דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

מדיניות מכסי המגן בארה"ב / צעד לא נכון בכיוון הנכון: למה הכרזתו של טראמפ על מכסי מגן תפגע בארה"ב?

הנשיא דונלד טראמפ. ארכיון (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
הנשיא דונלד טראמפ. ארכיון (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

ביום חמישי האחרון הודיע טראמפ על הטלת מכסי מגן על פלדה ואלומיניום כדי להגן על התעשייה והפועלים האמריקניים | בפועל, מכסי המגן ייקרו את מרבית מוצרי התעשייה האמריקנית ויגררו את אירופה וסין להטיל מכסי מגן משלהן

יונתן קירשנבאום

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, יצא ביום חמישי האחרון בהכרזה דרמטית שיש הרואים בה הטלת "פצצה" על הכלכלה העולמית. כדרכו, הודיע טראמפ דרך חשבון הטוויטר שלו כי בכוונתו להטיל מכסים על יבוא מוצרי מתכת לארה"ב. בשורת ציוצים שהמשיכה לאורך סוף השבוע הצהיר טראמפ כי "מלחמות סחר הן טובות" וכי "קל לנצח בהן" והבהיר את כוונתו לקדם חקיקה בנושא כבר בתחילת השבוע. מנגד, הודיעו שותפות הסחר המרכזיות של ארה"ב, ובראשן האיחוד האירופאי, כי במידה ומכסים אלו יוטלו, הן יטילו מכסים נגדיים על מוצרים אמריקאים.

למעשה, טראמפ קורא להטיל מס של 25% על ייבוא פלדה לארה"ב ו-10% על ייבוא אלומיניום. טראמפ צייץ בנושא זה כי "אנחנו חייבים להגן על המדינה שלנו ועל העובדים שלנו. תעשיית הפלדה שלנו במצב לא טוב. אם אין לך פלדה אין לך מדינה!", במטרה לעודד את תעשיית המתכת האמריקאית על ידי הגנה עליה מפני תחרות זרה. לטענתו של טראמפ, הטלת המכסים תיתן עדיפות לתעשייה האמריקאית, תעודד את צמיחת תעשיית המתכת ותייצר מקומות עבודה נוספים.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/969558431802806272

טראמפ הציג את המהלך כהמשך ישיר להבטחותיו ממסע הבחירות, לפיהן ידאג "להפוך את אמריקה לגדולה שוב", על ידי מתן עדיפות לתעשייה האמריקאית והגבלת הייבוא. הנשיא קרא בעבר להטלת מכסים על ייבוא מסין ומגרמניה, שתי מדינות מהן מייבאת ארה"ב סחורות בהיקפים משמעותיים. לטענתו, הייבוא ממדינות זרות פוגע ביכולתה של התעשייה האמריקאית להתקיים באופן רווחי, דבר שמתבטא בירידה במספר מקומות העבודה התעשייתיים במדינה.

עם זאת, מרבית הכלכלנים שהתבטאו בנושא זה מסכימים כי הצעדים הנוכחיים אותם מציע הנשיא דווקא יפגעו בתעשייה המקומית. "יש יותר מפסידים ממנצחים", אמרה מוניקה דה בול, כלכלנית אמריקאית ל'ניו יורק טיימס'. "אם הרעיון הוא להגן על מקומות עבודה אמריקניים, הצעדים האלו מפספסים את נקודה לחלוטין".

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב, ארכיון (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב, ארכיון (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

הסיבה לכך היא כפולה. ראשית, מרבית הפלדה בה נעשה שימוש בתעשייה האמריקאית מיובאת מחוץ לארה"ב. למעשה, במידה ואכן יוטלו מכסים, ההשפעה המיידית שלהם תהייה ייקור של מרכיב משמעותי בתעשייה האמריקאית, שתוביל לירידה ברווחיות החברות. הסיבה השניה היא האיומים מצד האיחוד האירופי. האיחוד הגיב לציוצים בהצהרות לפיהן יוטל מס נגדי על ייבוא סחורות אמריקאיות לאירופה כגון ג'ינסים ואופנועי הארלי דייוידסון. היות והאיחוד האירופי הוא שותף סחר מרכזי של ארה"ב, ייקור מוצרים אמריקאים שם יוביל גם הוא לירידה ברווחי החברות.

איך שותפות הסחר הגיבו?

