דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / ההשקעה של אינטל בדרום חייבת להיות מגובה בדיור בר השגה

המהלך המתוכנן בקרית גת אמור להשתלם לכל הצדדים | אבל כדי שזה באמת יקרה המדינה חייבת לקחת בחשבון גם את נושאי הנדל"ן והתשתיות. אם אלה לא יותאמו למציאות המשתנה, ההשפעה של מפעלים חדשים בפריפריה תהיה מוגבלת בלבד

אזור תעשיה קרית גת (תמונה מתוך ארכיון קרית גת)
אזור תעשיה קרית גת (תמונה מתוך ארכיון קרית גת)
רן הראל
מתן פרטמן
רן הראל
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:
מתן פרטמן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

באחרונה דווחנו על השקעה חסרת תקדים של חברת אינטל במפעל שלה בקרית גת. על פי הערכות, סכום ההשקעה צפוי לעמוד על כ-5 מיליארד דולר. בתמורה, החברה תקבל את המענק הגדול ביותר בתולדות המדינה, כ-500 מיליון דולר, ותשלם מס חברות של 5% בלבד.

אין ספק, שההשקעה החדשה של אינטל היא בגדר הבעת אמון נוספת בכלכלת ישראל. עסקה שכזו על פניו משתלמת לכל הצדדים. המדינה מרוויחה, העובדים זוכים לאפשרויות תעסוקתיות, והרשויות בדרום נהנות מחיזוק מסחרי והגעה של מאות עובדים לאזור. לעיתים גם כאלה שעושים רילוקיישן מאזור המרכז לצפון או לדרום.

ועדיין, מדיניות משרד הכלכלה ליצירת אפשרויות תעסוקה חדשות בכלל, ובמטרופולין הדרומי של ישראל בפרט, מבורכת ככל שתהיה, חייבת להיות מגובה בראייה מרחבית. אחד האלמנטים החשובים ביותר הוא הווידוא שלכל אחד מהעובדים החדשים יהיו אפשרויות הדיור. בחירתה של המדינה לחזק את הדרום והצפון באמצעות הבאה של חברות גלובליות, חייב להיות בשיתוף עם בעלי עניין בתחומים משיקים.

היום זאת אינטל, מחר חברה אחרת. מסלול ההשקעות ועיבוי שדרת ההיי-טק בארץ, חייב להיעשות דרך טיפול בכל מרכיבי הפאזל וראייה אסטרטגית של המרחב הפריפריאלי.

הקמת מרכזי פיתוח ומפעלים במטרופולין הדרומי הפכה לטרנד חם. לא מעט חברות פועלות מקרית גת, ב"ש: IBM, WIX, , לוקהיד מרטין, דויטשה טלקום ועוד. אפשר להתווכח על המניעים שמביאים את החברות להקים דווקא באזורים אלה, אבל עוד בטרם נעשה זאת – כדאי לטפל בסוגיות הבוערות ביותר: מה יעזרו מפעלים חדשים או פסי ייצור משודרגים, אם הדיור והתשתיות לא מותאמים למציאות המשתנה באזור?

זו תופעה שמתקיימת בכל מקום בעולם, גם בארה"ב- תוספת מפעלים או הגדלת כמות העובדים באזור ספציפי, מצריכה באופן טבעי גם פיתוח משמעותי בתחום הדיור הנדל"ן.

נעזוב אפילו את העובדה שהמדינה כנראה לא למדה מאומה מאירועי 'טבע' והפיטורים ההמוניים שם. באופן אבסורדי, עכשיו אינטל צפויה לקבל מאות מיליוני דולרים בלי שום התחייבות לכך שהיא תמנע מפיטורי עובדים. כך או כך, הנרטיב שמקודם בימים אלה על ידי גורמים ממשלתיים סביב ההשקעה הנוכחית, מדיר לחלוטין את כל מה שמסביב.

ראוי שמשרד הכלכלה והאוצר, כמי שמובילים את המהלכים הללו, יתייחסו כבר מהשלבים הראשונים לנושא הדיור, הנדל"ן והתשתיות, אלה יותר מכל צריכים להתכתב בצורה חכמה ומדורגת יחד עם הקמת המפעלים.

מה ניתן לעשות אם כך? ממתן הקלות לרשויות בתחום התשתיות והנדל"ן, פעולות הסברה לתושבים באזור, חיבור של יזמי נדל"ן שיתרמו מניסיונם, ולא פחות חשוב – שחרור קרקעות ומתן אפשרות לבנייה חדשה באזורים החמים בפריפריה. ובראייה לעתיד- מתודולוגיית העבודה בהשקעות מהסוג שעשתה אינטל, צריכה להיות כזו שמקבלי ההחלטות לוקחים אחריות ומניעים מהלכי צמיחה רוחביים שחולשים על כלל מכלולי החיים של העובדים.


רן הראל ומתן פרטמן הם מנכ"לים משותפים בחברת R&M המתמחה בהשקעות נדל"ן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!