דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

מדיניות מכסי המגן בארה"ב / הרפובליקנים למדו להתעלם מהצהרותיו של הנשיא - עד מכסי המגן

על מדיניות נשק והגירה הנשיא יכול לצאת בהצהרות מפוצצות בכל שני וחמישי וליהנות משתיקת חברי מפלגתו | כשהוא נוגע בקודש הקודשים של האידיאולוגיה הרפובליקנית - סחר חופשי, הם כבר יוצאים מכליהם | עד שהנשיא כבר פועל למען האזרחים

דונלד טראמפ, הבטיח שיילחם למען האזרח הפשוט (צילום: AP)
דונלד טראמפ, הבטיח שיילחם למען האזרח הפשוט (צילום: AP)

הנשיא טראמפ הכריז ביום חמישי האחרון על כוונתו להטיל מס מגן של 25% על פלדה מיובאת ו-10% על אלומיניום. הדבר הצית תוך זמן קצר איומים על תגובה של מדינות אחרות בעולם והותיר את השווקים מתנדנדים. במרכז ההכרזה של טראמפ עומדת התחייבות הבחירות שלו לאזרח האמריקני לשים את כלכלת המדינה במקום הראשון אולם מומחים חלוקים בעמדותיהם לגבי מידת התועלת שיהיה למהלך על הכלכלה והתעשייה מלבד תעשיות הפלדה והאלומיניום המקומיות שמניותיהן הגיבו בעליות קלות. יתרה מכך, קיים חשש כי ההחלטה תגרור "מלחמת סחר" והטלה של עוד ועוד מכסי מגן בכלכלות העולם.

הנשיא טראמפ הוהרפובליקנים בקונגרס למדו להתעלם מהגחמות ההצהרתיות במדיניותו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בידיעה שלא משנה מה יגיד יום אחד על רובים, הגירה או נושאים מורכבים אחרים, למחרת ייתכן שיגיד דברים אחרים. אך הכרזתו כי החליט להטיל מכסי מגן גבוהים על ייבוא של אלומיניום ופלדה עוררה תחושת בהילוּת שנדיר לראות בקרב המחוקקים הרפובליקנים שנראים מתרוצצים במטרה לשכנע את הנשיא שהדבר יצית מלחמת סחר שיכולה להקפיא את ההתפתחות האחרונה של הכלכלה האמריקנית, באם הנשיא לא יחזור בו.

הסוגיה מעלה מחדש את התחייבויותיו של טראמפ לבוחרים, ערב הבחירות, כי יחרוג ממדיניות הסחר החופשי שמאפיינת את המפלגה הרפובליקנית ומקידום האינטרסים של הסקטור העסקי על פני טובת האמריקני הפשוט. מה שמלחיץ את הרפובליקנים יותר מכל הוא שבניגוד לצעדים לשינוי מדיניות ההגירה ואחזקת הנשק שצריכים לעלות להצבעה בקונגרס, שם הם יכולים לבנות על הדמוקרטים שיטרפדו את מהלכיו של טראמפ רק בשם ההתנגדות אליו, מדיניות המיסוי היא דבר שהנשיא יכול להחליט לשנות על דעת עצמו באמצעות חתימה על צווים. עובדה זו מגבירה את הלחץ על הרפובליקנים בקונגרס לשנות את דעתו של טראמפ לפני שהוא נותן את אישורו הסופי להגבלות על הייבוא, ככל הנראה בתחילת השבוע הקרוב.

"לא חכם", אמר אורין האטצ' הסנטור מיוטה. "טעות גדולה", אמר פאט טומי מפנסילבניה ו"תמהוני", כינה סאס את ההצהרה

יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין, התקשר אל הנשיא לאחר הודעתו המפתיעה וממשיך לקוות שהבית הלבן ישקול מחדש את ההחלטה. מחוקקים בכירים נוספים כדוגמת הסנטור בן סאס מנברסקה, הציעו גם הם לנשיא להתייעץ עמם בפרטיות בנושא. חלקם פונים אל רצונו בצמיחה בבורסה, שאכן הגיבה להודעה בירידות שערים, ואזהרה כי מכסי המגן יכולים לערער כמה מההישגים שהם מייחסים למדיניות המיסוי עליה חתם טראמפ בשנה שעברה. חבר הקונגרס הרפובליקני, קווין בריידי מטקסס, שמכהן גם כיו"ר הוועדה בבית הנבחרים העוסקת במדיניות המיסוי של ארה"ב, ניסה את אחת הדרכים הישירות ביותר שיש למחוקקים כיום אל אוזנו של הבית הלבן: הוא עלה להתראיין בחדשות בכבלים. "הנשיא טרם חתם על מכסי המגן האלה", אמר בריידי בראיון לחדשות 'פוקס ניוז' ביום חמישי. "הוא ממשיך להקשיב".

