דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

העליבות של מירב אלוש בהתנפלותה על אלי מויאל

שלשום בערב צפיתי בטלוויזיה בהתנפלותה של דר' מירב אלוש לברון נגד אלי מויאל על הכרזתו לפיה אם עדות המזרח היו מקימים את המדינה, הרי שהייתה לנו ממלכה כמו יתר עמי האזור. אינני מתערב בוויכוח רק נדהמתי מבורותה של מירב אלוש לברון שאו שהייתה מוכנה למכור את נשמתה או ידיעותיה בעבור טיעון טוב, או שהיא באמת לא יודעת.

מירב מביאה כטיעונים ל"פעולות של אנשי המזרח" את כרמיה, בן עדות המזרח לדעתה שהקים את רשת בתי הספר כל ישראל חברים (כי"ח, או אליאנס) של בתי ספר יהודים מתקדמים מאוד בכל המזרח וארצות המגרב. נדהמתי. שמו המלא של מר כרמיה היה אדולף כרמיה ושותפו למפעל הענק היה קרל נטר שהקים את מקווה ישראל. שני אשכנזים עם טוסיק לבנבן. מה לעשות? תושבי צרפת היו מרש"י ועד מלחמת העולם השנייה אשכנזים שחלקם נספו בשואה. לאחר המלחמה אוכלוסיית יהודי צרפת התברכה ביהודי צפון אפריקה, חלק כתוצאת פוגרומים ביהודי מרוקו במאבק לעצמאותה.
כמו כן "להוכחותיה", דר' אלוש הזכירה את אהרון שלוש, אדם יקר מאוד שנולד ב-1940באלג'יר, הגיע לארץ כצורף שסחר בנדל"ן וקנה אדמות כדי שיהודים ייצאו מחוץ לחומות יפו, ומכר אותן בזיל הזול לאגודה "עזרת ישראל" בתנאי שיבנו על האדמה ובמהירות. ואכן השכונה הפכה לנווה צדק. זה היה לדעתי (על אחריותי בלבד…)המנוף להקמת תל אביב כעבור שנים מספר. ברם, אנשים בעלי יכולות אירגוניות מפליגות , ובעיקר רוח מהפכנית שהביאו מאירופה הם שהפכו את תל אביב לעיר למופת מתוך רצון להקים עיר מתוכננת לעיר גדולה כמו ניו יורק… הם היו אשכנזים, מה לעשות, הם הצליחו בגדול, כיוון שהם טוו רשת קשרים מסועפת רצינית ביותר באירופה ובעולם והיו הרוב ביהדות העולם. אגב שלוש, נוטים לשכוח את זכותו הגדולה , כשהגה רעיון מדליק, שחרט על דגלו את הביטול של מושגים של ספרדי ואשכנזי ולהפכנו ללעם ללא עדתיות-כנראה כדי שלא יצאו שדים עדתיים… העניין לא הבשיל . היהודים הספרדים כמו שלוש ועוד היו אנשים רציניים מאוד בעלי שאר רוח, אבל ליהודי אירופה היו כוחות אירגוניים בלתי מצויים בעולם כולו שהקימו לנו מוסדות לאומיים ערש הדמוקרטיה, את הטכניון, אוניברסיטת ירושלים, מכון וויצמן, ההסתדרות הקיבוצים, הם עשו זאת לא כי הם היו טובים מהספרדים בעורם הלבנבן או בעלי אינטליגנציה נעלה יותר מבני המזרח. אלא מכיוון שהם היו מאורגנים באירופה כתנועה אדירה חדורים בגישות מהפכניות מודרניות שגם תנועות לאומיות אחרות בעולם לא יכלו להתחרות בהם.אנשים כמו תומאש מסריק מקימה של הרפובליקה הצ'כוסלובקית באו לכאן ללמוד איך להקים מדינה. מירב אלוש הזכירה את פתח תקווה ושוכחת שמייסדיה היו אשכנזים שהחליטו למרוד ויצאו מהחומות, להלן השיר המופלא 'יואל משה סלומון' אותו שר אריק איינשטיין תהיה מנוחתו עדן. ההורים של מירב אלוש והורי ניצולי השואה שילמו מחיר כבד של השפלות מאלה שהגיעו קודם לכאן כינויים מעליבים כמו "אבק אדם" . מהוותיקים סבל גם "המליון השביעי " שארית הפליטה שהגיעה מאירופה (בן גווריון כינה את הורי אנשים רעים), אך הוותיקים, קולטי הורינו , היו בוני המדינה בדרך, עם כל הכבוד להורינו, אנו חבים להם את בניית המדינה על תשתיותיה המדהימות ביחס לכל הסביבה במזרח התיכון. יהודי עירק בחלקם הגדול הגיעו לארץ בעלי תודעה מהפכנית, יכולת אירגונית , השכלה מערבית המושתת על ערכי המניפסטים החברתיים הדמוקרטיים, ואכן הםהצליחו לא פחות – ולא בגלל שהם השתאכנזו. לחלק גדול מעליית בריה"מ למשל, אין תודעה של דמוקרטיה מעמיקה כיוון שגדלו על בסיס משטר אפל.

