דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוזרות משפטיות

זכות השביתה / המדינה ממשיכה לסרב לדרישת העוזרות המשפטיות לשבות כמחאה

שמונה שנים נאבקות העוזרות המשפטיות על הסכם קיבוצי חדש מול המדינה | לאחר שהושגה פריצת דרך בזכות העבודה המאורגנת - דורשת המדינה שהעוזרות המשפטיות יועסקו באמצעות חוזים אישיים | היום (ב') מנע מהן בית הדין לעבודה להשתמש בזכות השביתה

הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"לצערנו, בית הדין מנע מאיתנו את זכותנו הלגיטימית – זכות השביתה ואפשר המשך פגיעה בעוזרים המשפטיים לשופטים – פגיעה מתמשכת של מעל לעשור", נמסר מוועד העוזרות המשפטיות בתגובה להחלטת בית הדין האזורי לעבודה, שדחה היום (שני) פעם נוספת את דרישתן לשבות. העוזרות המשפטיות מנהלות קרב ארוך בנסיון להשתמש בזכות השביתה כנגד התעקשות המדינה להעסיקן במתכונת של חוזים אישיים. בית הדין אף האריך את צו המניעה נגד העוזרות המשפטיות עד ליום חמישי הקרוב, תוך שהוא תובע שבזמן זה יתנהלו שתי ישיבות מו"מ נוספות בין הצדדים. "מה שאני מבינה הוא שיש קושי במתן זכות שביתה לעובדים במדינת ישראל" אמרה עו"ד ארנה לין המייצגת את ועד העוזרות המשפטיות.

"מצאנו כי יציאה לשביתה לעת הזו, לא תשיג את המטרה שאליה חותרים הצדדים – הגעה להסכמה כוללת בעניין העסקת העוזרים המשפטיים בשירות המדינה" קבעה השופטת. לטענת השופטת קיימת הסכמה בין הצדדים על 'מהות צורת ההעסקה של העוזרות המשפטיות – אך לא על 'הדרך בה תעוגן העסקתם בכתובים'.

חוזה אישי דרקוני

במשרד האוצר מתעקשים כי העוזרות המשפטיות יועסקו באמצעות חוזים אישיים בלבד, תוך הפניה להסכם קיבוצי שיחתם עבורם, זאת בטענה כי זה האופן היחיד בו ניתן להעסיקן ללא קביעות. בהסתדרות ובוועד העוזרות המשפטיות הציגו מספר מודלים חלופיים להעסקה בלא קביעות, אך הם נדחו על ידי המדינה. חשוב לזכור כי הסכמתה של ההסתדרות להעסקתם של עובדי מדינה בהסכם קיבוצי בלא קביעות היא תקדימית, ונובעת מאופיו המיוחד של של תפקיד העוזרות המשפטיות – עורכת דין המסייעות לשופטים בעבודתם המשפטית.

"אנו מצרים על כך שבית הדין מתייצב לצד הגורם החזק במערכת, תוך שהוא מתעלם מזעקת העובדים, נוטל מהם את אחד הכלים החשובים שיש בידיהם ולמעשה כובל את ידיהם", מסרו מהוועד. "אנו חוזרים, בלב כבד, לעבודה, אך אנו קוראים להנהלת בתי המשפט ולאוצר לקבל את התנאי הבסיסי והחשוב ביותר במשא ומתן כולו: חתימה על  הסכם קיבוצי. ללא הסכמה על סעיף זה, לא ניישב את הסכסוך. תדע הנהלת בתי המשפט, יידע האוצר, כי זכותנו האלמנטרית לשבות אמנם הושהתה, אך גם היא לא תגרום לנו להיכנע למכבד הלחצים ולוותר על זכויותינו הבסיסיות ביותר".

לדברי עו"ד לין  בדיון שהתנהל הבוקר, הבהיר הבוקר גם יו"ר ההסתדרות כי הוא מתנגד לחתימה על הסכם שלצידו יועסקו העוזרות המשפטיות במתכונת של חוזים אישיים. לין הזכירה בדיון כי מאבקן של העוזרות המשפטיות לחתימת הסכם קיבוצי נמשך מזה שמונה שנים, כשרק לאחרונה הסכימה המדינה בכלל להיכנס למו"מ לחתימת הסכם קיבוצי, לאחר שלוש גישורים בנושא. עו"ד שרית טוביס, יו"ר ועד העוזרות המשפטיות הבהירה: "ברור שקבוצה של עובדים שרוצה לעבוד מחוזים אישיים להסכם קיבוצי צריכה להיות בהסכם קיבוצי – וכל צורה אחרת של העסקה אינה מקובלת עלינו". את העובדים ייצגה גם עו"ד מאיה צחור אברהם מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!