דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שעב

בריאות / בכפר שעב שותים כבר חודש וחצי מים עכורים, משרד הבריאות טוען שאין בעיה

"לפני חודש התחילו לצאת מהברזים מים בצבע" אמרו תושבי הכפר, שהפגינו מול הכנסת | רשות המים טוענת שמדובר על מעבר למים מותפלים, אך הצנרת אינה מותאמת לסוג מים זה | תושב שעב: "זה פוגע בנו כלכלית, נפשית ובריאותית"

מחאת תושבות ותושבי שעב מול הכנסת (דוברות הרשימה המשותפת)
מחאת תושבות ותושבי שעב מול הכנסת (דוברות הרשימה המשותפת)
יהל פרג'
יונתן קירשנבאום

מזה חודש וחצי סובלים תושבי כבר שעב שבגוש שגב ממים עכורים בברזים, אתמול בבוקר (רביעי) הפגינו עשרות מתושבות ותושבי הכפר מול הכנסת, בתקווה שמשהו ישתנה. "לפני חודש התחילו לצאת מהברזים מים בצבע", אמר ל'דבר ראשון' עמאר תושב שעב. "התושבים התלוננו בפני תאגיד המים סביב שפרעם, שם אמרו להם שהחליפו את המקור ממים תת-קרקעיים למים מותפלים". סעיד עבד אלרחמן, חבר המועצה המקומית שעב, אמר ל'דבר ראשון': "פתאום מקורות, ורשות המים ותאגיד המים סביב שפרעם החליפו את מקור המים. באנו למקום הכי משפיע במדינה כדי לקרוא להחזיר לנו את המים שלנו שזה חלק מהדם שלנו ומההיסטוריה שלנו, ולהפסיק להתעמר בתושבי שעב".

אל התושבים הצטרפו חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, איימן עודה, דב חנין ואעידה תומא סולימאן. "רשות המים תתעוררו – מגיע לתושבי שעב כמו לכל אזרחי המדינה מים נקיים!" כתב יו"ר הרשימה המשותפת עודה.

ממשרד הבריאות טוענים שאין חשש בשתיית המים, אך ממליצים להרתיח ולשתות רק כשהסימנים אותם מתארים התושבים נעלמים, "הבעיה בעיקרה אסתטית, ובדרך כלל לאחר שטיפה חוזרת התופעה יורדת בהיקפה, עד להיעלמותה. יש להימנע משתיית מים כל עוד אינם עומדים בפרמטרים האסתטיים הנדרשים (צבע, טעם, עכירות). אין סכנה בצריכת המים כל עוד הם עומדים בדרישות התקנות."

[mappress mapid="219"]

ברשות המים הסבירו היום שתהליך המעבר למים מותפלים קשור לשנים השחונות בהן אנחנו נתונים, " לאחר רצף נדיר של 5 שנים שחונות, מקורות המים באזור הצפון הגיעו לשפל כמותו לא נמדד ב-70 שנות המדידה."

גם ברשות המים וגם במשרד הבריאות בטוחים שתופעת המים האדומים תחלוף, אבל לא אומרים מתי, "השינוי בתמהיל המים המסופקים, הבאים במגע עם צנרת מתכתית ישנה, יוצר תופעה הידועה בשם "מים אדומים" – אשר נגרמת משחרור של חומרי מבנה של הצנרת, בעיקר של ברזל (חלודה של הצנרת)".

במשרד הבריאות טוענים כי "עד עתה לא נמצאו חריגות במים שנדגמו. במקרה שנמצאות חריגות משרד הבריאות מנחה על פסילת המים לשתייה והכנת מזון, ובהתאם לכך נמסרת הודעה לתושבים", ומפנים את התושבים החוששים לבריאותם להתלוננן אצל תאגיד המים, "תושב שהתופעה בביתו אינה חולפת יכול להזמין את ספק המים לביצוע דיגום מתכות בביתו, וזאת כדי לוודא שהמים ראויים לכל שימוש."

מחאת תושבות ותושבי שעב מול הכנסת (דוברות הרשימה המשותפת)

"לא יעלה על הדעת שרשות המים תחליף מקור מים מבלי להודיע לתושבים", קבל עמאר, "המים כיום לא ראויים לשתייה, וזו זכותו של כל בן אדם למים טהורים ונקיים. זה פוגע בנו כלכלית, נפשית ובריאותית – אנשים מתלוננים על הקאות וגירודים בעור. אנחנו חוששים שיש קשר בין המים לבין התופעות האלו. אנחנו נאבקים לקבל את מי הבאר שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!