דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל

הסוד הגלוי נחשף / כך זה קרה: תקיפת הכור הגרעיני בסוריה שלב אחר שלב

המידע שהדהים את קהילת המודיעין | צינור המים שהפך לאינדיקטור המרכזי | הניסיון לנחש את תגובת אסד | וחילוקי הדיעות בדרג הביטחוני והפוליטי | כעת כשהסוד הגלוי נחשף פורמלית, "דבר ראשון" מביא את החודשים המתוחים של סתיו 2007

תקיפת הכור הגרעיני בסוריה 6/09/2007. צילום: דובר צה"ל
תקיפת הכור הגרעיני בסוריה 6/09/2007. צילום: דובר צה"ל
שי ניר

הסוד הכי גלוי בעולם כבר למעלה מעשור הותר כעת לפרסום: ישראל היא זו שהשמידה את הכור הגרעיני במחוז דיר א-זור שבסוריה ב-6 בספטמבר 2007, באמצעות הפצצה של חיל האוויר, פעולה שזכתה לשם "מחוץ לקופסה". חלקים רבים מפרטי המבצע כבר פורסמו ויוחסו למקורות זרים, אולם עד כה עמדתה הרשמית של מדינת ישראל נותרה עמומה באופן מכוון. אתמול (רביעי) אישר לראשונה צה"ל את פרטי המבצע, ומצרף תמונות וסרטונים מהתקיפה הדרמטית.

בלילה שבין רביעי לחמישי באותו יום סתיו בספטמבר, המריאו שתי רביעיות מטוסי סופה ורעם מישראל, בדממת אלחוט תוך ביצוע בחתימה נמוכה והטילו מספר פצצות על כור גרעיני שהוקם באזור דיר א-זור שבמזרח סוריה. הכור הושמד במבצע המוצלח, וזאת בלא שנתקלו מטוסי חיל האוויר בהתנגדות משמעותית. המבצע, שהחל בשעה 22:30, הסתיים עם שובם של מטוסינו לבסיסם בשעה 02:30 לפנות בוקר. ההחלטה להפציץ את הכור התקבלה לאחר מספר חודשים מתוחים של דיונים ופעילות מבצעית ומודיעינית, מהרגע שנודע למערכת הביטחון על קיומו של הכור ועד השמדתו הסופית. זהו תיאורם של חודשים דרמטיים אלה.

התגלית שהדהימה את קהילת המודיעין

סימנים ראשונים לקיומו של פרויקט הגרעין הסורי המתפתח החלו להגיע לגורמי המודיעין של צה"ל כבר שנתיים לפני תאריך ה-6 לספטמבר, מועד תקיפת הכור הגרעיני בדיר א-זור, אך מבלי שניתן היה לראות את התמונה הכללית. רק בחודש מרץ 2007 נפל האסימון בקהילת המודיעין לאחר שביצע המוסד מבצע חשאי בווינה, על פי פרסום בניו-יורקר, והצליח להשיג ממחשבו האישי של ראש הוועדה הסורית לאנרגיה אטומית מסמכים סודיים בזמן שזה השתתף בכינוס בינלאומי. החומרים נבדקו וממצאיהם הכו בתדהמה את קהילת המודיעין הישראלית: הסתבר כי הסורים הקימו בחשאי כור גרעיני למטרות צבאיות בלבד.

החומרים הסודיים הסגירו גם את האתר בו הסורים מקימים את הכור, באזור העיר דיר א-זור שבמזרח סוריה, וכך גם נמצאו תמונות של פועלים צפון קוריאנים המצויים באתר. מבחינת ישראל ברור שתמונות הצפון קוריאנים מחשידות ביותר מבחינת אופי פעילותם. ישראל, אגב, מעולם לא לקחה אחריות על אותה פעולה בווינה, אפילו לא היום. בקהילת המודיעין הישראלית ציינו בהערכה את התחבולה הסורית בבניית הכור במסווה של חווה חקלאית, ובתוך מבנה מרובע בצורת האנגר. גורמי המודיעין הוסיפו כי הסורים הפליאו לעשות כאשר צמצמו את הנוכחות הצבאית מסביב למתקן, למעט מספר שומרים, כך שלא ניתן היה לחשוד בכך שמתחת למסווה מסתתר מתקן בעל רגישות גבוהה למשטר בסוריה.

