדמוקרטים ממשיכים להתעקש על מדיניות הקיצוצים כאופן האפקטיבי לעידוד הצמיחה באיטליה, ונראה כי הם עתידים לאבד את השלטון במדינה, בין היתר בשל כך. לעומתם, דווקא מפלגת הימין "פורזה איטליה", בהנהגת סילביו ברלוסקוני, קוראת להגדיל את ההוצאה הציבורית. ברלוסקוני קרא במערכת הבחירות הנוכחית להעלאת מיסים לצורך מימון הגדלת הפנסיה הציבורית במדינה, והרחבת שירותי הרווחה. למעשה, מדובר בסיטואציה חריגה למדי, בה המפלגה הסוציאל דמוקרטית תומכת בהמשך קיצוץ השירותים הציבוריים, בעוד המפלגה הימנית הגדולה קוראת להרחבתם.

קריאות מסוג זה, המגיעות גם מהמפלגות הצעירות והקטנות יותר באיטליה, מעוררות חשש בהנהגת האיחוד האירופאי. בבריסל חוששים כי כאשר יאבדו הדמוקרטים את השלטון במדינה, יאבדו למעשה האירופאים את בעלי הברית שלהם באיטליה. במקומם עשויה לעלות לשלטון מפלגה שאיננה מקבלת את משטר הצנע. ביטוי לחשש זה נתן איגנציו ויסקו, נגיד הבנק המרכזי האיטלקי המתפקד למעשה כסניף של הבנק האירופאי המרכזי. "יש צורך בהתפתחות מידתית. הגדלת הגירעון איננה יכולה להחליף רפורמות, ועשויה להביא לתוצאות בלתי רצויות. לא ניתן לעקוף את בעיית החוב", הוא אמר, בתגובה לקריאות להרחבת התקציב.

תומכי מפלגת הימין הקיצונית 'הליגה הצפונית' בהפגנה לקראת הבחירות באיטליה 24 בפברואר 2018 (צילום: Polina Shestakova / Shutterstock.com)
תומכי מפלגת הימין הקיצונית 'הליגה הצפונית' בהפגנה לקראת הבחירות באיטליה 24 בפברואר 2018 (צילום: Polina Shestakova / Shutterstock.com)

חמישה כוכבים ופשיסטים

כיום, מי שמובילה בסקרים היא מפלגת "חמשת הכוכבים" הצעירה. המפלגה, שהוקמה בשנת 2009 על ידי בפה גרילו, קומיקאי איטלקי, עשויה להרכיב את הממשלה הבאה באיטליה. מי שעומד בראשה היום הוא לואיג'י די מאיו, בן 31, ובעל היסטוריה מצומצמת של פעילות פוליטית.

המפלגה נמצאת בפרלמנט האיטלקי מאז בחירות 2013, בהן זכו ב-23% מהקולות. המפלגה קוראת להתנגדות למדיניות המוכתבת מהאיחוד האירופי, ולעיתים נציגיה קוראים להתנתקות מוחלטת מהאיחוד. על אף ההיסטוריה הקצרה של המפלגה, וחוסר הבהירות בנוגע לעמדותיה במגוון נושאים, העצרות אותן היא מקיימת מושכת אליהן עשרות אלפי בני אדם.

איטלקים רבים צפויים להצביע למפלגת חמשת הכוכבים מתוך רצון למחות על חוסר המוכנות אותה הפגינה ההנהגה הנוכחית. נראה שמנהיגי המפלגה מבינים את כוחה לאחד את חלקי הציבור האיטלקי שהפסיקו לסמוך על המפלגות המסורתיות מאז תחילת המשבר הכלכלי, וקוראים ל"שינוי סדרי העדיפויות של הפוליטיקה האיטלקית", על ידי הרחבה תקציבית. המפלגה נחשבת לאנטי-אירופאית, וקראה בעבר ליציאת איטליה מהאיחוד.

במקביל, חל זינוק בתמיכה גם במפלגת "הליגה הצפונית" הלאומנית. המפלגה צפויה לגרוף כ-15% מהקולות, לעומת 3% בבחירות 2013. מפלגה זו רוכבת על זעמם של חלקים גדולים מהציבור העני באיטליה, שסובל תחת השפעות המשבר הכלכלי וגלי ההגירה לאיטליה ממדינות אפריקה וסוריה. אותם חלקים מהציבור האיטלקי מרגישים כי המהגרים שמגיעים למדינה הם האשמים במצב הכלכלי הקשה. רבים מבסיסי התמיכה במפלגה נמצאים באזורים העניים ביותר במדינה, ובעלי שיעור האבטלה הגבוה ביותר.

רוברטו ליפוצ'יני, בעל דוכן איטלקי אמר כי "כשהעוגה הייתה גדולה יותר והיה מספיק לכולם, הכלכלה עבדה טוב, והיו פחות תלונות. עכשיו אנחנו מרגישים שמקריבים אותנו". ליפוצ'יני הוא מתומכי מפלגת הליגה הצפונית, ואומר כי היה רוצה לראות את כלל המהגרים מגורשים מהמדינה. נציגי המפלגה ידועים ברטוריקה החריפה שלהם נגד זרים, ומתאו סליבני, מנהיג המפלגה, קרא בעבר ל"ניקוי רחובות הערים שלנו, גם אם צריך להשתמש באמצעים קיצוניים".

ומה צופן העתיד?

במקרה בו תזכה מפלגת חמשת הכוכבים במרבית הקולות, היא עשויה לשאוף להקמת קואליציה עם מפלגת הליגה הצפונית. במקרה כזה תהיה זו הפעם הראשונה מאז המשטר הפאשיסטי במדינה בה מפלגה בעלת מצע לאומני מובהק תשב בממשלה. כששתי המפלגות קוראות מזה שנים להתרחקות איטליה מהאיחוד האירופי, ולעיתים אף למשאל עם על הישארותה של איטליה באיחוד, נראה כי לתוצאה כזאת בבחירות עתידה להיות השפעה מרחיקת לכת לא רק על עתידה של איטליה, אלא על עתיד היבשת כולה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!