דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרס ישראל

פרס ישראל לתקשורת / פרס ישראל לתקשורת לפרשן הצבאי רון בן ישי, לשעבר העורך הראשי של דבר ראשון

בן ישי כיהן ככתב צבאי מאז 1969 וסיקר ברצינות ובדבקות במהלך מלחמות ובעתות שלום, בארץ ובעולם | במלחמת יום כיפור זכה לצל"ש הרמטכ"ל על חילוץ פצועים תחת אש בהיותו כתב צבאי

רון בן ישי (צילום: Noa Cafri/ ויקימדיה)
רון בן ישי (צילום: Noa Cafri/ ויקימדיה)
שי ניר

העיתונאי רון בן ישי הוא הזוכה בפרס ישראל בתחום התקשורת לשנת תשע"ח. בן ישי שימש בעברו כעורך הראשי האחרון של עיתון 'דבר', אשר שינה את שמו ל'דבר ראשון' במהדורתו המודפסת עד להפסקת פעילות בשנת 1996.

שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע הערב (חמישי) לבן ישי על זכייתו כחתן פרס ישראל בתחום התקשורת, וברך אותו. ועדת הפרס התכנסה בראשותו של יו"ר הוועדה, מר יעקב אחימאיר, כשלצדו חברים פרופ' רפי מן, מר איתן הבר והגב' טלי גורן.

על סיקור ביטחוני, צבאי ובינלאומי מעמיק ואמין, תוך גילוי אומץ לב

בנימוקיה ציינה הוועדה כי הפרס מוענק לבן ישי "על סיקור ביטחוני, צבאי ובינלאומי מעמיק ואמין, תוך גילוי אומץ לב, במשך עשרות שנים. בדיווחיו שיקף נאמנה את אירועי הקרבות, תוך שימת דגש גם על הצד המוסרי. במלחמת לבנון הראשונה היה בין הראשונים שדיווחו לצמרת המדינה על מימדי הטבח שביצעו הפלנגות הנוצריות במחנות הפליטים סברה ושתילה. לאחר מלחמת יום הכיפורים הוענק לו צל"ש הרמטכ"ל על טיפול בפצועים תחת אש האויב".

כשאתר 'דבר ראשון' עלה מחדש לאוויר בשנת 2016 בן-ישי בירך על כך ואמר: "אני מאוד שמח ש'דבר ראשון' קם כמו עוף החול מאפרו, כדי לעשות באמצעים של הניו-מדיה והתקשורת המקוונת מה ש'דבר ראשון' המודפס כמעט הצליח – לייצר כלי תקשורת חדשותי עם אוריינטציה כלכלית חברתית. אני חושב שזו התחדשות אמיתית, ושנחוץ כלי תקשורת כזה בנוף של המדיה הכלכלית".

שועל קרבות וותיק

בן ישי נולד בירושלים בשנת 1943. בינואר 1948 נהרג אביו במהלך מלחמת השחרור מירי צלף, כאשר הוביל מזון לירושלים. הוא בוגר הפנימייה הצבאית שליד בית הספר הריאלי העברי בחיפה ולאחר מכן התנדב לשרת בצנחנים, יצא למסלול פיקודי ובתפקידו האחרון היה מפקד פלוגה. את דרכו בתקשורת החל בן ישי ב-1966 ככתב כלכלי ב"קול ישראל". עם סיום מלחמת ששת הימים ובמהלך מלחמת ההתשה עבר לתפקד ככתב צבאי וכעורך תכניות האקטואליה של קול ישראל.

בסוף 1969 עבר בן ישי לעבוד ככתב צבאי של הטלוויזיה הישראלית, אך בעקבות פציעה, מונה בשנת 1970 למזכיר מערכת החדשות. שנתיים אחר כך, עבר לעבוד ככתב הטלוויזיה הישראלית באירופה. במלחמת יום הכיפורים חזר כדי לעבות את מערך הכתבים הצבאיים ונלווה ככתב צבאי לכוחות צה"ל בסיני. לאחר המלחמה ערך יחד עם נחמן שי משדר מיוחד על המלחמה. בשנת 1977 נסע לגרמניה וערך סדרת כתבות על רשמיו ממנה. ב-1978 זכה בפרס כינור דוד לסדרת תכניות הטלוויזיה הדוקומנטריות של השנה.

