דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

תם המשבר / ראש הממשלה נתניהו במליאת הכנסת: "החלטנו יחד להמשיך יחד"

השמועות, הספקולציות והספינים נגמרו, לעת עתה. כל ההצעות לפיזור הכנסת נדחו בהצבעות במליאה לאור ההסכם בין השותפות הקואליציוניות | חוק הגיוס אושר טרומית במליאת הכנסת ברוב של 59:38

ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר כחלון ושר החינוך בנט בכנסת. 13 במרץ 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר כחלון ושר החינוך בנט בכנסת. 13 במרץ 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
שי ניר

לאחר ימים ארוכים של חוסר ודאות, מידע סותר ושמועות רבות – מפלגות הקואליציה הסכימו אמש (ג') על מתווה ראש הממשלה בנסיון להימנע מבחירות, כלל ההצעות לפיזור הכנסת נדחו. וחוק הגיוס אושר ברוב של 59:38. בין המתנגדים, חברי הכנסת של ישראל ביתנו כולל השרה סופה לנדבר.

שר הביטחון ליברמן עם חברת מפלגתו שרת הקליטה סופה לדנבר במהלך דיון בכנסת. 13 במרץ 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
שר הביטחון ליברמן עם חברת מפלגתו שרת הקליטה סופה לדנבר במהלך דיון בכנסת. 13 במרץ 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

הצעת החוק מבקשת לערוך שינויים בפרק ג'1 לחוק שירות ביטחון, בעניין שילוב בוגרי ישיבות ומוסדות חינוך חרדיים, וזאת, לאור מרכזיותו של ערך לימוד התורה. השינויים שבהצעת החוק הם לנוכח פסיקת בג"ץ התנועה למען איכות השלטון נגד הכנסת. בדברי ההסבר נכתב: "הצעת חוק זו נועדה להציג את ההסדר בפועל תוך קביעה עקרונית בדבר שיווי המשקל הראוי אותו יש לייחס ללימוד התורה אל מול הערותיו של בג"ץ. מוצע לתקן את סעיף 26ג לחוק ולהבהיר את שינוי מעמדו של ערך לימוד התורה. כמו כן, מוצע כי שר הביטחון ידחה את השירות למי שעומד ביתר התנאים הקבועים בחוק. עוד מוצע לבטל את תקופת ההסתגלות השנייה הקבועה בחוק. במקום זאת, מוצע לקבוע תקופת הסתגלות אחת בלבד בת ארבע שנים. תקופה זו תוארך באופן אוטומטי במידה ותהיה עמידה ביעדי הגיוס הקבועים בהסדר".

ח"כ יואב בן צור (ש"ס) יוזם הצעת החוק אמר כי "אין אף אחד מיושבי הבית הזה שיכול להכחיש שלומדי התורה הם אלה שהביאונו עד הלום, בלי לומדי התורה לא היינו כאן היום. זה החוק הכי צודק הגיוני ומתבקש". שרת המשפטים איילת שקד אמרה בשם הממשלה: "אני שמחה שהושג מתווה טוב להעביר את החוק בטרומית ואחר כך ישונה בהסכמת החברות בקואליציה כך שהוא גם יהיה חוקתי וגם יעמוד במבחנים שונים, ויתואם עם משרד הביטחון. אף אחד לא חושב שגיוס בכפייה יוביל לגיוס המוני. הצבא לא רוצה עשרות אלפי חרדים שיתגייסו עכשיו. צריך לעשות את התהליך הזה בהרבה שכל, הבנה וכבוד הדדי. אם נעשה את זה בהידברות אני בטוחה שנצליח".

יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד השיב לח"כ בן צור ואמר: "אני אגיד לך איפה היו לומדי התורה בלי צה"ל, הם היו מתים. כי בלי צה"ל אי אפשר היה לקיים את מדינת ישראל. אני לא זוכר שכתוב בתורה שאפשר לשלוח אחרים להיהרג בשבילך. הכניעה המחפירה של הליכוד ושל הבית היהודי, על מי אתם עובדים? פחדנים, מקריבים את חיילי צה"ל בשביל האינטרס הפוליטי הצר שלכם. ממתי ללמוד תורה סותר לשרת את המולדת? תתביישו לכם".

