דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות באיטליה

בעולם / גם באיטליה, המפלגות הוותיקות מאבדות מכוחן, והציבור נוטה ימינה

ההפתעה הגדולה: מפלגת חמשת הכוכבים זכתה ב-32% מהקולות ותהיה המפלגה הגדולה בפרלמנט האיטלקי | מפלגת השלטון DP ירדה למקום השלישי | קואליציית הימין - מפלגת הליגה הצפונית וברלוסקוני, זכו יחדיו ב-36% מהקולות

נזירה איטלקיה מצביעה בקלפי (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
נזירה איטלקיה מצביעה בקלפי (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
יונתן קירשנבאום

רעידת האדמה הפוליטית באירופה ממשיכה: אחרי גרמניה, הולנד, צרפת ואוסטריה, גם באיטליה השתנתה המפה הפוליטית מקצה לקצה בעקבות תוצאות הבחירות שהתפרסמו אתמול (שני). התוצאה המפתיעה ביותר הייתה של מפלגת חמשת הכוכבים, שצפויה לזכות בכ-32% מהקולות ולהיות המפלגה הגדולה בפרלמנט. לא מספיק כדי להרכיב ממשלה בעצמה, אבל תוצאה חסרת תקדים בהיסטוריה הפוליטית של איטליה. כך, באיטליה כמו במדינות רבות נוספות באירופה, נראה כי המפלגות הגדולות שהחזיקו בכוח הפרלמנטרי במדינה קורסות, ובמקומן עולות מפלגות חדשות, פעמים רבות אנטי אירופיות, ולאומניות.

על פי המדגם נראה כי התוצאות מצביעות על תבוסה מוחצת למפלגת השלטון DP, ועלייה בכוחן של מפלגות אנטי-אירופיות ולאומניות. המפלגה הדמוקרטית ירדה למקום השלישי, עם 19% מהקולות בלבד, וקואליציית הימין בהובלת סילביו ברלוסקוני ובשיתוף פעולה עם מפלגת הליגה הצפונית הלאומנית זכתה ב-36%. עם זאת, ככל הנראה זכה ברלוסקוני בפחות קולות מהצפוי, שהלכו ברובם למפלגה הלאומנית שזכתה ב-18% מהקולות.

בפה גרילו, ראש מפלגת "חמשת הכוכבים". תומך במשאל עם ליציאת איטליה מגוש היורו (צילום: Niccolò Caranti \ מתוך wikimedia)
בפה גרילו, ראש מפלגת "חמשת הכוכבים". תומך במשאל עם ליציאת איטליה מגוש היורו (צילום: Niccolò Caranti \ מתוך wikimedia)

במפלגה הדמוקרטית, שהחזיקה בשלטון עד כה, הכירו הבוקר בתבוסה הקשה. "זהו הפסד ברור בשבילנו" אמר חבר הפרלמנט מטעם המפלגה הדמוקרטית, מאוריציו מרטינה. "אנחנו צופים לתוצאה מתחת לציפיות שלנו". הוא הוסיף כי "הבוחרים הביעו את עמדתם באופן נחרץ. הפופוליסטים ניצחו והמפלגה הדמוקרטית הפסידה".

מנהיגי המפלגה הדמוקרטית האיטלקית, DP, מטאו אופריני ומאוריציו מרטינה, בראיון עיתונאי לאחר הבחירות, 4 במרץ 2018 . (AP Photo/Andrew Medichini)
מנהיגי המפלגה הדמוקרטית האיטלקית, DP, מטאו אופריני ומאוריציו מרטינה, בראיון עיתונאי לאחר הבחירות, 4 במרץ 2018 . (AP Photo/Andrew Medichini)

תרחיש שאיטלקים רבים צפו הוא ניצחון למפלגת "פורזה איטליה" של איל ההון בן ה-81 סילביו ברלוסקוני. המפלגה הגיע להסכם עם מפלגת הליגה הצפונית הלאומנית לפיה יכנסו לקואליציה יחד, כאשר יו"ר המפלגה שתזכה במרבית הקולות יעמוד בראש הממשלה. עם זאת, נראה כי ברלוסקוני זכה בכמות קולות קטן באופן משמעותי מהצפוי, והגדילה את כוחה באופן חסר תקדים. כך, נראה כי חלק מהבוחרים המסורתיים של מפלגת "פורזה איטליה" החליטו לתמוך דווקא במפלגה הצעירה, הלאומנית והאנטי-אירופית "הליגה הצפונית".

