דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר קואליציוני

משבר חוק הגיוס / ועדת השרים תתכנס לדון בפשרה שסוכמה בין ליצמן לנתניהו

נתניהו וליצמן סיכמו: חוק הגיוס החדש יאושר בטרומית בלבד, והתקציב יעבור | כעת הכדור בידיים של ליברמן, שהצהיר כי יתנגד להצעה

התגעגעתם? נתניהו מצביע בבחירות 2015 (צילום: מארק ישראלי סלם / פלאש 90).
התגעגעתם? נתניהו מצביע בבחירות 2015 (צילום: מארק ישראלי סלם / פלאש 90).
שי ניר

פשרה או בחירות? ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן הסכימו אתמול על מתווה פשרה בנושא חוק הגיוס, הבוקר תתכנס ועדת השרים לדיון והצבעה על החוק. חבר הכנסת ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כבר הודיע כי בכוונתו להתנגד להצעה.

פגישתם של נתניהו וליצמן אתמול (ראשון) הובילה למתווה פשרה לנוסח חוק הגיוס בה החרדים נסוגו מדרישתם שהחוק יעבור בשלוש קריאות ועתה יאושר רק בוועדת השרים הבוקר ובקריאה טרומית בכנסת ביום רביעי. שאר הליכי החקיקה ידחו למושב הכנסת הבא. מועצת גדולי התורה הסכימה לקבל את מתווה הפשרה ובמכתב שפרסמה מאוחר יותר בלילה כתבו, "החליטו רבותינו שבאופן זה יצביעו חברי הכנסת על התקציב".

שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו הביע בימים האחרונים התנגדות לחוק הגיוס של המפלגות החרדיות אותו כינה כ"כתב כניעה למעשה סחטנות". במידה וליברמן יעמוד בהתנגדותו ומשקוליו הפוליטיים, הוא עשוי גם לפרוש מהממשלה והקואליציה תחזור לעמוד על 61 חברי כנסת ובכך תיגרר המערכת הפוליטית לבחירות. אתמול אמר נתניהו בישיבת שרי הליכוד, " בממשלת 61 אי אפשר להחזיק. זה ברור לכולם. כבר הבוקר הבנו שאפילו חברים בליכוד מתנים הצבעות תמורת כל מיני דברים. 61 זה לא אופציה".

נתניהו וליצמן נפגשו אמש לאחר שמועצת גדולי התורה החליטה להמשיך ולהתנות את העברת תקציב המדינה לשנת 2019 באישור חוק הגיוס בשלוש קריאות. בינתיים, גוברות ההערכות שלפיהן נתניהו הוא שמעוניין למעשה בבחירות מוקדמות כבר סביב חודש יוני הקרוב, כדי להקדים את ההמלצה האפשרית של היועץ המשפטי לממשלה על כתב אישום נגדו בפרשות השונות וכדי להינות מהמומנטום של הסקרים המחמיאים.

במכתב שהעבירו לחברי הכנסת של אגודת ישראל נכתב כי המועצה החליטה "להעביר את חוק גיוס בני הישיבות לפני אישור התקציב" והוסיפו כי עליהם "לפעול לפי החלטה זו". מהלך זה מחמיר את המשבר הקואליציוני ומקשיח את עמדת החרדים. מוקדם יותר הודיעה שרת המשפטים איילת שקד כי ועדת השרים לענייני חקיקה נדחתה למחר בבוקר "מתוך מטרה להגיע להסכמות בנושא חוק הגיוס במהלך היום".

גם ישיבת ראשי הקואליציה אתמול לא עברה כסדרה ופוזרה לאחר זמן קצר בשל העדרם של שר הביטחון יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. למרות זאת, דוברות הליכוד הודיעה כי "ישיבת ראשי הקואליציה התקיימה ברוח טובה". עוד נמסר כי "אין עדיין נוסח שמוסכם בין המפלגות החרדיות" וכי "ראשי הקואליציה ממתינים לנוסח שלהם ולאחריו ימשיכו את הדיונים במטרה לפתור את המשבר".

נוכח המשבר הקואליציוני כתב ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) בחשבון הטוויטר שלו כי בכוונתו להגיש היום הצעת חוק לפיזור הכנסת ולעריכת בחירות בחודש יוני. "אגיש מחר על הבוקר הצעת חוק לפיזור הכנסת וקיום בחירות ב-26.6. בכוונתי לבקש קיצור הליכי החקיקה כך שהחוק יאושר בתוך ימים ספורים. הגיע הזמן לממשלה אחרת".

יו"ר 'המחנה הציוני' אבי גבאי נאם הערב בכנס של העיתון 'מקור ראשון' ו'המכון הישראלי לדמוקרטיה' והתייחס למשבר השחיתות של הממשלה והסיכויים להקדמת הבחירות. "אני שומע ומקבל מסרים מסיעות הקואליציה. מציעים לנו להתנות את הקדמת הבחירות בכך שנדחה אותן לספטמבר או לתאריך רחוק אחר" אמר גבאי והוסיף, "אנחנו לא פראיירים שלכם ולא תשתמשו בנו כחלק ממשחק של חישובים פוליטיים שנועד לטרפד את הקדמת הבחירות. אני רוצה להיות ברור – אנחנו נתמוך בהקדמת הבחירות למועד הכי מוקדם שניתן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!