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית שבע הצעות חוק להתפזרות הכנסת העשרים שהוגשו על ידי סיעות האופוזיציה. 47 ח"כים תמכו בהצעות ו-65 התנגדו.

ראש הממשלה נתניהו בכנסת. 13 במרץ 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
ראש הממשלה נתניהו בכנסת. 13 במרץ 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

על רקע סיום המשבר הקואליציוני הודה ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי סיעות הקואליציה כי "גילו אחריות כדי שנוכל להמשיך להוביל בנחישות ובהצלחה את מדינת ישראל. משימות גדולות עוד לפנינו וחשוב מאוד שהחלטנו יחד להמשיך יחד". בדבריו פנה נתניהו בזלזול לחברי האופוזיציה כי פחדו ללכת לבחירות, "זה היה מפחיד, אה? אני שמח שהצבע חזר ללחיים שלכם. אני יודע שחסכתי לכם מפח נפש גדול כי אם היו בחירות אני הייתי חוזר לעמוד כאן, ואתם הייתם חוזרים לפרשן אותי שם, כי התמיכה של הציבור בנו היא אדירה".

ח"כ יצחק בוז'י הרצוג הגיב לדברי נתניהו ואמר: "הבטחת וטירללת. הדבר היחיד שמגיע לציבור בישראל זה לדעת מה מצבך המשפטי וראוי שנדע איפה זה עומד. אי אפשר להחליט שראש הממשלה יכול לעשות כבתוך שלו במליאה כשכולם יודעים מה מערכת היחסים בממשלה המטורללת הזו ולחשוב שכולנו נהיה הפראיירים שלו, זה לא ילך. מי שנבהל ומצמץ זה רק אתם ואתה ראש הממשלה".

ח"כ תמר זנדברג, המתמודדת לראשות מרצ תקפה מעל בימת הכנסת את חבריה לאופוזציה מ'המחנה הציוני': "חברו גורמים מהקואלציה וגם מהאופוזיציה, אני מדברת על חברי במחנה הציוני, שמפחדים מבחירות". יאיר לפיד, יו"ר 'יש עתיד' אמר: "הגיע הזמן לומר 'תודה רבה ודי' כי זו דרכו של עולם. הדורות מתחלפים, אנחנו צריכים שלטון שעובד עבור עם ישראל".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה אמר כי "כולם יודעים שראש הממשלה רוצה בחירות כי ראש הממשלה פשוט רוצה לברוח מהחקירות, הוא מושחת לא רק בתיק אחד אלא בארבעה תיקים לפחות. חלקים מהקואליציה רוצים דווקא שיוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה ולכן הם לא רוצים בחירות בהקדם. אחרים באופוזיציה חושבים שצריך מסיבות טקטיות ואחרים בקואליציה בכלל לא רוצים בחירות מוקדמות. ראש הממשלה, מביא פתאום את חוק הלאום, אתה רוצה שהציבור ידבר על הפטריוטיות שלך ולא על השחיתות שלך".

מוקדם יותר סיכמו ראשי הקואליציה מתווה לסיום המשבר. במסגרת ההסכמות ניתן חופש לכל סיעה להצביע על הצעת חוק בן צור לפי עמדה שתקבע על ידי יו"ר המפלגה. ביחס לחוק הגיוס הוסכם כי בתחילת מושב הקיץ יגיש שר הביטחון לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ממשלתית לעניין הגיוס בהתאם להמלצת הוועדה שהתקיימה במשרד הביטחון, ולא יאוחר מארבעה שבועות לאחר תחילת המושב. לאחר שההצעה תאושר בוועדת השרים לחקיקה ותעבור קריאה ראשונה בכנסת היא תמוזג עם הצעת חוק של חבר הכנסת בן צור לצורך הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. בסעיף זה הודגש כי הנוסח לקריאה שניה ושלישית יגובש בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה.

