דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

כלכלה עולמית / מי ימצמץ ראשון: מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין מתחממת

שבוע אחרי שהנשיא דונלד טראמפ החיל מדיניות של מכסים בגובה של עד 25% על סחורה סינית לארה"ב, בסין לא נשארים חייבים ומאיימים בהעלאת מכסים על מוצרים אמריקאים הנכנסים לסין | הבעיה היא שארה"ב לא תיפגע במיוחד מהמהלך

נשיאי ארה"ב וסין - דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017  (AP Photo/Andy Wong)
נשיאי ארה"ב וסין - דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)
יונתן קירשנבאום

שבוע סוער עבר על המסחר העולמי – סין ממשיכה לאיים בהטלת מכסים נגדיים לאלו שהוטלו על ידי ממשל טראמפ בשבוע שעבר. עם זאת, יכולתה של ארה"ב לפגוע בכלכלה הסינית גדולה בהרבה מזו של סין לפגוע בארה"ב, ורבים מבקרים את הממשלה הסינית על תגובה רפה למהלכים האמריקאיים.

"סין איננה מעוניינת במלחמת מסחר, אבל גם לא מפחדת מכזו. אנחנו בטוחים ביכולתנו להגיב לכל צעד של האמריקאים, ומקווים שהם יעצרו ויקבלו החלטות שקולות, וימנעו מגרירת יחסי הסחר בין שתי המדינות שלנו למקום מסוכן", אמר נציג משרד האוצר הסיני.

מה קרה?

לפני מעט יותר משבוע הודיע טראמפ כי הוא מתכוון להטיל מכסים של 25% על ייבוא מוצרי מתכת לארה"ב. הצעד זכה לביקורת חריפה מצד כלל הכלכלות הגדולות בעולם, ביניהן סין והאיחוד האירופי. עמנואל מקרון, נשיא צרפת, הגיב להכרזה כך: "אם נותקף, נגיב ללא חשש. כולם צריכים להבין שאנחנו מוכנים לזה, ושהאסטרטגיה האמריקאית גרועה. אנחנו מוכנים לדבר על הכל עם מדינה ידידותית, שמכבדת את הסכמי הסחר. אבל לא נדבר עם אקדח מוצמד לראש".

סגן הנשיא הסיני, הן זהינג, מאיים בהעלאת מכסים על סחורה אמריקאית, 25 במרץ 2018 (AP Photo/Emily Wang)
סגן הנשיא הסיני, הן זהינג, מאיים בהעלאת מכסים על סחורה אמריקאית, 25 במרץ 2018 (AP Photo/Emily Wang)

 

המכסים היו עתידים לפגוע קשות בכלכלת האיחוד האירופי, שמייצאת מוצרים בשווי מאות מליארדי דולרים בשנה. האיחוד האירופי פעל בשבוע וחצי האחרונים להשיג "פטור" מאותם המכסים, אך ללא הצלחה. עם זאת, טראמפ הכריז ביום שישי כי ינתן למדינות "בעלות ברית" של ארה"ב פטור זמני, עד שיוחלט אחרת.

כצפוי, סין לא זכתה לפטור זה. בנוסף, הכריז טראמפ ביום חמישי כי יטיל מכסים יעודיים על מצרים מתעשיות אסטרטגיות בסין. סין נמצאת בשנים האחרונות במהלך של חיזוק מעמדה כמעצמת הייטק, במסגרת פרוייקט בשם "מייד אין צ'יינה 2025". ממשל טראמפ הכריז כי יטיל מכסים מיוחדים בגובה 25% על מוצרים סיניים מתעשיות אסטרטגיות לפרוייקט זה, כמו רובוטיקה וארונאוטיקה. מהלך זה עשוי לפגוע קשות בתעשיות הסיניות היות וארה"ב היא שותפת סחר מרכזית שלהם.

