דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

תחבורת העתיד / עידן חדש: מכוניות ללא נהג ינועו בקרוב בקליפורניה | ומה אצלנו?

הדבר כמובן פותח סדרה של שאלות ובעיות חדשות: האם מדובר במערכת בטיחותית? כיצד השינוי ישפיע על עולם התחבורה הציבורית, ועל חייהם של נהגים מקצועיים? ואיזו חשיבה טכנולוגית נחוצה כדי לשמור על האינטרס הציבורי?

רכב אוטונומי של חברת WAYMO נוסע בכבישי קליפורניה (צילום: Shutterstock)
רכב אוטונומי של חברת WAYMO נוסע בכבישי קליפורניה (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשל המקומי בקליפורניה אישר להפעיל במדינה כלי רכב ללא נהג, תחת מגבלות, החל מחודש אפריל. בין היתר, המכוניות יחויבו באפשרות השתלטות של נהג אנושי מרחוק למצבי חירום.

עד כה התירה קליפורניה לחברות לבחון נהיגה במכונית אוטונומית כאשר נוסע עמן נהג אנושי שיכול לתפוס שליטה על הרכב בכל רגע. לפי אתר MASHABLE, מאז שהותרה אפשרות זו, כ-50 חברות ערכו ניסויים ברכב אוטונומי. ניסויים אלו פילסו את הדרך להסדרה החדשה, שתכנס לתוקפה באפריל. לפי המסמך המפורט של מחלקת הרכב במדינה, ניתן כעת להחליף את הנהג ברכב עצמו בפיקוח של נהג מרוחק. שינוי זה מחייב את הפעלת הרכב כרכב מחובר לרשת תקשורת, שתאפשר את לקיחת הפיקוד האנושית, ומייצרת סט חדש של שאלות ובעיות – עד כמה אמינה מערכת הנהיגה האוטונומית? איך ניתן להבטיח שהקישוריות האלחוטית בין בקרת הרכב למכונית עצמה לא תנותק? והאם ניתן למנוע מפצחנים (האקרים) להשתלט מרחוק על רכב אוטונומי? שליטה כזו עלולה לשרת מגוון עצום של מטרות בעייתיות – החל בגניבה, גרימת תאונות, ועד שימוש ככלי לביצוע פעולות טרור.

השלכות נוספות של כלי הרכב האוטונומיים הם האיום על מעמד הנהגים המקצועיים. בחברת UBER הזדרזו לברך על ההסדרה, כאשר לחברה יש אינטרס פרטי עצום בקידום תחבורה ללא נהגים. בתמצית, המודל העסקי של אובר שקול להונאה. או שהיא מנצלת את נהגיה תחת תשלום נמוך מאוד, או שהיא מסבסדת את פעילותה ושורפת כספים רבים שגייסה בהלוואות שאין לה איך להחזיר. במצב הנוכחי יש הרואים בפעילותה ניסיון ליצור מראית עין של חברה שאינה כושלת, שיש לה מודל עסקי הגיוני, ובכך לצבור עוד ועוד נתח שוק, ובדרך כלל נתח מונופוליסטי בכמה שיותר מקומות בעולם, במגמה להחליף את כלי הרכב הרגילים במכוניות אוטונומיות, ללא נהגים כלל. בתרחיש כזה, תוך הפחתת התשלומים לנהגים לחלוטין, והוספת תשלומים נמוכים בהרבה למנגנון פיקוח אנושי, יש היתכנות כלכלית לחברה כמו UBER.

אחרים מזהים במצב זה דווקא יתרון מסויים. כל עוד ל-UBER  ישנם נהגים אנושיים הם אלו אשר מבצעים את השקעת ההון המשמעותית ביותר – רכישת כלי הרכב. בעידן של מכוניות אוטונומיות, החברה תהיה זו שתרכוש אותם, בהתאם לביקושים. ייתכנו גם הסדרי שותפות, בהם אנחנו "נשחרר" את רכבנו האוטונומי להשכרה דרך חברת נסיעות, בשעות שבהן אנו לא זקוקים לרכב, בכך רכישת הרכב תתחלק בין בעל הרכב לחברה השוכרת. תהליך זה כולל גם סיכונים להגברת הגודש בכבישים כאשר אותו מספר כלי רכב יוכלו לבצע יותר נסיעות.

גדי שלסקי, מנכ"ל חברת אופטיבוס, התראיין ל'דבר ראשון' בעבר והסביר מדוע רכב אוטונומי חייב להיות מוסדר כחלק ממערכת תחבורה ציבורית.

ההבדל בין השכרות בשיטות שלUBER  לתחבורה ציבורית איכותית

תחבורה ציבורית שונה ממכוניות שכורות גמישים ואף ממוניות במספר מאפיינים קריטיים: מחיר זול, זמינות קבועה ואמינות גבוהה בביצוע. בכל שיטה אחרת, יכול להיווצר מחסור רגעי או ממושך, כאשר תכנון תחבורה ציבורית מאפשר להבטיח נגישות גם למקומות מעוטי אוכלוסייה שאין כדאיות כלכלית להפעיל בהם שירותי תחבורה מסחריים. במספר לא קטן של ערים, ישנם נהגים בשירותי תחבורה פרטית, דוגמת UBER, אשר למדו כיצד ליצור מחסור מלאכותי בכלי רכב באמצעות כיבוי האפליקציה לקראת שעות העומס בכדי להגדיל משמעותית את התעריף הגמיש לזמנים קצרים, תוך יצירת חוסר ודאות בקרב המשתמשים.

