דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בזק

קצרים בתקשורת / מסתמן: בזק תיקנס בכ-30 מיליון ש"ח, המנכ"לית הנדלר ב-700 אלף ש"ח

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה כי בכוונתה להטיל את העיצומים הכספיים משום שהחברה ניצלה לרעה את מעמדה המונופוליסטי בתשתיות התקשורת כדי לפגוע בתחרות | בזק: "מסקנות הרשות שגויות מיסודן"

סטלה הנדלר מנכ"לית בזק ותשתית בזק(פלאש90 ו David King / ויקיפדיה).
סטלה הנדלר מנכ"לית בזק ותשתית בזק(פלאש90 ו David King / ויקיפדיה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה אתמול (רביעי) על כוונתה להטיל עיצום כספי גדול בסך כ-30 מיליון שקלים על חברת "בזק", בגין ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי בתשתיות תקשורת על מנת לפגוע בתחרות באספקת שירותי תקשורת. לפי חקירת הרשות, בזק הייתה מחויבת לאפשר שימוש בתשתית הפסיבית שלה, קרי, ארונות, תעלות וקנים שמתחברים למקטעים הסופיים של התשתית הפסיבית, המחברים בין התשתית ברחוב לבין בנייני המגורים.

פעולות בזק, כמפורט לעיל, מהוות לכאורה ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי וסירוב בלתי-סביר לספק מוצר שבמונופולין

לכאורה, בזק אפשרה פריסה בתשתית הפסיבית שלה עד לגוב האחרון שלפני הכניסה לשטח בבעלות פרטית, ולא מעבר לכך. עילה נוספת לקנס, היא התקופה בה בזק דרשה מהמתחרות לבצע יותר חיתוכים בסיבים האופטיים שפרסו בתוך התשתיות שלה מאשר כמות החיתוכים שהיא מבצעת בסיבים של עצמה, עד שמשרד התקשורת חייב את בזק להימנע מדרישה זו. כמו כן הודיעה הרשות על כוונתה להטיל עיצומים כספיים על מנכ"לית החברה, סטלה הנדלר, בסך של כ-700 אלף שקלים. הנדלר, שוחררה ממעצר בתנאים מגבילים בגין החשדות בתיק 4000.

הממונה על רשות ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, הודיעה אתמול לבזק, כי הרשות שוקלת לקבוע שהחברה ניצלה לרעה את שליטתה בתשתיות תקשורת פסיביות על מנת לפגוע בתחרות. לפי ההודעה: "הפגיעה בתחרות נעשתה, לכאורה, בדרך של חסימה והכבדה על המתחרות המבקשות לפרוס רשת תקשורת קווית על גבי התשתית של בזק. בכך עלולה התנהגותה של בזק לעכב התפתחות התחרות באספקת שירותי תקשורת מסוג של אינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה קווית".

עוד נמסר כי הודעת הממונה יצאה בתום בדיקה שארכה כשנה ושאותה ניהלה רשות ההגבלים העסקיים. במסגרת הבדיקה בחנה הרשות את התנהלותה של בזק בכל הקשור בשימוש בתשתיות הפסיביות שלה ואספה נתונים מגורמים רבים ובהם בזק, מתחרותיה ומתחרות פוטנציאליות של בזק וכן ממשרד התקשורת. "כמו כן התייעצה רשות הגבלים עסקיים עם רשויות זרות", לשון ההודעה.

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות ההגבלים העסקיים (צילום: תומר יעקבסון / ויקימדיה)
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות ההגבלים העסקיים (צילום: תומר יעקבסון / ויקימדיה)

בזק מחזיקה בתשתית תקשורת פסיבית, שהיא מערכת של צינורות, עמודים ומתקנים נוספים, הפרוסים ברחבי המדינה ומאפשרים העברת כבלי תקשורת אל הבתים בישראל. במקומות רבים בארץ התשתית הפסיבית הזמינה היחידה לפריסת כבלי תקשורת היא התשתית של בזק ומתחרותיה מחויבות להשתמש בה במידה וברצונן להגיע לצרכנים.