לפני תקיפת הכור הגרעיני בסוריה 6/09/2007. צילום: דובר צה"ל
לפני תקיפת הכור הגרעיני בסוריה 6/09/2007. צילום: דובר צה"ל
אחרי תקיפת הכור הגרעיני בסוריה 6/09/2007. צילום: דובר צה"ל
אחרי תקיפת הכור הגרעיני בסוריה 6/09/2007. צילום: דובר צה"ל

הנחת העבודה השגרתית במערכת הביטחון הייתה עד לנקודה זו כי כאשר מדובר במתקן בעל רגישות ניתן יהיה למצוא בקרבתו מערך הגנה אווירית ויחידות צבא מיוחדות אך אלו לא היו בנמצא. זהו גם ההסבר לכך מדוע לוויני הריגול וסוכנויות הביון של ישראל ומדינות נוספות בעלות עניין היו עיוורות למתרחש והסתבר כי שיטת ההסוואה הזו הצליחה ליצור רמת הסתרה מאוד גבוהה.

שעון החול: מתיחת קו המים

לאחר שנחשף קיומו של הכור, בישראל החלו לחפש סימנים נוספים שיחזקו את הממצאים. הכור במסווה של חווה חקלאית היה ממוקם במרחק של מספר קילומטרים מנהר הפרת שעל גדותיו נבנתה תחנת שאיבת מים, שיכלה לשמש גם כחווה חקלאית גדולה. המעקב הראה כי הסורים מותחים קו מים מהכור לתחנת השאיבה.

מהרגע שהתגלו הסימנים המחשידים, הבינו בישראל שתחנת השאיבה מיועדת להזרים מים לתוך הכור, דבר בסיסי שבלעדיו לא ניתן להפעיל אותו. במערכת הביטחון היה ברור כי מתיחת קו המים מהווה מעין שעון חול לביצוע ההחלטה האסטרטגית וכי חיבור קו המים אל הכור יעמיד את ישראל בנקודת אל-חזור מבחינת אפשרויות הפעולה שלה לביצוע השמדתו.

לאחר גילוי המידע שר הביטחון עמיר פרץ הנחה את מערכת הביטחון לפעול בשלושה מאמצים עיקריים: מודיעיני, מבצעי ומדיני. דרך שלושה צירים אלה גובשה תפיסת ההתמודדות של מערכת הביטחון הישראלית עם קיומו של הכור בחודשים אלה.

נערכים לנקודת האל חזור

מרכז הפעולה המודיעינית היה לנהל מעקב אחרי ההתפתחות של הצורך הקריטי להקמתו והפעלתו של הכור – קו המים. לכן ישראל ניהלה מעקב אחרי התקדמות צינור המים מתחנת השאיבה על גדת נהר הפרת לכיוון הכור.

לנגד מערכת הביטחון בישראל ראו שני מרכיבים קריטיים לקיומו של מהלך צבאי נגד הפעילות הסורית. מרכיב ראשון היה נקודת האל-חזור בה הכור יהפוך מכור קר קרי שאינו פעיל לכור חם קרי פעיל. בעוד בהפצצת כור קר אין סכנה לפגיעה סביבתית, הפצצת כור חם ופעיל עשויה להביא לפיזור נשורת גרעינית שתתפזר במרחב ותגיע למדינה ידידותית כמו טורקיה, או תפגע באופן קשה בכל התושבים החיים לגדות נהר הפרת.

מרכיב האל-חזור הקריטי השני לביצוע הפעולה היה מניעת הדלפת המידע על הכור לתקשורת. בישראל היה ברור כי אם הקהילה הבינלאומית תדע מן העניין אז יחלו פעולות שיהוי שיאמרו לישראל להמתין וכי העולם ינסה לפתור את המשבר בדרכים מדיניות שהיו מעכבות את המהלך ומביאות למצב בו הכור היה מתחיל לפעול. כך, במקום שישראל הייתה מוצאת עצמה בעימות מול סוריה, היא הייתה מתעמתת עם מדינות העולם.