מובן ששותפות הסחר של ארה"ב הגיבו בזעם להצהרותיו של טראמפ. בעוד סין הסתפקה בגינוי המהלך, האיחוד האירופי הצהיר כמעט באופן מיידי כי יגיב בחומרה לצעד חד צדדי של ממשל טראמפ. ססיליה מלמסטרום, שרת הסחר של האיחוד האירופי, אמרה שבמידה וטראמפ אכן יטיל את המכס, האיחוד יטיל מכסים נגדיים על מוצרים אמריקאיים. "אנחנו בסכנה של יצירת אפקט דומינו" היא אמרה. הרשימה תכלול כ-100 מוצרים והמכסים יכנסו לתוקף תוך שלושה חודשים.

צעד זה נועד להרתיע את ממשל טראמפ ממהלך חד צדדי. מכסים שיוטלו על מוצרים אמריקאים עשויים לפגוע קשות ביצרנים בארה"ב, היות והאיחוד האירופי כגוש היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ארה"ב. כך, ייקור המוצרים האמריקאים באירופה עשוי לפגוע משמעותית ברווחיות החברות האמריקאיות.

בתגובה להצהרות האירופאיות, צייץ טראמפ אתמול: "אם האיחוד האירופי רוצה להגדיל את המכסים הענקיים גם ככה על חברות אמריקאיות, אנחנו פשוט נמסה את הרכבים שלהם, שנכנסים בחופשיות לארה"ב".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/969994273121820672

ארה"ב חתומה על הסכמי סחר עם מדינות אלו, המגדירות את תנאי המסחר ביניהן. במסגרת אותם ההסכמים, ממשלת ארה"ב התחייבה שלא להטיל מכסים על מוצרים מיובאים אך טראמפ מאיים להשתמש בלקונה המופיעה בחוק, המאפשרת לממשלות להטיל מכסים מיוחדים תחת מצב של מלחמה ושותפות הסחר של ארה"ב מתלוננות כי נסיגה חד צדדית של ארה"ב מתנאי ההסכמים היא בניגוד להסכם.

אותן שותפות הסחר טוענות כי במידה וממשל ארה"ב מעוניין לשנות את תנאי ההסכם, הוא נדרש לפתוח אותו למו"מ ולהגיע להסכמה. לטענתן, נסיגה חד צדדית מההסכם איננה משאירה להם ברירה אלא להגיב בהטלת מכסים נגדיים, מצב שיפגע בתעשיות האמריקאיות והאירופיות. במו"מ ניתן היה להגיע להסכם שישרת את האינטרסים של התעשיות בשתי המדינות, למשל על ידי הסכמים על הטלת מכסים על מוצרים מסויימים, אך לא על אחרים, ביחס לצרכיהן של  המדינות השונות.

לעומת זאת, נסיגה חד צדדית איננה מאפשרת להסכים על תנאים חדשים ביחס לצרכיהן של התעשיות השונות. במידה והטלת המכסים תצא לפועל, עתידה התעשייה האמריקאית להיפגע, למעט תעשיית הפלדה. כך, נסיגה חד צדדית מתנאי הסכמי הסחר, אולי תיטיב עם עובדים בענפי הפלדה והאלומיניום אך היא צעד מזיק למרבית העובדים האחרים.

מי מרוויח מזה?

המרוויחים הגדולים מהמהלך הזה הן חברות הפלדה האמריקאיות. בציפייה לעלייה ברווחיהן החלו משקיעים רבים לקנות את מניותיהן, וערכן זינק בשעות שאחרי תחילת הציוצים. לובי ייצרני המתכת ברך את טראמפ על החלטתו להטיל את המכס. עם זאת, מרבית איגודי היצרנים האחרים בארה"ב מתנגדים להטלת המכס.

נראה כי גם המשקיעים בשוק ההון צופים שבמידה ויוטלו המכסים ירדו רווחיהן של החברות התעשייתיות, ובשעות שלאחר הציוצים חלה ירידה בערך מניותיהן. 75% מהפלדה בה נעשה שימוש בתעשייה האמריקאית היא מיובאת, והטלת המכסים תוביל לעלייה משמעותית במחיר המתכת ובמחיר המוצרים הנסמכים עליה. היות והפלדה היא מרכיב חיוני בחלקים גדולים של התעשייה, עלייה במחיר תגרור עליות מחירים נוספות.

מרוויחים גדולים נוספים הם השחקנים הספקולטיביים בשוק ההון האמריקאי. בשעות שאחרי הציוץ של טראמפ מיהרו משקיעים רבים להמר נגד מניותיהן של חברות תעשייתיות אמריקאיות, ובכך החריפו את ירידת ערך המניות. חוסר הוודאות ששורר כרגע בשווקים ביחס למכסים מגביר מאד את התנודתיות בשוקי ההון, ומהווה תשתית להימורים של שחקנים ספקולטיביים, ופוטנציאל לרווחים גדולים של חלק – והפסדים של אחרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!