דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

ענישה או שיקום / הממשלה אישרה: תכנית לשיקום עבריינים קטינים וחלופות מעצר

זאת בהתאם להמלצות דו"ח הצוות הבין-משרדי שעסק בנושא| בין היתר, יוקם מנגנון ליווי ושיקום לקטינים ששוחררו ממאסר ושילובם במערכות חוץ-ביתיות | עפ"י נתוני השב"ס, כ-75% מהקטינים המשתחררים חוזרים למאסר תוך 5 שנים

נער חסר בית (אילוסטרציה: shutterstock)
נער חסר בית (אילוסטרציה: shutterstock)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח הצוות הבין-משרדי לבחינת שחרור קטינים ממאסר, שהקימה שרת המשפטים איילת שקד בספטמבר האחרון, אושר הבוקר (ראשון) בידי הממשלה. הצוות המליץ בין היתר לקצר את טווחי הזמן לבדיקת התאמתו של קטין לשחרור לקהילה, או לחלופת מעצר. זאת, דרך קיום היוועצות בין כלל הגורמים המקצועיים ובין הקטין והוריו, סמוך ככל האפשר להגשת כתב האישום בעניינו. הקיצור יושג גם באמצעות הרחבת המענים הקיימים במסגרות ייעודיות לחלופות מעצר מוסדיות ותוך בחינת הצורך בפיתוח חלופות אחרות.

המלצות נוספות של הדו"ח, נוגעות למענה שיינתן לקטין לאחר שחרור ממאסר. ראשית, מציע הדו"ח לפתח הליך מובנה לכלל הקטינים המשתחררים ממעצר, לבנות תוכנית שיקום וליווי לאחר שחרורם בקהילה, ופיתוח תוכנית רב-שלבית בה האסיר מתוגמל על כל התקדמות של שלב בתוכנית. בנוסף, הרחבת והתאמת תוכנית מעטפת לקטינים המשתחררים ממאסר, כאשר מטרת העל היא להתאים תוכנית זו לכל קטין הצפוי להיעצר או להישלח למאסר. הדו"ח מציע גם לבחון את שילובם של קטינים ששוחררו ממאסר במסגרות חוץ ביתיות שונות מאלה הקיימות היום ומותאמות יותר למצבם.

הממשלה החליטה לאמץ המלצות אלה ולהורות על הקמת ועדת היגוי, בראשות המתאמת הבין משרדית למניעת עבריינות נוער במשרד המשפטים, עו"ד מיכל גולד, שתקבע דרכי יישום להמלצות אשר ניתנות ליישום מיידי, ותמליץ על יתר ההמלצות בדו"ח. ועדת ההיגוי תגיש את המלצותיה אליה עד לספטמבר הקרוב לצורך אישורן על ידי הממשלה. בנוסף, השרה שקד תבחן לקדם תיקוני חקיקה נדרשים. בוועדה יקחו חלק נציגי משרד המשפטים, הסניגוריה הציבורית, הפרקליטות, והנהלת בתי המשפט, כמו גם נציגי המשטרה, השב"ס והמשרד לבטחון פנים, נציגי משרדי החינוך והאוצר, ועוד.

על פי נתוני שירות בתי הסוהר, אחוז הרצידיביזם (פשיעה חוזרת) בקרב קטינים ששוחררו ממאסר הוא כמעט כפול מזה של אסירים משוחררים בוגרים. 75% מכלל הקטינים ששוחררו ממאסר בשנת 2008 חזרו למאסר בתוך תקופה של 5 שנים, זאת לעומת כ40% מהבגירים ששוחררו ממאסר באותה שנה. במקרים חמורים במיוחד הנערים שבו לכלא אף שמונה פעמים. מתוך 47 תיקים של קטינים שנבדקו – שבעה נכנסו בפעם השמינית לכלא, 13 בפעם השישית ו-17 בפעם החמישית. מרבית הקטינים משתחררים מהכלא ללא כל תכנית שיקום וללא כל ליווי.

עוד נמצא כי מרבית הקטינים משתחררים מהכלא לקהילה ללא כל תכנית שיקום וללא ליווי. יותר ממחצית מהקטינים כלל לא מופנים כיום לרשות לשיקום האסיר וגם לגבי המופנים הנתונים לא מעודדים ויש לפעול כדי לשנות את הסטטיסטיקה הזו.

"הממשלה היום לקחה אחריות על עתיד בני הנוער" אמרה היום שקד, "מאסר צריך להיות החלופה האחרונה שבית המשפט משתמש בה רק בלית ברירה. האחריות שלנו כלפי ילדים ובני נוער חייבת למצוא את ביטוייה גם בהתמודדות יעילה יותר עם מי שלא שפר עליהם גורלם. כל נפש אחת שהצלנו מעבריינות והחזרנו מהשוליים אל דרך המלך, היא עולם מלא. מניעה וטיפול מוקדם עדיפים על פני ענישה ושימוש בכלים פליליים. מלאכה רבה עוד לפנינו, אבל היום התחלנו צעד ראשון  בהתמודדות עם סוגיה חשובה זוֹ של שיקום וטיפול בילדים ובנוער עובר חוק".

שר העבודה והרווחה חיים כץ הוסיף כי "הטיפול בנוער עברייני מחייב דרכי פעולה שיצרו הרתעה ומאסר צריך להיות הברירה האחרונה כשהשיקום הוא בראש סדר העדיפויות. מדובר בצעירות וצעירים שאינם מודעים להשלכות העתידיות של מעשיהם ועלינו להציע להם לאורך כל הדרך את מירב הכלים למימוש הפוטנציאל האישי ואפשרות ממשית לחזור לאורח חיים נורמטיבי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!