תגובת אסד: הכלה או מלחמה?

נושא נוסף שהיה על שולחן הדיונים הוא השאלה מה תהיה תגובת נשיא סוריה בשאר אל אסד לתקיפה הישראלית נגד הכור. הערכות המודיעיניות נעו בין שני קצוות, הערכה ראשונה של שר הביטחון עמיר פרץ הייתה כי אסד יפתח במלחמה כוללת ויגרור אתו את חיזבאללה למהלך. הערכה השנייה הייתה שהמשטר הסורי יכיל את זה.

ההערכות המודיעיניות נטו לומר כי המשטר יכיל את המהלך, וזאת מאחר ונראה היה כי אסד הפעיל את מערך הפיתוח הגרעיני ברמה סודית ביותר. מעט מאוד אנשים במשטר ידעו מכך, בעיקר הנאמנים ביותר שראו את כל התמונה כולה. על פי פרסומים זרים, אחד מאנשי הסוד היו הגנרל מוחמד סולימאן שנורה למוות שנה מאוחר יותר בהתנקשות ישראלית. ההערכה בישראל הייתה שאסד לא ידע להסביר לקהילה הבינלאומית ולגורמים במשטר הסורי מדוע הקים כור ולכן יעדיף להכחיש את העניין ולדבוק בגרסה שישראל הפציצה חוות חקלאיות בסוריה. במודיעין הישראלי דיברו במונחים כ"מרחב הכחשה" שעל ישראל לבנות עבור אסד, שמחייב הכחשה ישראלית לאחריות לביצוע הפעולה, למטרתה ואפילו למידע הנוגע ליעדיה.

צה"ל מתכונן לתקיפת הכור הגרעיני בסוריה 6/09/2007. צילום: דובר צה"ל
צה"ל מתכונן לתקיפת הכור הגרעיני בסוריה 6/09/2007. צילום: דובר צה"ל

רועש או שקט

ב-14.4.2007 הקים שר הביטחון עמיר פרץ צוות משימה מיוחד שיתחיל להיערך ולהכין את אפשרויות הפעולה השונות על מנת שהדרג המדיני יוכל לקבל את ההחלטה. מלבד  פרץ כלל הצוות את הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי, ראש המוסד מאיר דגן ז"ל, ראש אמ"ן האלוף עמוס ידלין, ראש אגף מבצעים האלוף טל רוסו, ראש אג"ת האלוף עידו נחושתן, מפקד חה"א האלוף אליעזר שקדי, היועץ המדיני ביטחוני עמוס גלעד, המזכיר הצבאי איתן דנגוט וסגן שר הביטחון, אפרים סנה.

שר הביטחון עמיר פרץ והרמטכ"ל גבי אשכנזי בתרגיל ברמת הגולן 22.02.16 (צילום: חיים אזולאי/ פלאש 90).
שר הביטחון עמיר פרץ והרמטכ"ל גבי אשכנזי בתרגיל ברמת הגולן 22.02.16 (צילום: חיים אזולאי/ פלאש 90).

ראש הממשלה אהוד אולמרט הקים צוות משימה נוסף שכלל את צוותו של שר הביטחון בתוספת של שלושה יועצים של אולמרט: הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק, מפקד חיל האוויר לשעבר וראש אג"ם לשעבר דוד עברי, וראש אמ"ן לשעבר אורי שגיא.

בסופו של דבר, נקבעו שתי אופציות פעולה של חיל האוויר: אחת רועשת ואחת שקטה. הפעולה השקטה דברה על מתקפה בעצימות נמוכה הכוללת רביעיית מטוסי אף-16 ורביעיה נוספת של אף-15 בגובה טיסה נמוך. היתרון בפעולה עם מיעוט מטוסים היה להפחית את הסיכון להתגלות אך יחד עם זאת היה מדובר בהקטנת כוח האש דבר שסיכן במידה את הצלחת המשימה. האופציה של התקפה רועשת הייתה לבצע את הפעולה בוודאות מקסימלית של הצלחה אך יחד עם זאת, חתימה ברורה של ישראל. דבר זה היה מאלץ את סוריה להגיב, גם אם לא היו מעוניינים בכך.