במתווה מבקשת הקואליציה להמנע מהמשך עיסוק בנושאי דת ומדינה. במתווה הוסכם כי לא יובאו לוועדת השרים לחקיקה הצעות חוק ממשלתיות או פרטיות או מטעם ועדה בעינייני דת ומדינה מטעם מי מחברי הקואליציה ולא תהיה דרישה לקידום הצעות כאלה לרבות הצעות שכבר נדונות בכנסת למעט נושאים חדשים שיעלו בעקבות פסיקות של בג"ץ שתינתנה לאחר גיבוש ההסכם.

ביחס לחוק הלאום, שאושר היום לקריאה ראשונה, הוחלט כי ההצבעה עליו תתקיים בתום ההצבעה על התקציב. במידה ולא תתקיים ההצבעה, הצעת החוק תעלה להצבעה ביום הראשון של מושב הקיץ הקרוב. עוד התחייבו ראשי המפלגות כי כל חברי הכנסת בקואליציה יהיו נוכחים בהצבעה ויתמכו בחוק, שכן הוא מחייב רוב של 61 חברי כנסת. הנוסח לקריאה שניה ושלישית יגובש בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה. לבסוף סיכמו ראשי הקואליציה כי "ממשלה יציבה היא צורך לאומי. כל ראשי המפלגות מתחייבים לפעול במשותף על מנת שהממשלה תמשיך לפעול לאורך זמן".

המתווה שסוכם הערב:

1. וועדת השרים לחקיקה תדון היום בערר של השרה סופה לנדבר ותקבל החלטה לפיה ניתן חופש לכל סיעה להצביע על על הצעת חוק בן צור לפי עמדה שתקבע ע"י יו"ר המפלגה בכפוף לשני תנאים:
א. כל חברי הכנסת מאותה המפלגה יצביעו על פי החלטת יו"ר המפלגה.
ב. יו"ר המפלגה יודיע את החלטתו ליו"ר הקואליציה בתוך חצי שעה מתום ישיבת וועדת השרים. לא נמסרה ההודעה, תחשב הודעת יו"ר המפלגה כמי שהודיע שהחלטתו להצביע בעד החוק.

2. עם תחילת מושב הקיץ יגיש שר הביטחון לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ממשלתית לעניין הגיוס בהתאם להמלצת הוועדה שהתקיימה במשרד הביטחון, ולא יאוחר מארבעה שבועות אחר תחילת המושב.
לאחר שההצעה תאושר בוועדת השרים לחקיקה ותעבור קריאה ראשונה בכנסת היא תמוזג עם הצעת חוק של חבר הכנסת בן צור לצורך הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.
הנוסח לקריאה שניה ושלישית יגובש בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה.

3. לא יובאו לוועדת השרים לחקיקה הצעות חוק ממשלתיות או פרטיות או מטעם ועדה בעינייני דת ומדינה מטעם מי מחברי הקואליציה ולא תהיה דרישה לקידום הצעות כאלה לרבות הצעות שכבר נדונות בכנסת.
האמור בסעיף 3 לעיל לא יחול על נושאים חדשים שיעלו בעקבות פסיקות של בג"ץ שתינתנה לאחר גיבוש הסכם זה.

4. ההצבעה על חוק הלאום בקריאה הראשונה תתקיים בתום ההצבעה על התקציב.
אם לא ניתן יהיה להעלות לסדר היום את חוק הלאום בתום ההצבעה על התקציב, תתקיים ההצבעה כחוק ראשון ביום הראשון של מושב הקיץ הקרוב.
ראשי המפלגות מחוייבים לוודא כי כל הח"כים של הקואליציה יהיו נוכחים בהצבעה ויתמכו בחוק, שכן הוא מחייב רוב של 61 חברי כנסת.
הנוסח לקריאה שניה ושלישית יגובש בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה.

5. ממשלה יציבה היא צורך לאומי. כל ראשי המפלגות מתחייבים לפעול במשותף על מנת שהממשלה תמשיך לפעול לאורך זמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!