טוב היה אם מירב אלוש הייתה מעלה על נס פעילות תרבותית ראוה לציון : הצרפתים הגיעו למרוקו בתחילת המאה העשרים, היהודים "התמערבו" ואנשי הערים רכשו השכלה נפלאה ביחד עם תנופת פיתוח קזבלנקה וערים אחרות. אם תעמיק חקור, תלמד מירב שקמו חוקרים נפלאים שלמדו דרך תכתובות עם מדענים יהודים בפולין, לטביה וליטא אנשי ההשכלה שאבותיהם הסתגרו בישיבות ובחדרים. טוב שילמדו בבתי הספר על שיתוף הפעולה הגדול בין יהודי מרוקו ליהודי אירופה. הנה סיבה לחנך את הדורות הבאים בעניינים נפלאים שכאלה.

למר מויאל המותקף, זכויות עצומות כמי שהנהיג את העיר שדרות בשנותיה הקשות ביותר והוא לא חייב לאף אחד את דעותיו. ההיפך, המדינה חייבת לו ואינני יודע מאין הביטויים המעליבים כלפיו שהפנתה מירב אלוש על "השתאכנזותו" כביכול של אלי מויאל. כן, שמעתי את אלי מויאל מבטא פה ושם בראיונותיו בתקשורת ביטוי קצרצר ביידיש. אני שגדלתי בעיירות הפיתוח, שמעתי את שכני המרוקאים והטריפוליטאים מתבלים את שפתם בביטויים ביידיש הלוואי עלי. שפה הומוריסטית עם ספרות ענקית שרובם נספו בשואה. כן, איינשטיין וחוקרי ומהפכני אירופה היו מתקדמים בזכות ירידת חשיבותו של האיסלם ולא עדיפות האיי. קיו שלהם. ואולם היו תקופות בימי הביניים בהם אירופה הייתה מפגרת, ותרבות האסלם הייתה מתקדמת ביותר. יהודים אז היו גדולי המדענים והרופאים בעולם, די אם נזכיר את ממציא האלגברה. הרמב"ם שנולד בפס במרוקו, היה קרוב לוודאי לא פחות גאון מאיינשטיין ביהדות ופילוסופיית עולם מאפלטון ועד אריסטו ואם הוא היה חי כיום הוא היה מקבל כמה פרסי נובל.

יהדות אשכנז הייתה בשנות החמישים קרוב לתשעים אחוז מיהדות העולם. אם הבנתי נכון, בא מויאל ואמר: תרפו קצת ממסעות הצלב נגד אשכנזים-הוותיקים שייסדו את המדינה, שעשו ללא ספק שגיאות ונהגו באפליה. די אם נזכור את אומללות המהגרים לאמריקה שהתייחסו כמו זבל אליהם, תת אדם, אבל בסך הכול הקליטה כאן לא הייתה אסונית ביחס לקליטת הגירות ביחס למקומות אחרים בעולם. ההיפך: המוצלחת ביותר בהיסטוריה המודרנית ולבני ונכדי עולי עדות המזרח למרות הבעיות באי שוויוניות יש כוחות שמפארים את המדינה.

מה שמטריד אותי אצל דר' אלוש לברון שמלמדת קולנוע, הוא חוסר הכנת שיעורי בית והעדפה על פניהם את הדמגוגיה. האם זה מה שיעזור ליהודים המזרחיים שעושים צעדים ענקיים בכל תחומי התרבות והעשייה בישראל? כמו מירב אלוש גם אני הייתי מרצה בכיר לקולנוע, בעיקר לתחקיר ולבימוי, והדגשתי בפני הסטודנטים שהלימודים הרחבים מעבר לתחום הצר של לימודי הקולנוע והתקשורת הוא הכלי המרכזי בידי הבמאילא כל שכן האדם. כך גם ראוי לפני שמלמדים את הסידרה סלאח בבתי הספר, שלמעברה שהוקמה עם ייסוד ירוחם ב-1951 נשלחו לשבת ניצולי שואה מרומניה.

למויאל מספיק זכויות בתקופת הקסאמים שבגילו מותר לו לומר מה הוא חושב. ובגילו חשוב לו מה נשאר במדינה לאחר מותנו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!