דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

מדיני-ביטחוני / חשד: עובד הקונסוליה הצרפתית הבריח נשק מעזה לגדה המערבית

שב"כ הודיע אמש (ב') כי רומן פרנק, עצור בחשד לניצול הרכב הדיפלומטי על מנת לבצע את ההעברות | מחקירתו עלה כי פעל ממניע כספי וללא ידיעת הממונים עליו | גורמים מדיניים: אירוע קשה, אך לא ישפיע על היחסים עם צרפת

רכב הקונסוליה הצרפתית בירושלים ששימש, לפי החשד, להברחת אמצעי לחימה מרצועת עזה לגדה המערבית. (צילום: תקשורת שב"כ)
רכב הקונסוליה הצרפתית בירושלים ששימש, לפי החשד, להברחת אמצעי לחימה מרצועת עזה לגדה המערבית. (צילום: תקשורת שב"כ)
שי ניר

אתמול (שני) הותר לפרסום כי בחקירת שירות הביטחון הכללי (שב"כ), בשיתוף משטרת ישראל, נחשפה תשתית של פלסטינים מרצועת עזה, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים, שהבריחה בחודשים האחרונים אמצעי לחימה תקניים מרצועת עזה לגדה המערבית באמצעות אזרח צרפתי, עובד בקונסוליה הצרפתית בירושלים. מרגע מעצר החשודים, חקירת השב"כ התנהלה בתיאום עם משרד החוץ הישראלי ותוך עדכון שוטף של הרשויות הצרפתיות.

בישראל רואים את האירוע בחומרה רבה, וגורמים מדיניים מסרו כי "מדובר באירוע קשה מאד, אליו אנחנו מתייחסים בחומרה רבה". עם זאת, הדגישו כי היחסים עם צרפת מצויינים והפרשה לא תשפיע עליהם לרעה. בישראל גם הודו לשלטונות הצרפתים על שיתוף הפעולה. בשגרירות צרפת הוציאו הודעה לפיה: "אנו מייחסים לפרשה חשיבות רבה", וכן "שר החוץ דרש לפתוח בחקירה אדמינסטרטיבית מידית".

רומן פרנק, עובד הקונסוליה הצרפתית בירושלים החשוד בהברחת אמצעי לחימה מרצועת לגדה המערבית. (צילום: תקשורת שב"כ)
רומן פרנק, עובד הקונסוליה הצרפתית בירושלים החשוד בהברחת אמצעי לחימה מרצועת לגדה המערבית. (צילום: תקשורת שב"כ)

מחקירת שב"כ עולה כי אמצעי הלחימה הועברו דרך מעבר ארז באמצעות רומן פרנק, אזרח צרפתי, המשמש כעובד בקונסוליה הצרפתית בירושלים. פרנק הבריח את אמצעי הלחימה במספר הזדמנויות בחודשים האחרונים, תוך ניצול הרכב הקונסולרי של הקונסוליה הצרפתית, שזכה להקלות בבידוק הביטחוני במעבר הגבול, כנהוג לגבי כלי רכב אלו.

פרנק ביצע חמש העברות של אמצעי לחימה דרך המעבר, במסגרתם העביר כ-70 אקדחים ושני רובי סער. את אמצעי הלחימה קיבל פרנק מפלסטיני תושב רצועת עזה, המועסק ב"מרכז התרבות הצרפתי" ברצועה. אחרי שהבריח את אמצעי הלחימה, העביר אותם לגורם באזור יהודה ושומרון שמכר אותם לסוחרי אמל"ח.

בין העצורים שהיו מעורבים בהברחת אמצעי הלחימה ישנם תושב מזרח ירושלים, העובד כמאבטח בקונסוליה הצרפתית בירושלים, וכן פלסטינים מרצועת עזה ששהו שלא כחוק ביהודה ושומרון. במסגרת החקירה נעצרו עד כה תשעה חשודים, כנגד שישה מהם יוגשו היום כתבי אישום על ידי פרקליטות דרום.

מהחקירה עולה בבירור כי עובד הקונסוליה הצרפתית פעל בתמורה לרווח כספי, על דעת עצמו וללא ידיעת הגורמים הממונים עליו. עוד נחשף בחקירה כי חלק מהחשודים אף היו מעורבים בהברחת כספים מרצועת עזה לגדה המערבית.

"מדובר באירוע חמור ביותר, בו נוצלו באופן ציני החסינויות וזכויות היתר המוענקות לנציגויות זרות בישראל לטובת הברחת אמל"ח תקני, בהיקף של עשרות כלי נשק שעלולים לשמש לפיגועי טרור נגד אזרחים ישראלים ואנשי כוחות הביטחון", אמר גורם בכיר בשב"כ.

על רקע הביקורת הבינלאומית על מדיניות הסגר הישראלית על רצועת עזה הגיב מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי לפרסום, וקרא ל"גורמים הבינלאומיים" לעשות "בדק בית פנימי כדי להבטיח סיוע לתושבי עזה ולא לטרור".

מרדכי הוסיף כי "מדובר באירוע חמור של ניצול ציני, בלתי פוסק, של תשתיות הטרור את אפיקי הסיוע ההומניטרי והסיוע הבינלאומי. אירוע זה רק מחדד את ההכרח במדיניות קפדנית ומחמירה של מתן היתרים. ארגוני הטרור ברצועה לא בוחלים באף ערוץ בין אם הוא נועד לתת סיוע רפואי או בינלאומי לניצול צורכיהם. שוב ושוב אנו נוכחים לדעת שטובת האוכלוסייה ברצועת עזה אינה מעניינת כלל וכלל את ארגוני הטרור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!