דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשמר החברתי

המצעד / המדד החברתי: לפיד הכי פחות חברתי באופוזיציה, בן ארי החברתית ביותר בקואליציה

כך פרסם אתמול (ג') המשמר החברתי | חה"כ איציק שמולי ניצב, בפעם הרביעית (לא ברציפות), במקום הראשון | סתיו שפיר, מובילת הרשימה הקודמת, ירדה למקום ה-5 | הדירוג נקבע על פי ההצבעות במליאה על חוקים כלכליים-חברתיים

חברי הכנסת מירב בן ארי ויאיר לפיד (פלאש90)
חברי הכנסת מירב בן ארי ויאיר לפיד (פלאש90)
שי ניר

ארגון המשמר החברתי פרסם אתמול (שלישי) את המדד החברתי לסיכום השנה האחרונה בכנסת. ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הגיע למקום הראשון זו הפעם הרביעית. חברת סיעתו סתיו שפיר, שהגיעה למקום הראשון במדד הקודם, ירדה למקום החמישי ולפניה התייצבו הח"כים נחמן שי, דב חנין ויעל גרמן, שזינקה אל החמישייה הפותחת היישר מהמקום ה-18 שבו התייצבה במדד הקודם. יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד הגיע למקום 49 – הנמוך ביותר במדד מכל הח"כים באופוזיציה, ככל הנראה בעקבות השתתפות דלה מאוד בהצבעות. חברת הקואליציה החברתית ביותר, על פי המדד, היא מירב בן ארי מסיעת כולנו.

"הכנסת עברה בשנה האחרונה גל של חקיקה שמקדמת אינטרסים פוליטיים ואישיים צרים של אישים בקואליציה על חשבון האינטרס הציבורי ומערערת את היסודות הבסיסיים של המשטר הדמוקרטי – שקיפות, מנהל תקין והערך החברתי החשוב ביותר – שוויון בפני החוק" אמר מנכ"ל המשמר החברתי, יוסי צרפתי, "המדד החברתי מראה שרבים מהח"כים של האופוזיציה, ביניהם ח"כים בכירים, לא ממש התאמצו לבלום את גל החקיקה הזה ונתנו לממשלה להוביל את הכנסת כרצונה, וניתן לומר שיש להם חלק בהידרדרות".

לדברי רכזת המחקר של המשמר החברתי, דנה גנאל, "בכנסת שוררת בשנים האחרונות משמעת קואליציונית נוקשה, ואישור החוקים בכנסת עלול להפוך למיותר. למרות זאת, המדד החברתי מראה שמספר חברי כנסת אמיצים מהקואליציה עדיין מצליחים לעקוף את המשמעת הקואליציונית ולהצביע לפי צו מצפונם. הח"כים הללו אינם משתתפים בהצבעות על חוקים חברתיים מסוימים שהממשלה מנסה להפיל, וכך מקשים על הממשלה לטרפד חקיקה חברתית ולרמוס את הכנסת".

המדד החברתי מבוסס על אלגוריתם שמדרג את חברי הכנסת לפי ההצבעות שלהם במליאה על הצעות חוק כלכליות-חברתיות. דירוג חברי הכנסת עולה ככל שהם מצביעים יותר בעד חוקים חברתיים ונגד חוקים אנטי-חברתיים, ויורד ככל שהם מצביעים יותר בעד חוקים אנטי-חברתיים ונגד חוקים חברתיים. החישוב התבצע בידי מתכנתים מתנדבי המשמר החברתי בעזרת מערכת הקוד הפתוח "כנסת פתוחה" שפיתח ארגון הסדנה לידע ציבורי.

מצעד האופוזיציה

בראש המדד עומד, כאמור, ח"כ איציק שמולי. אחריו מדורגים נחמן שי (המחנה הציוני), דב חנין (הרשימה המשותפת) ויעל גרמן (יש עתיד), שזינקה מהמקום ה-18 במדד הקודם.

חה"כ תמר זנדברג ממרצ, חברת הכנסת היחידה המתמודדת בפריימריז שיתקיימו מחרתיים לראשות מרצ, צנחה מהמקום ה-6 במדד הקודם למקום ה-22, הנמוך ביותר במרצ, במדד הנוכחי. על פי אנשי המשמר החברתי, זנדברג לא השתתפה בהצבעות רבות על חוקים חברתיים שיזמו חברי אופוזיציה, ובכך לטענתם "סייעה למעשה לממשלה להפיל את אותם חוקים"

ח"כ יאיר לפיד – יו"ר סיעת "יש עתיד" דורג במקום 49 – הנמוך ביותר במדד מכל הח"כים באופוזיציה, בשל השתתפות דלה מאוד בהצבעות. ל פי נתוני הדוח, לפיד לא הגיע להצבעה על החוק להגמשת מתן הקצבאות לניצולי שואה, וגם להצבעה על "חוק הג'ובים 2" המאפשר לשרים למנות יועצים ממשלתיים ללא מכרז.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, שעזבה ב-2016 את סיעת ישראל ביתנו, והודיעה לאחרונה על הקמת מפלגה חדשה שתתמודד בבחירות הבאות, הגיעה רק למקום 40, אחד הנמוכים ביותר באופוזיציה.