העיתונאי רון בן ישי מקבל צל"ש מהרמטכ"ל מוטה גור ספטמבר 1975 (צילום: סער יעקב/ לע"מ)
העיתונאי רון בן ישי מקבל צל"ש מהרמטכ"ל מוטה גור ספטמבר 1975 (צילום: סער יעקב/ לע"מ)

בשנת 1978 מונה לשליח העיתון "ידיעות אחרונות" בוושינגטון ובשנת 1981 חזר לשמש ככתב צבאי של הטלוויזיה הישראלית, תפקיד אותו מילא גם בזמן מלחמת לבנון הראשונה. בין השנים 1983–1985 כיהן כמפקד גלי צה"ל, ולאחר מכן מונה לפרשן לענייני ביטחון ולכתב למשימות מיוחדות של "ידיעות אחרונות", בין השאר היה שליח העיתון בוושינגטון בשנים 1992–1993. במקביל שימש ככתב של השבועון "טיים" וככתב לאירועים ביטחוניים בינלאומיים של הערוץ הראשון, שבו גם ערך, יחד עם רם עברון, את תכנית הראיונות "זה הזמן".

בשנת 1993 ערך תכנית תחקירים בשם "רשת חוקרת" בערוץ 2. בשנת 1995 חזר להיות הפרשן לענייני ביטחון של "ידיעות אחרונות" ובמקביל כתב השבועון "טיים מגזין". במשך שנה אחת, מאמצע 1995 עד אמצע 1996 שימש כעורך האחרון של העיתון "דבר", ששמו שונה ל"דבר ראשון" עד להפסקת פעילותו.

רון בן ישי הרבה לסקר אירועים בקו האש ובאזורי עימות ברחבי העולם, ואף נפצע מספר פעמים במהלך עבודתו העיתונאית. בפעם הראשונה נפצע עוד ככתב "קול ישראל" בימי מלחמת ההתשה, בעת שנלווה לפעולת צה"ל נגד בסיסי מחבלים בירדן. בשנת 1970 נפצע שוב, הפעם במהלך פשיטת צה"ל בגבול סוריה ברמת הגולן. בשנת 1999 נפצע בשלישית, בעת שסיקר את המלחמה בקוסובו.

בעת מלחמת לבנון השנייה, נילווה בן ישי לחבורת הפיקוד של מפקד חטיבת הצנחנים, חגי מרדכי, במבצע שמטרתו ביצוע איגוף אנכי והנחתת כוחות צנחנים בעומק לבנון ולאורך נהר הליטני. במבצע עופרת יצוקה נילווה בן ישי לכוחות חטיבת גבעתי ברצועת עזה. במהלך מלחמת יום הכיפורים התלווה בן ישי לגדוד צנחנים אשר לחם בצד המערבי של תעלת סואץ. הכוח ספג הפגזת ארטילריה מצרית. בן ישי השתתף בסיוע לפצועים, ובשנת 1975 הוענק לו בשל כך צל"ש הרמטכ"ל, על ידי הרמטכ"ל מרדכי (מוטה) גור.

בן ישי סיקר אירועים רבים בישראל ובעולם. בין השאר סיקר בשנת 1974 את פלישת טורקיה לקפריסין, את ביקורו של נשיא מצרים אנואר סאדאת בישראל בנובמבר 1977 ואת תהליך השלום שהחל בעקבות הביקור. בשנות השמונים של המאה ה-20 סיקר בן ישי את מלחמת אפגניסטן ובסוף שנות השמונים את מלחמות הסמים בקולומביה. בשנת 1991 סיקר את מלחמת המפרץ ובעיית הכורדים ובשנת 1992 סיקר את המלחמה האתנית ביוגוסלביה.

בשנת 1993 יצא לסקר את המצב בשטח הכורדי בצפון עיראק, בשנת 1999 סיקר את המלחמה בקוסובו ובשנת 2000 סיקר את המלחמה בצ'צ'ניה. בשנת 2003 סיקר בן ישי את המלחמה בעיראק עבור חדשות ערוץ 2. לאחר מלחמת לבנון השנייה, בספטמבר 2006, יצא ללבנון וסיקר את לבנון שלאחר המלחמה. בספטמבר 2007, בעקבות תקיפת חיל האוויר הישראלי, על פי פרסומים זרים, בסוריה, ביקר באזור דיר א-זור שבסוריה. במרץ 2011 סיקר את ההתקוממות בלוב. משחזר אמר בראיון לאילנה דיין שכל אזורי הסכסוך והקרבות בעולם מתחילים לדמות בעיניו אלו לאלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!