לטענת רשות ההגבלים, הקמת תשתית פסיבית עצמאית נוספת על התשתית של בזק ביישובים מאוכלסים היא בעייתית ביותר, נוכח העלויות הגבוהות הכרוכות בכך, עבודות החפירה הנרחבות הנחוצות, השיבושים שהקמת תשתית כזאת יוצרים לציבור הרחב וריבוי ההיתרים הנדרשים להנחת תשתית כאמור. משום כך, שימוש בתשתית התקשורת הפסיבית של בזק הכרחית על מנת לפרוס ביישובים מאוכלסים רשת תקשורת קווית חדשה אל בתי הלקוחות.

למעשה, מספר עיריות בארץ פורסות מערכות סיבים אופטיים בתוך היישוב ללא שימוש בתשתית בזק, אלא בשיטה הנקרא TRENCHINGMICRO , שמשרד התקשורת אישר בשלב זה לניסויים, ולא באופן מסחרי. שיטה זו מבוססת על חפירה והשחלת סיבים באמצעות מכונה ייעודית ומאפשרת התקדמות מהירה, אך המקטע האחרון מהשטח הציבורי אל הבתים המשותפים או הפרטיים נותר מקטע בו תשתית בזק היא בעלת משקל סגולי.

 הסדרי השוק הסיטונאי, עליהם הוחלט עוד בשנת 2012 כששר התקשורת היה משה כחלון, קבעו כי בזק תאפשר למתחרותיה השכרת קווים במחיר מפוקח וכן גישה לתשתיות הפסיביות כדי לפרוס תשתית בעצמן. הרעיון התממש באופן חלקי ביותר. ראשית, המחיר המפוקח להשכרת קווים מבזק מיטיב בעיקר עם בזק. שנית, למתחרות מותר לפרוס סיבים היכן שהן רוצות ובזק מחויבת בשירות אוניברסלי. כלומר, משרד התקשורת בחר לעודד תחרות רק באזורים בהם יש ביקושים גבוהים וקיבע את בזק כמונופול בפריפריה. שלישית, הסדרים אלו מהווים עידוד שלילי מצד בזק להשקיע בעצמה. המחלוקת בין בזק למשרד התקשורת לגבי מי יוכל בעתיד להשתמש בסיבים המהירים של בזק, מונעת מהחברה להפעיל את הרשת שהיא עצמה כבר פרסה למרבית משקי הבית בישראל, ואינה מציעה אותה.

עובד בזק יוצא ממשרדי החברה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
עובד בזק יוצא ממשרדי החברה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).

גם אם בזק לא הייתה מפריעה לפרטנר או לסלקום להשתמש בתשתית הפסיבית בשום צורה, לא היה להן סיכוי להתקרב לאלפי הקילומטרים שבזק כבר הניחה, לעומת פחות מ-200 ק"מ שהן הניחו עד כה ולמאות הקילומטרים שפרסה חברת הוט, אשר בניגוד להצהרת הכוונות, לא חלות עליה תקנות של שוק סיטונאי כפי שהן חלות על בזק.

לפי הודעת הרשות, "פעולות בזק, כמפורט לעיל, מהוות לכאורה ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי וסירוב בלתי-סביר לספק מוצר שבמונופולין. בהתאם, שוקלת הממונה להטיל על בזק עיצומים בסכום מצטבר של כ-30 מיליון ש"ח. לבזק זכות להשמיע טענותיה בפני הממונה בטרם תגבש הממונה את עמדתה הסופית".

מחברת בזק נמסר כי "לדעת החברה, מסקנות רשות ההגבלים העסקיים בבדיקה המדוברת, שגויות מיסודן. בזק שיתפה פעולה באופן מלא בבדיקת הרשות בעניין, והראתה כי כל פעילותה ופעולותיה התבצעו על פי חוק ובהתאם להוראות משרד התקשורת ותיק השירות לשימוש בתשתיות פיזיות. בזק סיפקה לחברות התקשורת האחרות שירותים בהתאם לתיק השירות, ובאופן זהה לדרך בה היא מתקינה את תשתיותיה שלה עצמה. אנו משוכנעים כי במהלך השימוע נוכיח כי בזק עשתה כל המוטל עליה ואף מעבר לכך במסגרת תיק השירות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!