מצעד הקואליציה

בתחתית המדד החברתי נמצאים חברי הכנסת מייקל אורן מכולנו, אלי בן דהאן, בצלאל סמוטריץ' ומוטי יוגב מהבית היהודי, ויעקב אשר מיהדות התורה. על פי דוח המשמר החברתי, "הח"כים הללו הקפידו להגיע דווקא להצבעות שבהן הקואליציה גייסה רוב כדי לבלום הצעות חברתיות כדי להצביע נגד ההצעות הללו"

בתחתית המדד החברתי, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳ בעת ההצבעה על חוק ההסדרה בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
בתחתית המדד החברתי, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳ בעת ההצבעה על חוק ההסדרה בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

קרוב לתחתית המדד נמצאים גם חברי הכנסת מיקי זוהר ובני בגין (ליכוד) וישראל אייכלר ואורי מקלב מיהדות התורה. זוהר – יו"ר ועדת הכנסת ששימש עד לאחרונה כיו"ר הוועדה לצדק חלוקתי – הקפיד להצביע בעד ההצעה המאפשרת לשרים למנות באופן אישי את היועצים המשפטיים במשרדיהם, ולעומת זאת לא נכח בהצבעה על מתן פטור מהשתתפות באשפוז סיעודי, למרות שהממשלה תמכה בה. גפני ומקלב הצביעו נגד הצעות חוק חברתיות שהם עצמם היו מיוזמיהן, כמו ההצעה לתמוך בניצולי שואה נזקקים גם כשהם מקבלים מענקים קטנים מחו"ל וההצעה להגדיר את חובותיו וזכויותיו של חבר מועצת עיר.

ח"כ מירב בן ארי מ"כולנו" הגיעה בפעם השלישית ברציפות למקום הגבוה ביותר במדד מבין כל חברי הקואליציה בקואליציה, בפער גדול מכל חבריה. מחברי המדד ציינו כי "בן ארי נעדרת באופן שיטתי מהצבעות על חוקים חברתיים שהממשלה מנסה להפיל, כמו הצעת החוק המבקשת לאפשר לבני זוג של הורים לילד חולה שאינם הורי הילד להיעדר מהעבודה לשם טיפול בילד, או ההצעה להנהיג שקיפות בתקציבי מוסדות חינוך". גם חברי סיעתה טלי פלוסקוב ואכרם חסון הגיעו למקום גבוה יותר משאר הח"כים בקואליציה, באמצעות טקטיקה דומה, וכך גם ח"כ חמד עמאר מ"ישראל ביתנו". עמאר נעדר, למשל, מההצעה לתמיכה בניצולי שואה נזקקים שמקבלים מענקים מחו"ל, כדי לא לסייע לממשלה להפיל אותה.

אחרי עמאר נמצאת ההפתעה הגדולה של המדד החברתי: ח"כ שולי מועלם מהבית היהודי, שהגיעה במדד הקודם למקום ה-111 וזינקה במדד הנוכחי למקום החמישי באופוזיציה (55 במדד הכללי). מועלם נעדרה, לדוגמא, מההצבעה על ההצעה להחרמת רווחי סרסרים כדי לא לסייע בהפלתה. יו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ דוד ביטן, הגיע למקום ה-11 בקואליציה (מקום שלישי בסיעת הליכוד) ואילו מחליפו בתפקידו דוד אמסלם נמצא במקום ה-14 בקואליציה ובמקום השישי בליכוד.

המדד החברתי הנוכחי אינו כולל חברי כנסת שלא כיהנו במשך רוב השנה, וכן את שרי הממשלה, שמגיעים מעט מאוד להצבעות. ראש הממשלה בנימין נתניהו נעדר השנה מההצבעות על 95% מהצעות החוק שנכללות במדד החברתי. אחריו ב"מדד השרים הנעדרים" נמצאים שרת המשפטים איילת שרד ושר החינוך נפתלי בנט, שנעדרו מ-90% מההצבעות על החוקים שנכללו במדד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!