על אף ההאשמות של מבקריו, כרגע עומד טראמפ בתנאי הסכמי הסחר עליהם חתומה ארה"ב. המכסים על יבוא המתכת למשל הוטלו בטענה כי במצב חירום, תיאלץ ארה"ב להפיק כמויות גדולות של פלדה, ולכן פיתוח תעשייה זו היא צורך של ביטחון לאומי, צורך המאפשר לה לפי ההסכמים להטיל מכסים. כמו כן, המכסים על ייצור הייטק סיני נמצאים בדיוק מזה תקופה, במסגרת טענה כי מדובר ב"גניבת נכסים אינטלקטואליים" אמריקאים. לכן, טוען טראמפ, סין היא למעשה זו שהפרה את הסכם הסחר, והמכסים הם תגובה בלבד להפרה זו.

הסינים מגיבים באופן חלוש

הסינים חוששים מהתדרדרות למלחמת סחר כוללת, אך לא יכולים שלא להגיב לצעדים החד צדדיים מוושינגטון. בימים האחרונים ממשלת סין חוזרת ומזהירה כי היא עשויה להגיב בחריפות לצעדים, אך עד עכשיו נמנעה מצעדים קונקרטיים. ביום שישי הודיעה סין כי היא שוקלת להטיל מכסים מיוחדים על 128 מוצרי מפתח אמריקאיים, ובשבת דיבר סגן הנשיא ליו הא עם סטיב מנוחין. בשיחה אמר ליו כי סין מוכנה להגן על האינטרסים שלה גם מחירים גבוהים לעם הסיני.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ונשיא סין שי ג'נגפינג (צילום: Thomas Peter/Pool Photo via AP).
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ונשיא סין שי ג'נגפינג (צילום: Thomas Peter/Pool Photo via AP).

עם זאת, מבקרים רבים של הממשלה הסינית טוענים כי התגובה עד כה חלשה למדי, וכי ארה"ב נמצאת ביתרון מובנה על סין. בבייג'ינג אמרו שיטילו מכסים של כ-3 מיליארד דולר על יבוא אמריקאי, הכוללים 15% על צינורות פלדה, פירות וייין, ו-25% על בשר חזיר ואלומיניום ממוחזר. בנוסף לכך, איימה ממשלת סין להטיל מס על ייבוא סויה מארה"ב. כשליש מהסויה בסין מיובאת מארה"ב. עם זאת, כרגע נראה כי הממשלה הסינית איננה ממהרת לבצע מהלך כזה.

כנראה שבוושינגטון מודעים ליתרון שיש לארה"ב במאבק זה. ראשית, האיום המשמעותי ביות של סין על ארה"ב היא המכסים על הסויה. מגדלי סויה נמצאים בעיקר במדינות בהן זכה טראמפ לתמיכה נרחבת בבחירות האחרונות, ופגיעה בהם תהווה פגיעה אלקטורלית ישירה בטראמפ. עם זאת, ייצרני המזון בסין יאלצו למצוא פתרונות חלופיים לסויה האמריקאית, או להעלות מחירים בסין- דבר שעשוי להוביל למצוקה במדינה. לסינים יש יתרון עונתי בהקשר זה- כרגע מרבית הייבוא מתבצע דווקא מדרום אמריקה, אך בקיץ תשוב ארה"ב להיות ספקית מרכזית. נראה כי בוושינגטון מעריכים שהסינים לא יבצעו את המהלך בסופו של דבר.

באופן כללי, לארה"ב יש יתרון מובנה במלחמת סחר מול סין. הסיבה לכך היא כי ארה"ב היא כלכלה מוטת יבוא, ולא ייצוא – לעומת סין. ארה"ב מייצאת כ-7.5% מהתוצר שלה בלבד, לעומת סין שמייצאת כ-19%. נוסף על כך, ארה"ב היא היעד של כ-19% מהייצוא הסיני, לעומת 8% בלבד מהיצוא האמריקאי שמגיע לסין. לעומת סין, המשק האמריקאי מכיל כוחות ביקוש גבוהים, וחלקים גדולים מהייצור המקומי נועד לצריכה בתוך המדינה. כך, ארה"ב נמצאת בנקודה פגיעה הרבה פחות מסין. המכסים האמריקאים עתידים לפגוע בכלכלה הסינית משמעותית יותר מיכולה של סין לפגוע במשק האמריקאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!