אובר. צילום: Mark Warner, מתוך flickr.
אובר. צילום: Mark Warner, מתוך flickr.

ללא הסדרה ציבורית של כלי רכב אוטונומיים, בייחוד כאשר קיימות פלטפורמות להשכרת נסיעות כמו UBER, עלולה להיווצר בכבישים קטסטרופה. מחיר הרכב והתחזוקה, יעלו בטווח קצר, אך צפויים בסופו של עניין לרדת, למרות הטכנולוגיה החדישה, בשל המעבר הצפוי למנועים חשמליים, ולביטול מערכות שליטה המיועדות לנהג אנושי בתוך הרכב. רכב אוטונומי יכול לבצע הרבה יותר נסיעות.

כך לדוגמא, אם ארכוש רכב אוטונומי פרטי ואסע איתו לעבודה בבוקר, כשאני עובד הרכב פנוי להשכרות בעבור כל נוסע אחר, בתיווך של חברת השכרה דוגמת UBER או אחרות, רכב יכול ליצור פי כמה יותר עומס כבישים מרכב נהוג על ידי אדם. לעומת זאת, הסדרה המגבילה כלי רכב אוטונומיים לתחבורה ציבורית גמישה מסוגלת לבצע מספר רב של נסיעות תוך שימוש בפחות כלי רכב, הכוללת גם תכנון חכם של הנסיעה עם העלאת והורדת נוסעים לאורך הדרך.

אם כיום ישנם רק קווי תחבורה ציבורית אוטונומיים בודדים, הנוסעים במסלול קבוע, שדרוג התחום הזה צפוי לאפשר תחבורה אוטונומית גמישה בעתיד.

הקרב על ה-DATA

רבים תהו מדוע שילמה חברת אינטל כ-15 מיליארד דולר על חברת "מוביל איי" הישראלית, אשר בסך הכל מוכרת מערכת התרעה לנהגים אנושיים. התשובה איננה רק ביכולות הקיימות של מוביל איי, שכיום מוכרת ציוד לא מתוקשב שאינו אוסף הררי מידע, אלא שהיא נשענת על האפשרויות לפתח בעתיד רשת חיישנים אוספי מידע רב ממאות אלפי ומיליוני מכוניות ברחבי העולם. אינטל בחרה להבטיח לעצמה שהחיבור בין חברות הרכב לחברות הטכנולוגיה כמו מוביל איי ישתלב בתכניות הפיתוח של אינטל עצמה למעבדי מחשבי המותאמים למשימות מהסוג הזה, ויפתחו בפניה שוק חדש שיתהווה במהירות, זאת לאור נסיגה משוק מכשירי הסלולר ודשדוש בשווקי המחשבים האישיים.

הניסויים המתקיימים היום בעולם, וביתר שאת לאור ההסדרה החדשה בקליפורניה, יאפשר כריית מידע בהיקף רחב על תנאי הדרך, מצב הרכב בכל רגע והיקפי התנועה בכבישים. אלו יוכלו לשמש את שיפור תוכנות הנהיגה ולהביאן למצב בו הן מתעלות על יכולות הנהיגה של נהגים אנושיים, ובכך להנמיך באופן דרמטי את ההיקף של תאונות הדרכים. לכל אלו יש גם צד נוסף, שכן אותם מכשירים חכמים יכולים לאסוף עוד הרבה מידע – כמו מצלמות המחוברות לרשת, ולהפיק מידע שיש לו משמעות מודיעינית בזמן אמת, בו יחפצו ארגוני ביון וממשלות בכדי לפקח על הנעשה בארצן ולרגל בעזרת מידע ממכוניות הנוסעות במדינות אחרות.

ענקיות המידע של ימינו – בייחוד גוגל ופייסבוק, כבר הוכיחו את המודל העסקי המשוכלל של מכירת פרסום בעזרת כריית הררי מידע ודווקא הן, ולא יצרני הרכב, יכולות להיות מי שיובילו את התעשייה להתפתח גם לכיוונים חדשים. אפשרויות אלו מדגישות את החשיבות של עיצוב כללים וחוקים לגבי איסוף מידע, והשימושים המותרים בו, כדי לסלול את הדרך למטרות כמו הפחתת תאונות הדרכים והגבלת השימוש במידע למטרות אחרות.

דרושה חשיבה חדשה

בישראל עדיין נהוג לחשוב שתשתיות התחבורה כוללות כבישים ומחלפים, ואילו אפליקציות כמוWAZE  הן בסך הכל יישומים טכנולוגיים. כבר זמן רב שאפליקציות ניווט מתפקדות בפועל כחלק מתשתית התחבורה, והן עשויות לווסת עומסים בכבישים באופן יומיומי, כמו גם לאגור מידע רב על השימוש בכבישים, שיש לו ערך בתחום של תכנון עורקי התחבורה. מכיוון שכל אותן אפליקציות נשענות על ייצור מידע המגיע מאיתנו הנהגים ואופן הפעולה שלהן משליך לא רק על הנהג הבודד, אלא על מערכת התחבורה כולה יש לראות ביישומים טכנולוגיים חלק מתשתיות התחבורה – כלומר – חלק מתחום שיש מקום להכווין אותו ולקבוע בו כללים שישמרו על האינטרס הציבורי.

פקקים באיילון (צילום: משה שי פלאש90)
פקקים באיילון (צילום: משה שי פלאש90)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!