דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העוזרות המשפטיות

בתי המשפט / פיצוץ נוסף במו"מ עם העוזרים המשפטיים: האוצר מתנגד לחוזה קיבוצי

במו"מ הציעו נציגי האוצר כי העוזרות והעוזרים לשופטים יועסקו ב'חוזה אישי עם הפנייה להסכם קיבוצי' | יו"ר הוועד עו"ד שרית טוביס: "זה סיכון שאנחנו לא מוכנים לקחת" | באוצר טוענים שכבר הוסכם על חוזים אישיים, בוועד מכחישים בתוקף ומתכוננים לשביתה

הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המו"מ בין המדינה לוועד העוזרות המשפטיות לשופטים התפוצץ שוב אמש (חמישי). זאת, לאחר שהאוצר דרש כי העוזרות המשפטיות יועסקו באמצעות חוזים אישיים בלבד, עם הפניה להסכם קיבוצי. הוועד הודיע כי יפנה לבית הדין לעבודה בבקשה לקבל אישור לפתוח בשביתה בתחילת השבוע הבא, וכן כי לא ישובו לשולחן המשא ומתן עד שלא יובהר כי כל ההסכמות יעוגנו במסגרת הסכם קיבוצי בלבד. "הבהרנו מהיום הראשון כשהנושא עלה שמבחינתנו זה יהיה רק בהסכם קיבוצי" אמרה ל'דבר ראשון' יו"ר ועד העובדות, עו"ד שרית טוביס, "אין כזה דבר חוזה אישי. אנחנו קבוצת עובדים שנאבקת כבר עשר שנים כדי לעבור מחוזים אישיים להסכם קיבוצי – זה הזוי".

ביום רביעי ישבו הצדדים עד השעה 3 לפנות בוקר, כשלקראת סיום העלתה המדינה טענה משפטית, שנשמעה כבר בעבר אך לא בוררה עד תומה, שבתקנות שירות המדינה קיים סעיף המאפשר לעובדים בהסכם קיבוצי לערער לנציב שירות המדינה על פיטורין מחמת אי התאמה. בהסתדרות ובוועד העובדים הסכימו כבר בעבר, באופן תקדימי לשירות המדינה, שההסכם הקיבוצי לא יכלול סעיף קביעות, ויכלול שורת עילות 'מרוככות' לפיטורין, שלא יצריכו הוכחות של אי שביעות רצון ספציפית. אולם כעת טענו באוצר כי על מנת להימנע מסעיף זה בתקנון יש להעסיק את העוזרות המשפטיות בחוזים אישיים בלבד 'עם הפניה להסכם קיבוצי', ולא היו נכונים לקבל כל פתרון משפטי שהציגה בפניהם ההסתדרות, גם בישיבה נוספת שנערכה ביום חמישי בבוקר.

ייתכן מאוד והמהלך כולו הוא בבחינת 'עז', באשר לסוגיית הרעת התנאים של העוזרות המשפטיות, שגם כיום מתעקש עליה האוצר ולא הגיע עד כה לכדי הבקעה במשא ומתן. ייתכן שבאוצר מקווים שמאבק ארגוני של העוזרות המשפטיות על צורת ההעסקה יביא לחזרה לשולחן המשא ומתן במאזן כוחות נוח יותר עבורם, שיאפשר להם לקדם הרעה זו.

"הם טוענים שהסכמנו כבר לחוזים אישיים שמפנים להסכם קיבוצי, ושבלי זה 'הכל נפתח'. בחיים לא הסכמנו לזה!" אומרת טוביס, "זה משחק מלוכלך, הונאה. ההסתדרות ניסתה להציע כל מיני רעיונות לפתור את הפלונטר המשפטי, אבל כל הצעה שהיתה להם המדינה דחתה – אז זה עניין מהותי והמדינה עומדת על הרגליים האחוריות כדי שנישאר בחוזים אישיים. ".

שאלנו את טוביס, מדוע כל כך חשובה להם ההגדרה של הסכם קיבוצי דווקא. "אתה שואל ברצינות?", צחקה במרירות, "עד היום הנהלת בתי המשפט עשתה לנו צעדים מהגורן ומהיקב. כשבן אדם בחוזה אישי, אפשר לשנות לו אותו באופן חד צדדי. כשקבוצת עובדים מתאגדת, היא עושה את זה כדי שלא תצטרך לנהל כל פעם מו"מ עם המדינה על החוזה שלה, ואנחנו חוששים שגם את ההפניה להסכם הקיבוצי אפשר יהיה לשנות באופן חד צדדי. כשיש חוזה אישי – השמיים הם הגבול, ומחר יקום 'פרעה שלא ידע את יוסף' ויעשה מה שהוא רוצה – זה סיכון שאנחנו לא מוכנים לקחת. זכותנו להיות חשדנים – הם ניסו לפטר אותנו לפני שנה, לשנות לנו חד צדדית את החוזים להרעת שכר – יש לנו ניסיון ולמדנו על בשרנו שאסור לנו לתת ליד המקרה לתפוס אותנו לא מוכנים. הסכמנו למודל ייחודי בשירות המדינה מבחינת קלות פיטורין – וגם הם רוצים שלא יהיה לנו הסכם קיבוצי?"

מהאוצר נמסר לנו בתגובה: "העוזרים המשפטיים שמו להם כמטרה לצאת לשביתה בכל מחיר, בכדי לא לעמוד בסיכומים ובהסכמות שהיו עד כה. היה מוסכם בין הצדדים שהעוזרים יועסקו במתכונת העסקה מיוחדת, ובהסכם קיבוצי מיוחד, נושא זה לא היה במחלוקת כלל, ואף בישיבות שנערכו בראשות הממונה על השכר ויו״ר ההסתדרות הכללית, מתכונת ההעסקה המיוחדת של העוזרים היתה מוסכמת על דעת יו״ר ההסתדרות. אנו מקווים שנציגות העוזרים המשפטיים, ויו״ר ההסתדרות יעמדו בסיכומים שסוכמו בעניין, בכדי שיהיה ניתן לסיים את הסכסוך".

בהסתדרות לא הגיבו עד כה לטענות האוצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!