דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / הסוד הוא במגוון: החברות הממשלתיות יוכשרו לקליטת עובדים משלל אוכלוסיות

בפיילוט הראשוני, יוזמת רשות החברות הממשלתיות ומשרד העבודה יתקיימו סדנאות בהן ילמדו נציגי החברות כיצד ליצור סביבת עבודה מכילה יותר | שר העבודה חיים כץ: "גיוון תעסוקתי תורם לחיזוק החוסן החברתי והכלכלי של ישראל" | ומי החברה הממשלתית המובילה בתחום?

משרד ממשלתי, אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
משרד ממשלתי, אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה והרווחה יחד עם רשות החברות הממשלתיות פתחו בפיילוט ראשוני וחדש מסוגו במסגרתו יקיים המשרד סדנאות והכשרות לנציגי חברות ממשלתיות שמטרתן להעלות את המודעות לחשיבות של קליטת עובדים מאוכלוסיות מגוונות, להדריך את החברות כיצד ליצור סביבה מכילה יותר, וללמדן לגייס עובדים איכותיים מקהילות שונות.

"מדובר בפרויקט חשוב שמקדם ערכים של שוויוניות וצמצום פערים" מסר שר האוצר, משה כחלון. "קידום הפרויקט יסייע להגברת הגיוון התעסוקתי בחברות הממשלתיות באופן שתואם את מדיניותי לשילוב ולייצוג הולם של כלל האוכלוסיות בקרב מועסקים בחברות הממשלתיות".

"גיוון תעסוקתי תורם לחברה המעסיקה ולחיזוק החוסן החברתי והכלכלי של ישראל" מסר שר העבודה והרווחה, חיים כץ. "במשרד העבודה והרווחה אנו פועלים לשילובן של אוכלוסיות מגוונות, והחברות הממשלתיות צריכות להוות דוגמא ולהיות מובילות בשילוב כלל האוכלוסיות בשוק העבודה ללא כל אפליה".

התוכנית מבקשת לסייע לחברות לייצר סביבת עבודה נעימה ומכילה יותר, המסייעת ליצירת גיוון תעסוקתי ובעריכת סקרי שביעות רצון בקרבן שיסייעו בגיבוש מדיניות זו. במישור הפרקטי, תסייע התוכנית בזיהוי וניתוח של דפוסי העסקה, גיוס, קידום והשתלבות בארגון ותסייע למשתתפיה לבנות תוכנית עבודה מפורטת להשגת שוויון באפיקי הפעולה הנבחרים, תוך מדידה ובקרה של עמידה ביעדי התוכנית.

הפיילוט מפותח על בסיס חקיקת השוויון בשוק העבודה ועל ההבנה ששוויון הזדמנויות והעסקה רב-גונית מקדמים גם את האינטרס הכלכלי, הציבורי והחברתי למשק ולחברה הישראלית. בסדנאות הראשונות שיתקיימו בהובלת ובתקצוב נציבות שוויון הזדמנויות בתעסוקה בשיתוף עם רשם החברות במשרד האוצר, צפויים להשתתף מנהלי וסמנכ"לי משאבי אנוש של כ-35 חברות ממשלתיות.

"לכולנו ברור ששוק העבודה הישראלי חייב להשתנות ולפתוח את דלתותיו עבור כלל האוכלוסייה" מסרה מרים כבהא, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה. "אני מברכת את רשות החברות והחברות שהתנדבו להיות החלוצות במחנה ולהוות דוגמה למקומות העבודה שהגיוון התעסוקתי משתלם לארגון עצמו ולחברה כולה. נציבות השוויון קוראת למעסיקים ליישם תכניות לקידום השוויון כדי להיות חלק מהשינוי הבלתי נמנע לקידום החברה הישראלית". מנהל רשות החברות, יעקב קוינט, הוסיף: "רשות החברות מקדמת את המהלך מתוך תפיסה שהון אנושי המשקף את רוב האוכלוסייה על שלל גווניה, מהווה יתרון גדול לארגונים בכלל ובפרט לחברות הממשלתיות, אשר הינן חברות בבעלות הציבור".

מובילה בתחום – חברת החשמל

בחברת החשמל התקבלה כבר בנובמבר 2010 החלטה לקדם את נושא התעסוקה המגוונת, ובעקבותיה מונה בחברה ממונה לנושא – עופר קרן. "חברת החשמל היא חברה עסקית לכל דבר ועניין. כל המחקרים מעידים שחברות עסקיות חייבות להכניס אליהן אוכלוסיות מגוונות, הן ברמת החברה והן ברמה של כלל המשק", אמר קרן ל'דבר ראשון'. "זה תרחיש מסוכן לכלכלת ישראל שהאוכלוסיות הללו לא ישתלבו בעולם העבודה, אבל גם המחקרים הפנימיים שלנו מוכיחים שהתפוקות עולות ברגע שמשלבים אוכלוסיות מיוחדות. אנשים נהיים עובדים טובים יותר ונדיבים יותר. הפריון עולה. מלבד זאת אנחנו חברה ציבורית שיש לה השפעה על כל החברה הישראלית".

לדבריו, מלבד החוק הקובע שיש לשלב 5% עובדים עם מוגבלויות, הוצבו בחברה ביחד עם רשות החברות הממשלתיות יעדי העסקה גם לאוכלוסיות נוספות עד שנת 2021 – 5% עובדים ערבים מתוך 12 אלף עובדי החברה, 3.5% עובדים חרדים ו-2% עובדים בני העדה האתיופית. כיום מועסקים לדבריו כ-3.1% עובדים עם מוגבלויות בחברה, 3.1% עובדים ערבים, שיעור בני העדה האתיופית בחברה הוא 1.5%, ושיעור החרדים המועסקים בחברה עבר כבר את האחוז. באשר להעסקת נשים פועלת החברה להגיעה ל-35 אחוזי העסקה. לדבריו גם לכשיעברו יעדים אלו – אין להם כל כוונה לעצור.

"אנחנו עושים הכל כדי לעמוד ביעדים הללו. מייצרים תהליכים חוצי ארגון, הקמנו מרכז גיוס ארצי על טהרת הנשים. יש לנו רפרנטים שאחראים על כל סוג של אוכלוסיה שתפקידם לא רק לתת העדפה מתקנת בתהליך הקליטה לעבודה אלא גם לצאת לשטח לימי גיוס מרוכזים ולהביא הצעות איך להגדיל את מספר הניגשים מהאוכלוסיות הללו. במחקרים שלנו גילינו שתהליך הקליטה דורש להכשיר גם את המנהלים, ובנינו תהליך לכלל עובדי החברה, וערכת הדרכה לכל מנהל על תהליך הקליטה של עובדים מהאוכלוסיות הללו – איך צריך לנהוג ומה הנקודות הרגישות. ממש ליווי צמוד בכל תהליך הקליטה וההשתלבות במקום העבודה. כתבנו כבר תוכנית עבודה ואנחנו בשלב היישום וההטמעה לייצוג הולם בכל שדרות הארגון של החברה הערבית, החברה החרדית, בני העדה האתיופית, אנשים עם מוגבלות ונשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!