ארה"ב מיודעת, אך לא רוצה להוביל

בקרב ההנהגה המדינית בישראל היה חשש אמיתי מפרוץ מלחמה כוללת עם סוריה פחות משנה לאחר מלחמת לבנון השנייה. בשל כך ניסיון ישראלי נוסף היה לנסות ולגרום לאמריקאים לקחת על עצמם את השמדת הכור. ראש הממשלה אהוד אולמרט אמר בישיבה סגורה כי ישראל "הרגע" יצאה ממלחמה ואף אחד לא יכול להבטיח כי בעקבות המהלך הצבאי לא תפרוץ מלחמה נוספת. מבין הסיבות אותן מנה אולמרט בעד ללכת לאמריקאים היו כי העם בישראל לא יכול להיכנס למלחמה שניה תוך שנה, בניית הכור הסורי היא הפרה של  NPT – האמנה הבינלאומית למניעת הפצה של נשק גרעיני – נושא שהאמריקאים מאוד דואגים לו וכי המעורבות של קוריאה הצפונית, מדינת אויב של ארה"ב תדרבן אותם. ראש המוסד מאיד דגן התנגד להליכה לאמריקאים מתוך החשש כי המידע על הכור ידלוף וייחשף. מנגד שר הביטחון עמיר פרץ התעקש כי ישראל לא יכולה ללכת למהלך כזה ללא ידיעתה של ארה"ב. לבסוף נפלה ההחלטה לעדכן את האמריקאים בתאריך 19 באפריל. ראש המוסד דגן ושליחו המיוחד של אולמרט יורם טורבוביץ עדכנו את הנשיא בוש. רצה הגורל, ובאותו זמן ממש שר ההגנה של ארה"ב רוברט גייטס ביקר בישראל. פרץ התעקש כי לא ניתן ליצור מצב בו הבית הלבן מעודכן ובעוד גייטס בארץ הוא לא יעודכן בדברים וכך נפגשו עימו במלונו פרץ, מזכירו הצבאי דנגוט וראש אמ"ן ידלין.

נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש הבן כינס את הקבינט ולאחר דין ודברים נמצא כי כולם מתנגדים לפעולה צבאית אמריקאית ובעד עצתה של מזכירת המדינה קונדליסה רייס לפנות למועצת הביטחון. ראוי לציין כי סגן נשיא ארה"ב דיק צ'ייני היה היחיד בפורום שהיה בעד תקיפה אמריקאית. אולמרט הזדעזע מהרעיון של רייס ואמר לאמריקאים כי השתגעו בנימוק כי רוסיה וסין יטילו וטו באופן מיידי. בנוסף, היתרון הגדול של ישראל בכך שהסורים לא יודעים כי בידי ישראל המידע על הכור, דבר אשר יאפשר את ההפתעה המבצעית. אולמרט אמר לאמריקאים כי בהעדר יוזמה מצידם ישראל תפעל בעצמה. הממשל האמריקאי שנחשב היה ידידותי ראה כי הצדק עם ישראל ומסכים למהלך בשתיקה.

קונדוליזה רייס מזכירת המדינה האמריקאית וראש הממשלה אהוד אולמרט 25 ביולי 2006. צילום: פלאש 90
קונדוליזה רייס מזכירת המדינה האמריקאית וראש הממשלה אהוד אולמרט 25 ביולי 2006. צילום: פלאש 90

הפוליטיקה שברקע

ב-12 ביוני התקיימו הפריימריז לראשות מפלגת העבודה. פרץ נפל בסיבוב הראשון ובסיבוב השני נבחר ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק להנהיג את המפלגה מול ח"כ עמי איילון, לשעבר ראש השב"כ שהפסיד. יומיים מאוחר יותר נפגשים פרץ וברק ומסכמים על מועד החלפת תפקיד שר הביטחון ולאחר מכן נוסע פרץ להערכת מצב נוספת של צוות המשימה בה המודיעין מעדכן כי בניית קו המים מנהר הפרת לכור הושלמה ומפקד חיה"א שקדי מתרה בנוכחים להזדרז עם ההחלטה על התקיפה.

