דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הגדרות פרטיות / גם בישראל: הרשות להגנת הפרטיות תחקור את פייסבוק

החקירה, לאחר שנחשף כי חברת קימברידג' אנליטיקס סחרה במידע פרטי שנכרה מהרשת החברתית | היום התנצל מארק צוקרברג על דליפת המידע, אך קמפיין הקורא לאנשים לסגור את חשבון הפייסבוק שלהם כבר תופס תאוצה

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק (Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com)
מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק (Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

הרשות להגנת הפרטיות הודיעה היום (חמישי) לחברת פייסבוק על פתיחת חקירה מנהלית בעניינה, בעקבות הפרסומים הנוגעים להעברות המידע האישי מחברת פייסבוק לחברת קיימברידג' אנליטיקס, והאפשרות לביצוען של הפרות חוק נוספות במידע אישי של ישראלים.

לפי דיני הפרטיות, שימוש במידע אישי ייעשה רק למטרה שלשמה הוא נמסר וניתן להעבירו לגורם אחר רק אם ניתנה לכך הסכמה. בהתאם לכך, הרשות תחקור אם נעשה שימוש בלתי חוקי במידע אישי של משתמשים ישראלים, באופן שפוגע בזכותם לפרטיות, ומפר את דיני הגנת הפרטיות בישראל.

מנכ"ל חברת פייסבוק, מארק צוקרברג, התראיין היום במספר רשתות טלויזיה אמריקאיות והתנצל על זליגת המידע מהאתר לחברת "קיימברידג' אנליטיקה", שעשתה בו שימוש לצורך מיקוד וקידום הקמפיין של דונלד טראמפ בבחירות האחרונות. "יש לנו אחריות לשמור על המידע שלכם, ואם לא נוכל לעשות את זה לא מגיע לנו להחזיק בו" אמר צוקרברג. עם זאת, מנכ"ל פייסבוק לא הסביר מדוע החברה בחרה להסתיר את זליגת המידע מהציבור במשך שנתיים.

צוקרברג אמר כי המקרה הוא "שבירת אמון בין פייסבוק לבין האנשים שחולקים את המידע איתנו ומצפים מאיתנו לשמור עליו". הוא הוסיף כי החברה עשתה כמה צעדים כדי להגן על המידע, אבל "אנחנו עושים טעויות, יש עוד הרבה מה לעשות ואנחנו צריכים להגביר את הקצב".

למרות התנצלותו של צוקרברג משתמשים רבים ברחבי העולם החלו לסגור את החשבונות שלהם באתר, מתוך חשש משימוש במידע על ידי גורמים שלישיים, וההשטאג #deletefacebook החל להופיע באופן ויראלי בטוויטר. במקביל, מאז פרסום סיפור זליגת המידע לפני מספר ימים צנחה מניית פייסבוק ב-10%- מה שמהווה מחיקה של מעל 50 מיליארד דולר משווי החברה.

ביום ראשון השבוע התפרסם כי חברה בשם "קיימברידג' אנליטיקה", בבעלותו של המיליארדר האמריקאי ותומך טראמפ רוברט מרסר, עשתה שימוש במידע אותו השיגה ממשתמשי הפייסבוק של כמה מאות אלפי אמריקאיים כדי למקד את תעמולת הבחירות של טראמפ. כריסטופר ווילי, שעבד בחברה באותה התקופה והתראיין לעיתון הגרדיאן הבריטי אמר כי " העסק שלנו היה שילוב של מיקוד בוחרים לאלמנטים מהפסיכולוגיה. ככה, לא היינו מתמקדים בך רק כבוחר, אלא גם כאישיות. כדי לעשות את זה אספנות הרבה מאד מידע על אנשים כדי לבנות פרופיל אישיותו לבוחרים באזור שלם. במקרה הזה בכל ארה"ב".

כריסטופר וויילי, פנה לעיתונים ה"אובסרבר" הבריטי והניו יורק טיימס וחשף כי קיימברידג' אנליטיקה עשתה שימוש במידע של כ-50 מיליון משתמשי פייסבוק אמריקאיים כדי לקדם את קמפיין טראמפ. " זה לא נכון לקרוא לקיימברידג' אנליטיקה חברת מידע. זו מכונת תעמולה." הוא אמר היום לגרדיאן.

קיימברידג' אנליטיקה פיתחה מודל בו היא מנתחת מידע אותו "שאבה" מפרופיל הפייסבוק של אזרחי ארה"ב, ומייצרת תוכן תעמולתי שיהיה בעל ההשפעה האפקטיבית ביותר. לאחר מכן, היא ממקדת את אותה התעמולה ב"סוגי האופי" שעליו תהיה לה השפעה מירבית. "ניצלנו את פייסבוק כדי למשוך מידע על מיליוני משתמשים. אחרי זה בנינו מודלים כדי לנצל את מה שהבנו עליהם ולמקד את התעמולה שלנו ככה שתיגע בשדים הפנימיים שלהם" אמר ווילי.

במקביל לחשיפת פרשיית קיימברידג' אנליטיקה התפרסם כי חברת פייסבוק הכירה את זליגת המידע, אך נמנעה מלהזהיר את אותם המשתמשים שנפגעו. צוקרברג לא הסביר את הסיבה שבגללה החברה נמנעה מחשיפת הפרשייה מיוזמתה, דבר שהיה יכול למנוע את השימוש באותו המידע במערכת הבחירות. נראה כי מנהלי החברה רצו להימנע ממצב כמו שמתרחש עכשיו, בו מניית החברה צונחת במהירות.

רשויות החוק הבריטיות מנסות בימים אלו לערוך חיפוש מקיף במשרדי החברה בלונדון. ביום שלישי זימן הפרלמנט הבריטי את צוקרברג לתת עדות מול ועדת חקירה שתוקם בנושא. על אף העובדה כי צוקרברג איננו מחוייב לקבל את הזימון, לסירוב עשויות להיות השלכות על פעילות החברה בבריטניה, דבר שעשוי לפגוע עוד יותר בשווי החברה.

גם בארה"ב החלו הרשויות לשקול הטלת פיקוח מחמיר יותר על החברה  והמידע שנמצא ברשותה. בראיון איתו אמר צוקרברג כי יסכים לתת עדות מול הקונגרס האמריקאי, וכי הוא איננו מתנגד להגברת הפיקוח על החברה, כל עוד הדבר נעשה בתיאום איתה. במקומות רבים בעולם החלה בימים האחרונים לעלות הטענה לפיה העובדה כי החברה פרטית מחזיקה במאגר מידע מקיך כל כך על אזרחי מדינות מהווה סכנה לביטחון המידע ולפרטיות. גורמים רבים החלו לקורא להגברה משמעותית בפיקוח על חברות כמו פייסבוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!