דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הביטוח הלאומי

הקרב על הכסף / מלחמת 283 מיליארד השקלים: כץ נאבק באוצר על כספי הביטוח הלאומי

לטענת שר הרווחה כץ האוצר עושה שימוש לא ראוי בהר הכסף שנצבר מתשלומי המבוטחים | כץ התייצב אמש לצד בכירי הביטוח הלאומי המנהלים מערכה להשיב למוסד את הכספים, על מנת להשקיעם ב"השקעות חברתיות"

שר התיירות חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר התיירות חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

העימות בין המוסד לביטוח לאומי לבין משרד האוצר עולה רמה. בדיון בועדת הכספים על תקציב משרד הרווחה אמש (ב'), אמר השר חיים כץ "אעביר את ניהול כספי הקרן לביטוח לאומי לידי משרדי". דבריו של כץ מגיעים בהמשך לעימות מתמשך בשנה האחרונה בין בכירי הביטוח הלאומי לבכירי משרד האוצר בנוגע לקרן הביטוח הלאומי המנוהלת על ידי משרד האוצר בתשואות נמוכות ובנוגע לסכומי השיפוי שמעביר משרד האוצר לביטוח הלאומי.

הביטוח הלאומי, על פי מהותו ומתכונתו המקובלת במדינות העולם, נועד לפעול כקופה סגורה. אך על המנגנון הזה הלביש האוצר טיפול בנושאים נוספים שאינם פועלים כביטוח, וכן "חמס" את הכספים העודפים שנצברו בקופה

על פי כץ, בקרן הביטוח הלאומי כ-238 מיליארד שקלים שנאגרו לאורך שנים ארוכות בהן היקפי הגביה גבוהים מהתשלומים למבוטחים. בכל שנה קרן הביטוח הלאומי מופיעה כמקור תקציבי של משרד האוצר  (כ-12 מיליארד שקלים) ומנגד האוצר משלם לקרן ריבית (כ-8 מיליארד שקלים). בביטוח הלאומי מאמינים כי הריבית שהקרן מקבלת ממשרד האוצר נמוכה מזו שניתן לקבל על הכסף אם ינוהל בביטוח הלאומי וישמש להשקעות חברתיות. מנגד באוצר לא רוצים לותר על מקור תקציבי חשוב שגם נותן לאוצר דריסת רגל בניהול הביטוח הלאומי.

מקור ההסדר הזה בהסכם שנחתם בין הביטוח הלאומי לבין משרד האוצר לפני יותר מארבעים שנה. חשוב לציין כי הביטוח הלאומי, על פי מהותו ומתכונתו המקובלת במדינות העולם, נועד לפעול כקופה סגורה שבה כספי המבוטחים נשמרים על מנת לחזור אליהם בעת הצורך, כשאין ביכולתם לעבוד. אך על המנגנון הזה הלבישה המדינה לאורך השנים טיפול בנושאים נוספים שאינם פועלים כביטוח, וכן "חמסה" את הכספים העודפים שנצברו בקופה. המנגנון של הביטוח הלאומי, שאוסף מידע על הכנסות האזרחים, מצבם התעסוקתי הבריאותי והמשפחתי ומנהל גביית כספים מחד וחלוקת כספים מאידך, נוצל על ידי המדינה לניהול מדיניות ממשלתית, בין היתר בסוגיות של בריאות. כך לאורך השנים היטשטש הקו המפריד בין הביטוח הלאומי כמוסד ביטוחי, לבין משרדי הממשלה ותקציבם השוטף.

בתקופתו של פרופ' שלמה מור יוסף כמנכ"ל הביטוח הלאומי עלה הדיון סביב הגירעון האקטוארי (עתידי) של הביטוח הלאומי – עבור בני ה-30 עד 40 שמשלמים כיום ביטוח לאומי הידיעה שכספי הביטוח הלאומי אמורים להתאפס בעוד כ-30 שנה, בעת שיצאו לפנסיה, למילים גרעון אקטוארי עלולה להיות משמעות קודרת במיוחד. עם זאת מור יוסף נמנע מלפתוח את נושא קרן הביטוח הלאומי.

לאחר עזיבתו של מור יוסף  ב-2016 מינה שר הרווחה את רמי גראור, מקורבו, למלא את מקום המנכ"ל באפן זמני. גראור הוביל את הקו להפרדת הביטוח הלאומי ממשרד האוצר ולהשיב אותו לתפקידו המקורי כמוסד ביטוחי. שיאו של המהלך הזה תורגם למאמר שנכתב על ידי סמנכ"ל התכנון והמחקר של הביטוח הלאומי, פרופ' דניאל גוטליב, בו הוא מפרט את הצעדים שיש לנקוט כדי להציל את הביטוח הלאומי. מאיר שפיגלר שמונה לתפקיד מנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי ממשיך בשלב זה את המהלך שהתחיל גראור.

פרופ' דניאל גוטליב ארכיון. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
פרופ' דניאל גוטליב ארכיון. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

ככל הנראה מדובר באחד המאבקים החברתיים החשובים המתנהלים כיום. אתמול נעמד השר כץ לצד אנשי הביטוח הלאומי ונגד פקידי האוצר. מיליארדי שקלים מונחים על הכף יחד עם העתיד הכלכלי של כל אזרח בישראל ביום שבו לא יוכל לעבוד עוד. המאבק הזה, שכנראה לא יוציא אף אחד להפגין ברחוב בגינו, מתנהל בין פקידי ציבור. אך לתוצאותיו תהיה השפעה משמעותית מאוד על כל אדם בישראל.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!