דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט עולמי

ספורט / הכירו את הסייפת האמריקאית איבטיהאג' מוחמד שנלחמת בסטריאוטיפים

היא היתה האמריקאית מוסלמית הראשונה שזכתה במדליה אולימפית, ועכשיו יש בובת ברבי בדמותה | "אני מקווה שבאמצעות החוויות שלי אצליח להילחם בסטיריאוטיפים הקיימים כלפי מוסלמים וכלפי אפרו-אמריקנים, ואפילו כלפי נשים", אמרה איבטיהאג'

איבטיהאג' מוחמד ובובת הברבי בדמותה (Photo by Evan Agostini/Invision/AP)
איבטיהאג' מוחמד ובובת הברבי בדמותה (Photo by Evan Agostini/Invision/AP)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

איבטיהאג' מוחמד, סייפת אולימפית מוסלמית והספורטאית האמריקאית הראשונה שהתחרתה באולימפיאדה כשהיא לובשת את הלבוש האיסלמי המסורתי – חיג'אב, זכתה השבוע לכבוד מיוחד כשבובה בדמותה יוצרה לכבוד יום האישה הבינלאומי. חברת מאטל, יצרנית הבובה ברבי, בחרה בסייפת להיות אחת מתוך 17 נשים משפיעות בעבר ובהווה, שבובות נוקצו לפי דמותן וימכרו ברחבי העולם.

באולימפיאדת ריו 2016, זכתה הסייפת במדליית ארד במסגרת התחרות הקבוצתית, ובכך הפכה לאישה המוסלמית אמריקאית הראשונה לזכות במדליה אולימפית.

בחרה בסייף בגלל הביגוד הצנוע

איבטיהאג' מוחמד גדלה בפרבר מייפלווד בניו ג'רזי, לזוג הורים שנולדו בארה"ב והתאסלמו. כילדה אהבה לעסוק בתחומי ספורט שונים, ותמיד הייתה צריכה להתלבש בצורה שונה מכל חברי קבוצתה, מכיוון שהלבוש שלה צנוע יותר כמקובל לפי הדת האיסלמית. כאשר חבריה רצו ושיחקו עם מכנסיים וחולצות קצרים, היא בחרה ללבוש מכנסיים וחולצות ארוכות. תחושת הזרות שנבעה מלבישת החיג'אב הסתיימה כשמצאה את הסייף: "כאשר גיליתי את הסייף, אני זוכרת את הפעם הראשונה שלי ששמתי את מסכת הסייף וזאת הייתה הפעם הראשונה שהרגשתי שאני חלק מהקבוצה", אמרה מוחמד לאתר הספורט "the players tribune".

מוחמד הצטרפה לנבחרת הסייף של הבית ספר בגיל 13, לאחר שאמה הבחינה לראשונה בכמה סייפים מהתיכון בדרכם לאימון, וחשבה הבת שלה יכולה להצטרף לספורט בגלל הלבוש המיוחד. על תחושת הגילוי החדש, סיפרה מוחמד לעיתון ה'רולינג סטון' "אני זוכרת שנסענו ליד בית ספר תיכון שבו הם התאמנו ולא ידענו מה זה, ואמי אמרה, 'אני רוצה שתנסי את זה, כשאת תהי מבוגרת מספיק'. מאוחר יותר אני זוכרת שהסתכלתי על תכניות הספורט של המכללות הגדולות, כדי לראות אם דרך קבוצת הסייף אוכל לקבל מלגה למכללה. בכל המכללות המובילות היו קבוצות סייף."

לאחר שהצטיינה בנבחרת הסייף הבית ספר, קיבלה מלגת לימודים ממכללת 'דיוק', הידועה במסורת הספורטיבית שלה במגוון תחומי ספורט. במהלך לימודיה סיימה תואר ראשון, המשלב לימודי אפריקה ויחסים בינלאומיים אמריקאים-אפריקאים. במקביל, נבחרה שלוש שנים רצופות לנבחרת המצטיינות של המכללות בארה"ב, והשיא היה זכייה באליפות הסייף הלאומית ב-2005.

לאחר סיום לימודיה המשיכה להתחרות ברמה העולמית, כאשר השיא האישי היה להיות מדורגת במקום השביעי בעולם ובמקום השני בארה"ב. ב-2010 הצטרפה לנבחרת האמריקאית, הנחשבת לאחת הטובות בעולם בתחרויות קבוצתיות, וביחד עם השותפות שלה לקבוצה זכתה בחמש מדליות באליפויות העולם, כולל מדלית זהב באליפות העולם בקאזאן, רוסיה בשנת 2014.

להילחם בסטאוטיפים

לאחר הניצחון במדליה האולימפית ב-2016, כשהיא בשיא הקריירה הספורטיבית, סימנה לעצמה מוחמד מטרות חדשות בתקשורת האמריקאית, "אני מקווה כי באמצעות החוויות שלי כאן במשחקים האולימפיים, הזכייה במדליה, אצליח להילחם בסטריאוטיפים הקיימים כלפי מוסלמים וכלפי אפרו-אמריקנים, ואפילו כלפי נשים. אנחנו כמו כל הספורטאים האחרים, עבדנו קשה מאוד, ואני לא יכול לחשוב על קבוצה ראויה לזכיה במדליה. אני מרגישה שאני צריכה להשתמש בפלטפורמה שלי בתור אתלטית ולדבר, בתקווה לעורר שינוי במדינה הזאת."

כחלק מפעולתה הרחבה למען נשות הקהילה המוסלמית בארה"ב בשנת 2014, מוחמד השיקה חברת ביגוד משלה, Louella, שמטרתה כפי שנאמר באתר החברה "להביא בגדים צנועים, באופנה המתקדמת של העולם". בראיון ל'רולינג סטון' הסבירה את הסיבה לבחירתה להקמת החברה, "הרגשנו שאנחנו צריכות את זה, כי היו מוכרים בגדים או יקרים מדי או לא אפנתיים. ואנחנו רצינו שיהיה משהו שניתן יהיה ללבוש."

לאחר זכייתה במדליה האולימפית הפכה מוחמד לסמל של נחישות נשית אפרו-אמריקאית מוסלמית, והפנתה יותר ויותר מזמנה לפעילות הסברה ופעילות חברתית. היא מופיע ברחבי ארה"ב ופועלת במגוון תוכניות הסברה, כאשר מטרתה העיקרית היא להעניק השראה לדור הנערות הצעירות בארה"ב דרך סיפורה, ולפעול למען קבלת האחר וסבלנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!