דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דויד פרידמן

הקללה והגינויים / התבטאות אומללה: אבו מאזן כינה את שגריר ארה"ב בישראל "בן כלב"

השגריר האמריקאי בישראל, דיוויד פרידמן, גורם להרבה אמוציות בקרב ההנהגה הפלסטינית הנאבקת על דעת הקהל | נתניהו: "ההלם מן האמת גורם להם לאבד את העשתונות" | זיאד אבו זיאד: "זה ביטוי שכיח בעולם הערבי"

שי ניר

סערה של התבטאויות חריפות בין שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. ‏״שלושה יהודים נרצחו בדם קר והתגובה מהרשות הפלסטינית הייתה דממה", אמר אמש פרידמן. "אבו מאזן בחר להגיב, ראיתי את תגובתו באייפון שלי לפני כמה דקות, והוא קרא לי 'בן כלב'. זו אנטישמיות או מחלוקת פוליטית? אני לא אחליט. אשאיר את זה לכם", הוא הוסיף, בדברים שנשא באירוע של הפורום הגלובאלי למלחמה באנטישמיות.

מוקדם יותר אתמול (שני) עבאס נאם בישיבת המנהיגות הפלסטינית ברמאללה ודחה ובאופן מקדמי את תכנית השלום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. "יש שאומרים לחכות לתכנית (השלום, ש.נ.)" אמר עבאס לקהל אך הוסיף, "בעבור מה יש לחכות? לא. אנו לא נחכה ולא נרשה זאת".

עבאס תקף את ההכרה האמריקאית בעיר ירושלים כבירתה של מדינת ישראל, את התכנית להעביר את השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים ואת הקיצוץ בתרומתה של ארה"ב לארגון הסיוע לפליטים פלסטינים של האו"ם אונר"א. על רקע הפילוג הפלסטיני בין ארגון הטרור חמאס לרשות הפלסטינית והקרע שנוצר בעקבות ניסיון ההתנקשות בחייו של ראש ממשלת הרש"פ ראמי חמדאללה  האשים עבאס כי "ארה"ב תומכת בפילוג בין רצועת עזה לגדה המערבית מאחר והיא אינה רוצה בקיומה של מדינה פלסטינית". בהמשך דבריו גינה עבאס את השגריר פרידמן ואמר עליו כי הוא "מתנחל, מה ביכולתנו לצפות ממנו", ואף כינה אותו "בן כלב".

נתניהו: ההלם מן האמת גורם להם לאבד את העשתונות

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לאחר שהאחרון כינה את שגריר ארה"ב דיויד פרידמן "בן כלב". בהודעת נתניהו נמסר כי, "ההשתלחות של אבו מאזן בשגריר ארה״ב, דיוויד פרידמן, אומרת הכל. פעם ראשונה מזה עשרות שנים שהממשל האמריקני הפסיק לפנק את מנהיגי הפלסטינים והוא אומר להם: עד כאן. כנראה שההלם מן האמת גורם להם לאבד את העשתונות".

זיאד אבו זיאד, בכיר לשעבר ברשות הפלסטינית, אמר הבוקר לגלי צה"ל כי אין מקום אמנם להתבטאויות כאלה בשיח דיפלומטי, אולם פרידמן הוא שהביא על עצמו במידת מה את הדברים משום שהפך ל"שגריר של בית אל ולא לשגריר ארה"ב". עוד אמר אבו זיאד כי הביטוי "בן כלב" שכיח יחסית בשפה הערבית ועל כן לא צריך להיבהל ממנו יתר על המידה.

מאז הכרזת הנשיא טראמפ על הכרת הממשל בעיר ירושלים בירתה של ישראל הנשיא פלסטיני מרבה לתקוף אותו ואת מדיניות החוץ שלו. עבאס אף הפליג בהתבטאויותיו ואמר כי ארה"ב פסקה מלשמש כמתווך הוגן לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.

השגריר פרידמן נחשב לאישיות לא רצויה ברשות הפלסטינית. פרידמן התבטא בעבר בעודו מכהן כשגריר ארה"ב בישראל באופן הנוגד את המדיניות האמריקאית המוצהרת בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני. בחודש ספטמבר שנה שעברה אמר פרידמן בראיון לאתר וואלה כי ישראל ״כובשת רק ב-2% מהגדה המערבית״. דוברת מחלקת המדינה בארה"ב מיהרה להתנער מדבריו ואמרה כי אינם "מייצגים שינוי במדיניות האמריקאית" ביחס לסכסוך. מספר שבועות לפני כן בראיון לג'רוזלם פוסט יצא פרידמן בהתבטאות דומה כי השמאל בישראל מתנגד ל"כיבוש לכאורה" בגדה המערבית. גם מדבריו אלה של פרידמן התנערה מחלקת המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!