דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / ארדואן חוצה קו אדום נוסף: הביע תמיכה פומבית ב"זאבים האפורים"

נשיא טורקיה ארדואן סימן באצבעותיו במהלך כנס את סמלם של "הזאבים האפורים" - ארגון פשיסטי הפועל לטיהורה של טורקיה ממיעוטים | בנאום אחר אתמול (שבת) תקף ארדואן את ארגון נאט"ו אותו האשים בהפקרת בטחונה של טורקיה ובסירובו לעזור במלחמה בכורדים

ננשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן  (צילום: .(Kayhan Ozer/Pool Photo via AP)
ננשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן (צילום: .(Kayhan Ozer/Pool Photo via AP)
אוריאל לוי

בכנס של תומכי מפלגת השלטון הטורקית שנערך אתמול (שבת) בעיר מרסין סימן נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן באצבעותיו את סמלם של "הזאבים האפורים" – ארגון פשיסטי ותיק הפועל לטיהורה של טורקיה ממיעוטים מזה קרוב למאה שנה. ארדואן חצה בכך 'קו אדום' נוסף תוך שהוא משלים את ההפיכה שערך בשלטונות המדינה בשנים האחרונות – מדמוקרטיה בעלת שאיפות להתקרב למערב לשלטון רודני הרודף את המיעוטים במדינה. מוקדם יותר היום, בנאום שנשא באנטליה, האשים ארדואן את ארגון נאט"ו על כך שזה איננו מסייע לטורקיה להלחם בכורדים.

ארגון "הזאבים האפורים" הטורקי, הנחשב לארגון טרור לאומני, פשיסטי וגזעני הוקם כאופוזיציה מחתרתית לשלטון החילוני של טורקיה בראשית ימיה. הארגון קורא להקמת יישות טורקית אחת מהבלקן ועד לסין ולטיהור כל מי שאיננו טורקמני משטחה של טורקיה. בתקופת מלחמת העולם השניה – בה שמרה טורקיה על נייטרליות – הצטרף הארגון באופן רשמי לשלטון הנאצי ומנהיגיו הוכרו כקציני אס. אס. בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת ערך הארגון מעשי טבח מאורגנים בבני מיעוטים בדרומה ובמזרחה של טורקיה. למעשה הארגון המשיך לפעול לאורך המאה העשרים כארגון מחתרת לאומני אשר מכוון לפעולת רצח, שריפה וביזה של מיעוטים דתיים ומיעוטים אתניים בטורקיה – ביניהם האשורים, הארמנים, הכורדים, והאלווים (להבדיל מהעלאווים בסוריה).

"הזאבים האפורים" תומכים בארדואן כבר כמה שנים אולם תמיכתם גברה במיוחד מאז המשבר בינו לבין פטהוללה גולן שאנשיו מילאו את השורות בשלטון של ארדואן בעשור הקודם. בשנים האחרונות חברי ממשלה נוספים ממפלגתו של ארדואן סימנו באצבעותיהם את אות התמיכה בזאבים האפורים, ביניהם גם ראש הממשלה הטורקי, אולם ארדואן נמנע מסימן היד הזה עד כה משום שכמוהו כמוהל יד בעבור המיעוטים בטורקיה. היום החליט ארדואן 'לחצות את הרוביקון' וזאת מיד לאחר נאומו החריף ביותר עד כה נגד נאט"ו ומדינות המערב.

בנאום שנשא מוקדם יותר אתמול בוועידת מפלגתו – 'מפלגת הצדק והפיתוח' (AKP) – בעיר אנטליה אמר ארדואן: "שלום נאט"ו, היכן אתם?" תוך שהוא מאשים את הארגון בהפקרת בטחונה של טורקיה ובסירובו לסייע לצבא טורקיה לכבוש את חבל עפרין שבסוריה מידי הכורדים.

נאומיו של ארדואן אתמול נישאו על רקע התקדמותו המהירה של צבא טורקיה בשדות הקרב של חבל עפרין – קנטון אוטונומי רב לאומי המונהג בידי המפלגה הכורדית PYD אשר ארדואן נשבע לחסל. הכורדים ובני בריתם נלחמים בצבא טורקיה המפציץ מדי יום ערים וכפרים מהאוויר ובארטילריה ונעזר במיליציות של ג'יהאדיסטים סורים. אולם חוסר האיזון בין הכוחות הוביל את טורקיה ובני בריתה להתקדם עד פאתי העיר עפרין – בירת הקנטון – תוך שהם מותירים אחריהם מאות כפרים נטושים ולפחות 200 אזרים הרוגים ועוד כ-600 פצועים (בנוסף למאות הכורדים שנפלו בשדה הקרב).

https://twitter.com/archicivilians/status/972505208642260992

בעפרין מצויים בני מיעוטים רבים אשר חלקם חיים בה מזה לפחות מאה שנה. כך למשל הקהילה יזידית צאצאי ניצולי רצח עם שעברו היזידים בימי האימפריה העות'מית וכן קהילה ארמנית. אחד הקרבנות האזרחים הראשון במבצע הטורקי לכיבוש עפרין היה ילד ארמני בן 9, נין של ניצולי רצח העם הארמני. אתמול דיווחו בתקשורת היזידית כי חמישה כפרים יזידים נכבשו בידי צבא טורקיה ובני בריתה הג'יהאדיסטים וכי תושבי הכפרים נמלטו כולם מבעוד מועד לעיר עפרין. כעת העיר עפרין מוטלת במצור והכוחות הטורקיים הגיעו לפאתיה. היום לפנות בוקר החלו הפצצות אוויר על העיר בה מתבצרים רבבות אזרחים כורדים, ארמנים, אשורים יזידים וערבים. השבוע הגיעו 1,700 חיילים כורדים ונוצרים שנטשו את החזית מול דאע"ש במחוז דיר א-זור במטרה לעבות את ההגנה על העיר עפרין. דובר המיליציה הכורדית 'היחידות להגנת העם' (YPG)  הודיע כי בכוונתם להמשיך להלחם עד טיפת הדם האחרונה. אולם באם לא יבוא שינוי מדיניות ממוסקבה או מוושינגטון – קשה להאמין שהכורדים יצלחו להגן על עצמם מפני צבא טורקיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!