דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות

מחיר הצבע / מחקר ישראלי חדש: עובדים עם קעקועים נתפסים כפחות מקצועיים

המחקר, שנערך באוניברסיטת אריאל, חושף כי נשים שבחרו לעשות קעקוע סובלות מביקורת שלילית יותר מגברים | ספוילר למבוהלים: לא, לא יקברו אתכם מחוץ לגדר

קעקוע חי. ארכיון למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: סרג' אטל/ פלאש90)
קעקוע חי. ארכיון למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: סרג' אטל/ פלאש90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

לאורך ההיסטוריה האנושית תופעת הקעקועים הופיעה בצורות שונות. אם בעבר הקעקועים היוו עבור בני האדם סמל להשתייכות חברתית קבוצתית כחלק משבט או מעמד, כיום, את הבחירה לקעקע דבר מה על העור מובילה כביכול הכמיהה לייחודיות, למרד ולזהות עצמאית. ובעוד הסיבות התרבותיות משתנות, התופעה רק הולכת ומתרחבת ויותר בני אדם בישראל ובעולם בוחרים לקעקע את עצמם.

מחקרים בארה"ב מצאו כי 25% מהאוכלוסייה מקועקעת, כשבאוכלוסיות מסוימות שיעור האנשים המקועקעים הגיע ל-47%. בגרמניה ל-8.5% מהאוכלוסייה ישנו קעקוע ובצרפת ל-10%. תופעת הפירסינג (חירור הגוף באיזורים שונים) נפוצה גם כן ומגיעה ל-35%-25% בקרב צעירים בתרבויות מערביות.

מקעקעת בתל אביב. ארכיון למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: דרור גרטי/ פלאש90)
מקעקעת בתל אביב. ארכיון למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: דרור גרטי/ פלאש90)

בקרב אזרחיה היהודים של ישראל, התפתחה התופעה למרות האיסור הדתי. המילה "קעקע" מופיעה בתנ"ך, באיסור ההלכתי על עשיית כתובת קעקע, המופיע בספר ויקרא יט,כח: "וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם". האיסור מעיד על כך שבעבר בני ישראל כן היו מקעקעים עצמם.

השבוע התפרסם מחקר של חוקרות מאוניברסיטת אריאל בנושא קישוטי גוף, קעקועים ופירסינגים. שיעור גבוה מהנבדקים במחקר מרגיש כי החברה הישראלית מקבלת קעקועים (89%) ופירסינג (86%). ואכן, כנראה שהתופעה קנתה לה מקום גם פה בארץ הקודש.

מהמחקר עולה כי כשחלק מהציבור נתקל באדם מקועקע או מחורר ישנה נטייה להשליך עליו דימויים ולהסיק מסקנות על אותו אדם, רק בשל הופעתו החיצונית. החוקרות טוענות שלצד קבלה של הקעקועים, ישנה התייחסות חברתית שלילית לנראות הפיזית של קעקועים ופירסינג.

עוד נמצא במחקר הבדל ביחס לגברים ולנשים. אישה מקועקעת מתקבלת פחות טוב בחברה ומקבלת פחות תגובות חיוביות מאשר גבר מקועקע. נשים מקועקעות מדווחות בשכיחות גבוהה יותר מגברים על תגובות חברתיות שליליות מהקרובים אליהן (אבא, אימא, אחים, בני ובנות זוג, חברים קרובים, בוס, קולגות וילדים). גברים מדווחים בשכיחות גבוהה יותר מנשים על תגובות חברתיות חיוביות מטעם קרוביהם. כמו כן, גברים מדווחים כי מקובל בעיניהם לבצע קעקועים ברגלים, קעקועים בפנים, פירסינג באברי המין והשתלות תת-עוריות בפנים בשכיחות גבוהה יותר מנשים.

מקעקע בתל אביב. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
מקעקע בתל אביב. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)

המחקר גם בדק מהם המניעים שנתפסו כמשמעותיים ביותר לביצוע קעקועים. לא מפתיע ששני המרכיבים המרכזיים שצויינו הם ביטוי עצמי (סיבות אופנתיות – 45%) וביטוי הזהות האישית (ייחוד העצמי מאחרים – 40%). מעניין לראות כי ישנם הבדלים מגדריים בין נשים לגברים בסיבות לביצוע קעקוע. נשים דיווחו בשכיחות גבוהה יותר מגברים על הרצון "לייחד עצמן מאחרים" (43% מול 37%), וכן על הרצון להיות אופנתיות (48% מול 41%).

