דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

בינתיים, בארה"ב / טראמפ הדיח את מזכיר המדינה, מינה במקומו את ראש ה-CIA המכהן

בציוץ שפרסם מוקדם יותר היום (ג') הודיע נשיא ארה"ב על סיום כהונתו של רקס טילרסון, ששמועות על מתיחות ביחסי השניים נפוצו כבר בשנה שעברה | לדברי טראמפ, ההחלטה התקבלה מאחר והשניים "לא הסכימו על כל מיני דברים"

מזכיר המדינה היותא רקס טילרסון (שני משמאל) ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 3 באפריל 2017. (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
מזכיר המדינה היותא רקס טילרסון (שני משמאל) ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 3 באפריל 2017. (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פיטר היום (שלישי) את מזכיר המדינה רקס טילרסון והודיע כי ימנה במקומו את ראש סוכנות הביון הלאומית (CIA) מייק פומפאו. מדובר במהלך משמעותי מאוד, במיוחד בהתחשב במפגש המתקרב של טראמפ עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און.

שלא במפתיע, הודיע טראמפ על החילופים במחלקת המדינה באמצעות ציוץ, ארבע שעות בלבד אחרי שובו של טילרסון לוושינגטון ממסע רשמי לאפריקה. שמועות על חוסר שביעות הרצון של טראמפ ממזכיר המדינה שלו נפוצו בחודשים האחרונים, אך טילרסון התעקש שאין בכוונתו לעזוב את התפקיד.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/973540316656623616

 

"מייק פומפיאו, ראש ה-CIA יהיה מזכיר המדינה החדש שלנו" צייץ טראמפ, "הוא יעשה עבודה מצוינת! תודה לך רקס טילרסון על השירות שלו! (הטעות במקור – המערכת). ג'ינה הספל תהיה ראשת ה-CIA והאישה הראשונה שנבחרה לתפקיד. ברכות לכולם!".

לדברי הנשיא, ששוחח מאוחר יותר עם התקשורת, ההחלטה התקבלה משום שהשניים "לא הסכימו על כל מיני דברים". טראמפ התייחס לחילוקי הדעות בינו לבין טילרסון בכל הנוגע להסכם הגרעין עם איראן. הסכם שזכה לביקורת חריפה מצד הנשיא, שאיים כבר מספר פעמים להביא לביטולו. בשיחה שערך היום עם עיתונאים, אמר טראמפ כי טילרסון "חש קצת אחרת, ככה שלא באמת חשבנו אותו דבר".

על מחליפו של טילרסון, מייק פומיפאו, אמר הנשיא כי "יש לנו תהליכי מחשבה מאוד מאוד דומים".

טראמפ ביקש להדגיש שההחלטה לפטר את טילרסון הייתה "לגמרי שלו" והוסיף כי טילרסון יהיה וודאי "הרבה יותר מאושר" עכשיו וכי הוא מעריך את השירות של טילרסון בתפקיד.

השמועות על חיכוכים בין השניים, כאמור, נפוצו כבר בשנה שעברה. באוקטובר האחרון דיווחה רשת NBC האמריקאית כי טילרסון כינה את הנשיא "אידיוט", דיווח אותו טילרסון לא הכחיש מעולם. למעשה, מזכיר המדינה היוצא התעקש כי מערכת היחסים שלו עם הנשיא יציבה, והכחיש כי שמועה על מתיחויות בין השניים.

דונלד טראמפ ורקס טילרסון בימים יפים יותר. (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
דונלד טראמפ ורקס טילרסון בימים יפים יותר. (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)

שני גורמים בממשל, המיודעים בפרטי המהלך האחרון, אמרו לסוכנות הידיעות איי.פי כי טילרסון פוטר על ידי טראמפ כבר ביום שישי, בזמן ששהה באפריקה. למרות שלא היו כל אינדיקציות מצד טילרסון, עם שובו הבוקר מאפריקה כי הוא עומד לעזוב את תפקידו או כי היה זה מסעו האחרון כדיפלומט הראשי של ארה"ב, קוצר המסע שלו בלילה אחד.

טילרסון אמר לכתבים שליוו אותו כי חש ברע במהלך הביקור באפריקה ובקושי ישן בשני הלילות האחרונים בגלל אירועים דחופים וחשובים, כמו ההכרזה של קוריאה הצפונית על נכונותה להיכנס למגעים ישירים עם נשיא ארה"ב. "הרגשתי כאילו, תראו, אני פשוט צריך לחזור", אמר.

פיטוריו של מזכיר המדינה נדונו כבר ברמות שונות של הממשל מזה זמן, אמר גורם בכיר בבית הלבן לסוכנות איי.פי. לדבריו, ההתפתחויות בגזרת קוריאה הצפונית האיצו את הצורך לקבל החלטה בנושא. שני גורמים נוספים אמרי שטראמפ רצה לגבש צוות חדש לקראת המפגש עם קים, כמו גם לקראת דיונים בנושאי סחר בינלאומי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!