דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

פרשת הקוד האתי / המל"ג פרסמה הנחיות לקוד אתי, אותו ינסחו האוניברסיטאות עצמן

המועצה הבהירה כי אין הכרח להתבסס על הנוסח שגיבש פרופ' אסא כשר, אך גיבשה חמישה עקרונות אותם המליצה להטמיע בקוד האתי | ועד ראשי האוניברסטאות הגיב בחריפות, והבהיר: "אין בכוונתנו לשמש כלי שרת לאינטרסים פוליטיים צרים"

אולם הרצאות באוניברסיטה העברית, הר הצופים (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
אולם הרצאות באוניברסיטה העברית, הר הצופים (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
דוד טברסקי

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) פרסמה אתמול (ראשון) חמישה עקרונות אתיים על בסיסם המליצה למוסדות ההשכלה הגבוהה לנסח קוד אתי מטעמם, ובהתאם לשיקול דעתו של המוסד. המוסדות יתבקשו לדווח למועצה על אופן טיפולם בנושא. במל"ג הבהירו כי אין למוסדות הכרח להתבסס על הקוד האתי שניסח פרופסור אסא כשר לבקשת שר החינוך נפתלי בנט, ופרסומו בחודש יוני האחרון עורר סערה.

שר החינוך בירך על החלטת המל"ג. בדף הטוויטר שלו, פרסם בנט את מסמך ההחלטה והוסיף כי "כדי להימנע מספינים ומעיוותים, הנה המסמך שעבר בוועדת המדיניות של המועצה להשכלה גבוהה ביום שלישי האחרון בעניין מניעת פוליטיזציה באקדמיה הישראלית. תקראו. כל מילה הגיונית"

ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) הגיב בחריפות להודעת המועצה. "החלטת הביניים של ועדת המל"ג ממשיכה את הקו האומלל שבו הקוד האתי הוא צנזורה פוליטית שרומסת את העקרונות הבסיסיים ביותר של חופש אקדמי ומחקר חופשי, ונועדה לסתום פיות" מסרו, "מדובר ב'אח הגדול' של השלטון שמטרתו להפוך את ההשכלה הגבוהה לכלי שרת של פוליטיקאים".

עוד הוסיפו כי "אנו רואים כבר כעת הידרדרות מסוכנת על סף תהום של חופש הביטוי והחופש האקדמי, כנהוג במדינות חשוכות ולא במדינה שמתיימרת להיות דמוקרטיה. האוניברסיטאות מודיעות כי אינן מקבלות את ההכתבות 'מלמעלה' ואין בכוונתן לשמש כלי שרת עבור אינטרסים פוליטים צרים. נמשיך ונאבק עבור אקדמיה חופשית, מחקר חופשי וחופש ביטוי במדינת ישראל הדמוקרטית".

העקרונות, שנוסחו בשבוע שעבר בוועדת המשנה לפיתוח מדיניות אקדמית במל"ג, נשלחו כאמור להתייחסות ראשי המוסדות להשכלה גבוהה. על פי הנוהל המקובל במועצה, לאחר קבלת תגובותיהם של ראשי המוסדות, תגיע הסוגיה לפתחה של מליאת המועצה, אחרי  קבלת התייחסות המוסדות יובא הנושא לדיון נוסף בפני ועדת המשנה, ורק אז יעלה לדיון והצבעה במליאת המל"ג.

בהתאם להמלצות הוועדה, המל"ג תיקרא למוסדות להשכלה גבוהה לפעול באמצעות תקנוני המשמעת של הסגל האקדמי לאכיפת העקרונות הבאים, שיובאו לידי ביטוי גם בקוד האתי שינסחו המוסדות עצמם:

  1. איסור על קריאה לחרם אקדמי על ישראל ומוסדותיה האקדמיים ו/או פעילות ממשית לקידום חרם שכזה
  2. איסור על הפלייה, לטובה או לרעה, של סטודנטים בשל דעותיהם הפוליטיות
  3. איסור על הפליה, לטובה או לרעה, של חבר סגל או מועמד לכך, בפרט בתהליכי מינוי ראשוני, או בקידום בדרגה, וכן בתהליכי מינוי או בחירה לתפקיד אקדמי או מנהלי, בשל דעותיו הפוליטיות
  4. איסור על תעמולה מפלגתית במסגרת ההוראה.
  5. איסור על הצגה או פרסום מטעים של דעה פוליטית אישית כאילו היא עמדה מוסדית

במל"ג מסבירים כי המלצות הוועדה נשענות, בין היתר, על החלטת המועצה משנת 2010, לפיה יש למנוע מצב בו סטודנטים או מרצים יסבלו מדחייה, השתקה, הדרה או אפליה בשל מאפייניהם או השקפותיהם האישיות, ובכלל זה עמדותיהם הפוליטיות.

עוד מסרה המועצה כי "בעקבות כך שבשנים האחרונות התקבלו תלונות על פוליטיזציה בלתי ראויה באקדמיה, וועדת המשנה של המל"ג למדיניות אקדמית קיימה בחודשים האחרונים סדרת דיונים מחודשת אשר כללה ניתוח יסודי, כפי שמתקיים בכל נושא מהותי ועקרוני שמגיע לפתחה של המל"ג. סדרת הדיונים התקיימה בהשתתפות נציגי האוניברסיטאות, המכללות המתוקצבות והמכללות שאינן מתוקצבות, המכללות לחינוך והכשרת עובדי הוראה, וסטודנטים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!