קישוט גוף עלול לגרום לסטיגמה חברתית והשפעה על קבלה לעבודה ועל שביעות רצון ממתן שירות. המחקר מראה כי אנשים מקועקעים חשופים, במיוחד בעבודה, לתפיסות לפיהן הם פחות מקצועיים, ומתבקשים לעמוד בקוד לבוש האוסר על חשיפת שינויי גוף אחרים.

לחיות את הרגע ולא את הנצח

אם ההחלטה לקעקע את עצמך לנצח גדולה עלייך אבל חפצה נפשך בקישוט הגוף, קעקועים זמניים יכולים בהחלט להוות פתרון אידיאלי. בקטגוריה זו ישנם שלושה סוגי קעקועים:

הראשון הוא קעקועי חינה – בעבר החינה הייתה בשימוש בעיקר במזרח התיכון, בצפון אפריקה ובאסיה. אבקת עלי צמח החינה בערבוב של נוזל כהה כמו קפה או תה יוצרת משחה חומה אותה מורחים על העור ומקבלים קעקוע זמני. אלו דוהים מהר ונעלמים מן העין לאחר כמה ימים וזוהי בהחלט עשויה להיות חוויה זמנית מהנה.

הסוג השני, הנפוץ בעיקר בירידים, פסטיבלים ודוכנים ברחוב קיים לרוב עם המרכיב PPD (פנילאנאדיאמין) שמשנה את צבע הקעקוע הזמני של החינה, בדרך כלל לצבע לשחור. למרכיב זה יש פוטנציאל לסכנות רפואיות.

הסוג השלישי המבוצע לרוב על ידי מכוני יופי הוא קעקוע זמני לשלושה חודשים עד שלוש שנים, המבוצע על ידי מכונה שמכניסה פיגמנט מדולל לעור. ישנם מקרים בהם הצבע חודר לשכבה העור השנייה מה שהופך את הקעקוע ללא זמני והוא דוהה ומשאיר כתם.

בשני הסוגים של הקעקועים הזמניים ישנה סכנה לתופעת לוואי כגון אלרגיות וכוויות וישנם היבטים רפואיים להליך.

קעקועי חינה (צילום: Shutterstock)
קעקועי חינה (צילום: Shutterstock)

ומה המחיר של קעקוע?

את אומדן העבודה עצמה קשה לאמוד כמו כל מוצר צריכה אחר. מחיר הקעקוע אמור להחזיק את הסטודיו, את המקעקע, ואת החומר והציוד. וגם כאן ישנם מותגים בתחום ששמם מוכר יותר ובמחיר גבוה יותר. בכל מקרה, את המקעקע יש לבחור בקפידה ובהחלט כדאי להשוות מחירים טרם הביצוע.

מחירי הקעקועים התקבעו לפי גודל, צבע, מקום בגוף, מידת מורכבותם, זמן העבודה ואיזור מגורים. בדרך כלל עלותו המינימלית של קעקוע היא 200 שקלים, כאשר קעקוע צבעוני יקר יותר מקעקוע שחור.

קעקוע קטן (5 על 5 ס"מ) יעלה בין 200 ל-500 שקלים, קעקוע בינוני (10 על 10 ס"מ) יעלה בין 400 ל-700 שקלים. קעקוע גדול (15 על 15 ס"מ) יעלה בין 500 ל-1,200 שקלים. קעקוע על כל הגב או על כל הירך יכול להגיע עד 3,500 שקלים.

ומה אם התחרטתי?

הטכנולוגיה מאפשרת היום באמצעות טיפול לייזר יקר שגם כרוך בכאב להסיר את כתובת הקעקע. חוזרים בתשובה, אנשים שעשו קעקוע והתחרטו, ועוד בוחרים באפשרות הזאת.

ולסיום, ניפוץ מיתוס: כשתמותו, אף אחד לא יקלף מכם את הקעקוע או יקבור אתכם מחוץ לגדר. יהודים מקועקעים נקברים עם כתובות הקעקע שלהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!