דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות בעבודה

עבודה עולמית / לא רק במעון רה"מ: 67 מיליון עובדות משק בית בעולם סובלות מניצול

דו"ח חדש של ארגון העבודה הבינלאומי מספק הצצה לחייהן של עובדות משק הבית במדינות ערב במזרח התיכון, שם צפויה עליה דרמטית במספרן בזכות יציאת הנשים לעבודה ושיפור מערכות הבריאות |

עובדות משק הבית (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
עובדות משק הבית (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הן מנקות את הבית מכבסות ומגהצות, הם מבשלים מטפלים בקשישים ובילדים, אלו העושות את זה בביתן לא מקבלות שכר ונקראות 'עקרות בית' אבל 67 מליון עובדות משק בית בעולם מקבלות, או אמורות לפחות לקבל, משכורת. דו"ח חדש של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) שפורסם לכבוד יום האשה הבינלאומי, שהתמקד בעובדות ועובדי משק בית בארצות ערב במזרח התיכון, מתאר את החיים בתחום האפור של העבודה ואף גיבש המלצות לשיפור תנאיהן של העובדות.

מטיפול בילדים עד גיזום השיחים

עבודה במשק הבית כוללת משימות כמו ניקוי הבית, בישול, כביסה וגיהוץ בגדים, טיפול בילדים, או קשישים או חולים בני משפחה, גינון, שמירה על הבית, נהיגה עבור המשפחה, ואפילו טיפול בחיות משק הבית. מתי הופכות העבודות שאנחנו עושים בבית לכאלו המוגדרות עבודת משק בית וראויות לשכר? אפילו במקרה ששתי שכנות מתחלפות, ועושה את עבודות הבית אחת של השניה והן משלמות אחת לשניה – נוצרים יחסי עבודה ובמקביל נוצרת פעילות כלכלית במשק. זה טוב? זה רע? יש שיגידו כך או אחרת, העובדות הן שסקטור עובדי משק הבית בעולם גדל.

על פי ארגון העבודה הבינלאומי כיום יש לפחות 67 מיליון עובדי משק בית בעולם, (לא כולל ילדים שעובדים במשקי הבית), ומספר זה גדל בהתמדה במדינות מפותחות ומתפתחות. ולמרות שייצוג הגברי שכן קיים בסקטור זה, אז 80% מכלל עובדי משק הבית בעולם הן נשים.

עובדות משק הבית מהוות חלק ניכר מכוח העבודה העולמי בתעסוקה לא פורמלית, ונמנות על קבוצות העובדים הפגיעות ביותר. הן עובדות עבור משקי בית פרטיים, לעתים קרובות ללא תנאי עבודה ברורים, ללא רישום, ולרוב החקיקה הקיימת לא מתייחסת לעבודתם. עובד משק בית יכול לעבוד במשרה מלאה או במשרה חלקית; יכול להיות מועסק על ידי משק בית אחד או על ידי מעסיקים מרובים; יכול להתגורר בביתו של המעסיק או יכול לחיות בביתו. רבים ורבות מעובדי משק הבית הם "מהגרי עבודה".

לפי המחקר – 19% מכלל עובדי משק הבית בעולם נמצאים במדינות ערב, ומספר זה צפוי לצמוח משמעותית בשנים הקרובות. הסיבות לאחוז הגבוה הזה קשורה לעלייה הדרמטית באוכלוסיה המבוגרת במדינות אלו – הערכה היא שעד 2050 מספר בני ה-60 ומעלה יעלה ל-103 מליון בנות ובני אדם לעומת 22 מליון כפי שהיה בשנת 2010. זהו שינוי דמוגרפי שישפיע על כל אופני החיים באיזור: עם עליית תוחלת החיים והצלחות הרפואה לאפשר חיים עם מחלות כרוניות, תמותת תינוקות נמוכה, ויציאת נשים לשוק העבודה – הצורך בעובדי משק בית יגדל בצורה משמעותית בהתאם.

ובישראל?

מטרות ההמלצות בדו"ח הן לאפשר מדיניות של מערכת יחסי עבודה תקינה יותר, כמו כן הגנה על זכויות עובדי משק הבית. עיקר ההמלצות הן הגברת השקיפות בתהליכי גיוס העובדים, יצירת הכשרה מקצועית, הגבלת רגולציה, אכיפה אפקטיבית ומנגנוני פתרון סכסוכים נגישים וגם עידוד קואופרטיביים של עובדות משק בית – כחלופה לשליטה של חברות כוח אדם בתחום.

בשנת 2011 ארגון העבודה הבינלאומי יצר את אמנת 189, שנכנסה לתוקף ב-2013 היוצרת סטנדרטים להעסקתן של עובדות משק הבית. ישראל בשלב זה לא נמנית על 25 המדינות החתומות על האמנה.

החוק בישראל ברור לגבי העסקת עובדי משק בית – החלטת לקחת עזרה הביתה בניקיון, בבישול, בשמירה וטיפול על הילדים או המבוגרים? דע כי נהפכת למעסיק. זכויות העובדים הן זהות לכל עובד אחר וחובות המעסיקים גם כן. למעסיק ומוטלת האחריות לתשלום שכר כחוק, רישום העובדת במדינה ודיווחה הפרשת הזכויות הסוציאליות בניהם פנסיה, חופשה שנתית, דמי מחלה, הבראה ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!