אולם יש לציין כי הקשבה אמיתית למגוון דעות לא אפיינה את הנשיא עד כה. שלא כמו הנשיא אובמה, שהרבה פעמים הכעיס את חברי הקונגרס בכך שהרצה ואף הטיף להם במהלך פגישותיהם עמו, טראמפ נהנה מפופולריות בקרב הרפובליקנים בגבעת הקפיטול וחלק ממנה נובעת מהעובדה שהוא לרוב שמח להזמינם אליו ולשמוע אותם אך קרה לא מעט שהתעוררו בעיות לאחר שחברי בית הנבחרים או סנטורים עזבו את הבית הלבן תחת הרושם שהנשיא "אתם", רק כדי לגלות מאוחר יותר שתמיכתו עברה לצד השני. הדינמיקה הזאת באה לידי ביטוי מספר פעמים בשנה שעברה סביב הוויכוח על רפורמת הבריאות והחלפת תכנית ביטוח הבריאות של הנשיא אובמה.

נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ ופול ראיין בבית הלבן לאחר שעבר חוק הבריאות (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ ופול ראיין בבית הלבן לאחר שעבר חוק הבריאות (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

רק השבוע זלזל טראמפ, במהלך ישיבה של הבית הלבן ששודרה בטלוויזיה, בהצעה מינורית להגביר את בדיקות הרקע למבקשים לרכוש נשק, הצעה אותה הגיש סנטור מטקסס. הדמוקרטים עלצו למראה התשבוחות של הנשיא על הצעותיהם להבלות על נשק בשעה שהרפובליקנים זעמו. "אני אוהב את הנשיא אבל קורה שאנשים לא מסכימים", אמר ג'ון קנדי, הסנטור הרפובליקני מלואיזיאנה.

אולם, נאמן לדמותו, נראה שהפלירטוטים של טראמפ עם מגבלות על נשק דעכו עד לסוף השבוע. יום לאחר פגישתו עם המחוקקים טראמפ צייץ כי הייתה לו ישיבה טובה ("מעולה!") במשרד הסגלגל עם הלובי של בעלי הנשק בארה"ב, ה-NRA. גם המזכיר של הלובי צייץ בעקבות הפגישה כי טראמפ וסגנו "לא מעוניינים בפיקוח על נשק".

בשעה שלא ברור מה ההחלטה שיקדם בסופו של דבר טראמפ בנושא הנשק, הזיג-זג שלו בנושא הזכיר לרבים את התנהלותו סביב מדיניות ההגירה שהמשבר סביבה הביאה אף לשיתוק של הממשל לכמה ימים לפני חודשיים ומאיימת להביא לכך שוב. טראמפ נפגש עם מחוקקים ביום שלישי האחרון לפגישה בנושא ובזמן שידורה אמר כי הוא ייקח על עצמו את ה"אש" הפוליטית ויחתום על כל הסכם שהקונגרס יצליח להעביר. יומיים לאחר מכן, אצו הסנאטורים לינדזי גרהאם, הרפובליקני מדרום קרוליינה, ודיק דרבין, הדמוקרט מאילינויז, כדי להציג לנשיא את ההסכם הבין מפלגתי שהושג. אולם, המפגש הסתיים בחילופי דברים קשים כשטראמפ דחה את ההצעה תוך שהוא משתמש בשפה בוטה כדי לפקפק בצורך של ארה"ב לקבל מהגרים מאפריקה ומדינות נוספות.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מק'ונל במסיבת עיתונאים על רפורמת המיסוי 30 בנובמבר (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מק'ונל במסיבת עיתונאים על רפורמת המיסוי 30 בנובמבר (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

"בואו נדבר על שני הטראמפים – הטראמפ של יום שלישי והטראמפ של יום חמישי", אמר גרהאם מאוחר יותר במהלך ועדה של הסנאט בעודו משחזר את מהלך השבוע. "בשלישי היה לנו נשיא שהייתי גאה לשחק איתו גולף ולקרוא לו חברי. אני לא יודע לאן הבחור ההוא הלך ואני מעוניין בו בחזרה", אמר גרהאם. מחוקקים רפובליקנים וכמה קבוצות חיצוניות רוצים שטראמפ לפחות ישקול גישה יותר ממוקדת או החרגה של מדינות שמפעילות מה שהם מגדירים כמדיניות של סחר הוגן.

הרפובליקנים שנהנים מרוב בשני בתי הנבחרים למדו לקחת את הנסיגות האלה בחשבון. הם כמעט מתנערים מהצהרות המדיניות של טראמפ כשם שפול ראיין ומנהיג הרוב בבית הנבחרים, מיטש מק'קונל, מסרבים תכופות להגיב על הציוץ היומי של טראמפ. אולם על מדיניות מכסי המגן הרפובליקנים סבורים כי מה שמונח על הכף הוא פשוט חשוב מדי מכדי שהם יוכלו להרשות לעצמם לשבת בנוח ולהמתין שטראמפ ישנה את דעתו. ואכן, הגינויים הפומביים הבלתי מתפשרים שלהם בנושא היו חריפים יותר מהתגובות הרגילות להתבטאויות טראמפ על נושאים שנויים במחלוקת. "לא חכם", אמר אורין האטצ' הסנטור מיוטה. "טעות גדולה", אמר פאט טומי מפנסילבניה ו"תמהוני", כינה סאס את ההצהרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!