סילביו ברלוסקוני נואם בעצרת בחירות 15 בינואר 2018 (צילום: ANDREA DELBO / Shutterstock.com)
סילביו ברלוסקוני נואם בעצרת בחירות 15 בינואר 2018 (צילום: ANDREA DELBO / Shutterstock.com)

 

הליגה הצפונית זינקה בתמיכה, מ-3% בבחירות האחרונות ל-18% כיום. מפלגה זו רוכבת על זעמם של חלקים גדולים מהציבור העני באיטליה, שסובל תחת השפעות המשבר הכלכלי וגלי ההגירה לאיטליה ממדינות אפריקה וסוריה. אותם חלקים מהציבור האיטלקי מרגישים כי המהגרים שמגיעים למדינה הם האשמים במצב הכלכלי הקשה. רבים מבסיסי התמיכה במפלגה נמצאים באזורים העניים ביותר במדינה, ובעלי שיעור האבטלה הגבוה ביותר.

תומכי מפלגת הימין הקיצונית 'הליגה הצפונית' בהפגנה לקראת הבחירות באיטליה 24 בפברואר 2018 (צילום: Polina Shestakova / Shutterstock.com)
תומכי מפלגת הימין הקיצונית 'הליגה הצפונית' בהפגנה לקראת הבחירות באיטליה 24 בפברואר 2018 (צילום: Polina Shestakova / Shutterstock.com)

 

 

הליגה הצפונית מחזיקה בקו אנטי-מוסלמי ואנטי הגירה קיצונית. מתאו סלביני אמר בכנס האחרון של המפלגה כי "חברים, הבאנו לפה מעט אנשים טובים. אבל יחד איתם הגיע גל של מנוולים ואני רוצה לשלוח אותם חזרה הביתה, מהראשון ועד לאחרון. המדינה שלנו מלאה בסוחרי סמים, אנסים ופושעים – והליגה הצפונית היא התשובה".

באיטליה מאשימים את האיחוד האירופי במיתון ובאבטלה

על מערכת הבחירות הנוכחית באיטליה מונח הצל הכבד של המיתון הקשה בו נמצאים חלקים גדולים מאירופה מאז שנת 2010. איטליה היא אחת המדינות אשר סבלו באופן החריף ביותר ממשבר החוב האירופי. כאשר בשנת 2010 נזקקה ממשלת איטליה לסיוע כלכלי מהאיחוד האירופי כדי לעמוד בהוצאותיה, היא נדרשה לחקיקה המגבילה את ההוצאה הממשלתית ומקלה על פיטורי עובדים כתנאי לקבלת הלוואה. כך, נכפתה למעשה על ממשלת איטליה מדיניות כלכלית אשר העמיקה את המיתון, והובילה לפיטורי עובדים המוניים. ואכן, האבטלה זינקה במדינה ל-13% בשנת 2014.

מאז נמצאת האבטלה במדינה בירידה איטית, ועומדת היום על כ-11%. עם זאת, נתוני אבטלת הצעירים הם חמורים בהרבה, ומשקפים תמונה עגומה למדי של מצב החברה האיטלקית. אבטלת הצעירים באיטליה היא החמורה ביותר מבין כל מדינות אירופה. דבר זה משתקף גם בנתוני העוני במדינה – מאז המשבר חל גידול של 3 מיליון במספר האיטלקים העניים. כיום עומד שיעור אבטלת הצעירים על 35%, ובשיא המשבר עמדה אבטלת הצעירים במדינה על 45%. משמעות נתון זה הוא שכמעט אחד מכל שני צעירים מתחת לגיל 25 לא הצליחו למצוא עבודה במדינה.

רבים באיטליה מאשימים את האיחוד האירופי במיתון, והדבר משתקף בתוצאות הבחירות. כ-50% מהבוחרים האיטלקים הצביעו למפלגות הקוראות להתנתקות חלקית של איטליה מהאיחוד האירופי, ולבדלנות לאומנית. איטלקים רבים מאשימים את האיחוד האירופי בכפייה של חוקים שמטרתם צמצום ההוצאה הציבורית במדינות המשבר, דווקא כשהיה נכון להרחיב אותה. כך, מאחת המדינות המקימות של האיחוד האירופי וכמדינה שבאופן היסטורי התקיימו בה שיעורי תמיכה גבוהים באיחוד, הפכה איטליה למוקד התנגדות לפרוייקט האירופי. מרין לה פן, מנהיגת המפלגה הלאומנית הצרפתית, הקוראת להתנתקות צרפת מהאיחוד האירופי בירכה על התוצאות, וצייצה: "האיחוד האירופי הולך לסבול מלילה קשה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!