דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מינאמר

המשבר במינאמר / פרס זכויות אדם נשלל מראשת ממשלת מיאנמר על רקע הטבח ברוהינגה

מוזיאון השואה בוושינגטון העניק לסו צ'י את הפרס על שם אלי ויזל ב-2012 | במכתב פתוח נימק המוזיאון את החלטתו בטיהור האתני שמבצעת ממשלתה של אונג סן סו צ'י בבני הרוהינגה שבארצה

אונג סן סו צ'י נואמת בטקס קבלת פרס נובל לשלום באוסלו. יוני 2012 (צילום ארכיון: AP Photo/Markus Schreiber, File)
אונג סן סו צ'י נואמת בטקס קבלת פרס נובל לשלום באוסלו. יוני 2012 (צילום ארכיון: AP Photo/Markus Schreiber, File)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות טבח בני שבט הרוהינגה במיאנמר: מוזיאון השואה בארה"ב החליט לשלול מראשת ממשלת מיאנמר, אונג סן סו צ'י, את פרס זכויות האדם היוקרתי על שם אלי ויזל שהוענק לה בשנת 2012. בהודעה שפירסמו ראשי מוזיאון השואה בארה"ב הם סיפרו כי החליטו לשלול את הפרס היוקרתי ממנהיגת מיאנמר, עקב העובדה כי לא יצאה נגד הטיהור האתני שמבצעת מיאנמר בקרב בני הרוהינגה, ולא ניסתה לפעול נגדו או לעצור אותו.

"בתאריך 6 במרץ 2018 ביטלנו את פרס זכויות האדם על שם אלי ויזל שהוענק לאונג סן סו צ'י. מניעת רצח עם היא יסוד העבודה שלנו מדי יום. בהתבסס על ההשראה שהענקתם למיליוני אנשים ברחבי העולם, בעקבות ההתנגדות שלכם לדיקטטורה צבאית ולדאגתכם לחופש ולזכויות אדם עבור תושבי מיאנמר, שמחנו להעניק לך את "פרס אלי ויזל" הראשון בשנת 2012. בצער רב אנו מבטלים כעת את הפרס" כתבו ראשי מוזיאון השואה בארה"ב במכתב הפתוח שהציגו באתר האינטרנט של המוזיאון ונשלח גם אל סו צ'י עצמה.

רוהינגיה שעברו את הגבול ממיאנמר לבנגלדש בכניסה למחנה הפליטים. 15 בנובמבר (צילום: AP Photo/A.M. Ahad)
רוהינגיה שעברו את הגבול ממיאנמר לבנגלדש בכניסה למחנה הפליטים. 15 בנובמבר (צילום: AP Photo/A.M. Ahad)

בהמשך המכתב הם הסבירו בפירוט את החלטתם לשלול את הפרס, לטענתם עקב חוסר הפעולה ואף העידוד שהעניקה מנהיגת מיאנמר לרצח העם הרוהינגי. "לא קיבלנו את ההחלטה הזו בקלות. הליגה הלאומית לדמוקרטיה, בהנהגתך, סירבה לשתף פעולה עם חוקרי האו"ם פירסמה רטוריקה של שנאה נגד קהילת בני הרוהינגה, מנעה גישה ופעלה נגד עיתונאים שניסו לחשוף את היקף הפשעים במדינת ראקין. אנו מבינים את המצב הקשה איתו את נאלצת להתמודד, עם עשרות שנים של אלימות צבאית ואלימות בתוך המדינה שלך. עם זאת, הובלת הצבא לביצוע פשעים נגד בני הרוהינגה וחומרת הזוועות בחודשים האחרונים דורשים ממך להשתמש בסמכותך המוסרית לטפל במצב הזה. המוזיאון עקב מקרוב אחר המערכה הצבאית של מיאנמר נגד אנשי הרוהינגה ותגובתה של סו צ'י לכך, ואף ביקרנו במאינמר על מנת להשיג הוכחות חד משמעיות לכך" נכתב במכתב הפתוח שפירסם מוזיאון השואה בארה"ב.

זו לא הפעם הראשונה בחודשים האחרונים שאונג סן סו צ'י, זוכת פרס נובל לשלום בשנת 1991 על פעילותה לקידום הדמוקרטיה בבורמה, עומדת בפני ביקורת בינלאומית חריפה על חוסר פעילותה נגד המשך הטבח בבני שבט הרוהינגה. בחודש שעבר קראו שלושה זוכי פרס נובל לשלום לסו צ'י ולראשי הצבא במיאנמר "לשים קץ לטבח בני הרוהינגה או שיעמדו לדין". גם בקהילה הבינלאומית דחקו בחודשים האחרונים במנהיגת מיאנמר לעצור את הטבח המתמשך שגרמו למאות אלפים מבני המיעוט המוסלמי להימלט לשכנה בנגלדש לפני שיירצחו באכזריות.

"מדובר במקרה מובהק של טיהור אתני" אמרו ראשי האו"ם שדרשו מסו צ'י לפעול לעצירת הטבח. עם זאת, הצבא הבורמזי המשיך להכחיש בתוקף כי מדובר ברצח עם מתוכנן היטב, מה שעורר עוד יותר את הזעם של הקהילה הבינלאומית. "מדובר בהכחשה מגוחכת. על מועצת הביטחון של האו"ם ללחוץ על הגברת סו צ'י להכיר במעשים הנוראיים האלו" קראה שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי.

אונג סן סו צ'י זכתה פעמים רבות להשוואה למנהיג הדרום אפריקאי נלסון מנדלה, לאחר שבילתה 15 שנים במעצר בית לאחר שהתנגדה למשטר הצבאי ששלט במיאנמר. בשנת 1991 החליטה ועדת פרס נובל להעניק לה את פרס נובל לשלום היוקרתי, על פעילותה לקידום הדמוקרטיה בארצה תוך הקפדה על אי אלימות. בשנת 2015 זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון מוחץ בבחירות, והיא מונתה לתפקיד ראשת הממשלה. בתגובה לבחירתה, החליט הנשיא האמריקאי אובמה לבטל חלק גדול מהסנקציות שהוטלו על מיאנמר ואף להעניק סיוע כספי משמעותי למדינה. הוא אף הפך לנשיא האמריקאי הראשון שמבקר במיאנמר.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!