באותם ימים האווירה בארץ הייתה סוערת פוליטית. ממשלת ישראל, שיצאה רק בשנה שלפני חבולה פוליטית ממלחמת לבנון השנייה, מצאה את עצמה בחודש אוגוסט מול דו"ח ועדת וינוגרד. למרות שמפקד חיל האוויר אמר במחצית חודש יוני כי יש לפעול במהירות לביצוע הפעולה וכי ניתן להשהות את ביצועה לתקופה נוספת של שבועיים-שלושה, שר הביטחון ברק התעקש שביצועה ידחה, יש הטוענים כי שיקולו נבע מתוך שאיפות פוליטיות, כשברקע נראה היה שהמירוץ לראשות הממשלה נמצא בפתח. הימים היו ימי ועדת וינוגרד וערב הגשת הדוח בתחילת חודש אוגוסט.

רגע ההכרעה

מה שהכריע בסופו של דבר את העיתוי להפצצת הכור בתחילת חודש ספטמבר הייתה דליפה עיתונאית. גרסה אחת אומרת כי גורמים מהממשל האמריקאי עדכנו כי הגיעה אליהם פניה של עיתונאי שאומר שיש לו מידע על קיומו של כור והוא מבקש תשובות. גרסה אחרת מדברת על פניה של כתב לשגרירות ישראל בוושינגטון בשאלה אם נכונה השמועה כי ישראל גילתה כור גרעיני צפון קוריאני בסוריה. על כל פנים, פניית הכתב הגיעה לישראל וייצרה טריגר לכנס מיד את הקבינט ולקבל החלטה לבצע פעולה. ההחלטה אושרה, ובמהרה יצא חיל האוויר למבצע האסטרטגי.

לאחר המבצע נרשמה בישראל דריכות סביב השאלה כיצד יגיב אסד לתקיפה. שעות לאחר שבוצעה דווח בסוריה כי הצבא הסורי הניס את מטוסי חיל האוויר הישראלי משטחה. יומיים מאוחר יותר דווח בטורקיה כי נמצאו בשטחה מיכלי דלק נתיקים של מטוסים ישראלים ובתדרוך שגרירים, שר החוץ הסורי וליד אל מועלם אמר כי ישראל הפציצה מטרות כ-50 קילומטרים מדיר א-זור. עשרה ימים לאחר התקיפה דיווח הוושינגטון פוסט כי חיל האוויר הישראלי תקף והשמיד מתקן גרעיני צפון קוריאני. מספר ימים לפני כן קוריאה הצפונית הוציאה גינוי חריף לישראל על החדירה לשטח האווירי הסורי. בחלוף הזמן התקשורת העולמית הזרה חשפה עוד ועוד פרטים על המבצע אך מנגד, ישראל שמרה על חשאיות ועמימות במטרה לשמר את "מרחב ההכחשה" של אסד. יחד עם זאת עלה חשש אמיתי להסלמה סורית נגד ישראל לאחר שיו"ר מפלגת הליכוד בנימין נתניהו סיכן את ביטחון המדינה כאשר אישר בדבריו בראיון טלוויזיה לחיים יבין שהייתה פעולה ישראלית וכי נתן לה את ברכתו. לאחר מכן מיהרה לשכתו לפרסם הודעה כי לא התייחס לכל מבצע צבאי ספציפי.

ישראל נמנעה עד כה מלקשור את עצמה לפעולה משיקולים אסטרטגים ומתוך הרצון לאפשר לנשיא סוריה בשאר אסד את האפשרות שלא להגיב ל"מבצע שלא בוצע". עשר שנים ומחצית, אשר שבע שנים מתוכן סוריה מצויה במלחמת אזרחים עקובה מדם, הביאו למאזן אסטרטגי שונה מהותית בין המדינות, לאחר היחלשות משטר אסד. בישראל, כנראה, כבר לא ראו יותר מניעה לספר רשמית את מה שכבר סופר מזמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!