דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוכית

סגירת החינוכית / "אם זה לא מקולקל למה לתקן?" ילדים, הורים ועובדים הפגינו נגד סגירת החינוכית

לפני 52 שנים החלו שידורי הטלוויזיה הלימודית, לימים החינוכית, בישראל | באוגוסט הקרוב היא צפוייה להיסגר - אבל האוהדים הרבים שרכשה במהלך השנים, ילדות וילדי גן תדהר ממודיעין, העובדים, משפחת פלד מרחובות וחברי כנסת, ממשיכים להיאבק

הפגנה נגד סגירת החינוכית בירושלים. 25 במרץ (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנה נגד סגירת החינוכית בירושלים. 25 במרץ (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"חינוכית היא בית – ובית לא סוגרים", קראו עשרות הילדים בהפגנה מול משרד האוצר, במחאה על סגירתו הצפויה של ערוץ הטלווזיה הוותיק. ההפגנה התקיימה אתמול (א') לרגל יום הולדתה ה-52 של הטלוויזיה החינוכית, ודרשו בה לשנות את חוק השידור הציבורי הקובע כי החינוכית תסגר באוגוסט הקרוב, ובמקומה יקום ערוץ ילדים בתאגיד השידור הציבורי. לצד הילדים, הפגינו הורים ועובדים רבים.

"השבוע סיימנו לצלם עונה של 'הבית של צמר ויעלי' בחינוכית", אמר לנו דני בללי, מעובדי הערוץ. "בדרך כלל זה נורא כיף, והפעם זו היתה שמחה מהולה בעצב – כי סיימנו את הצילומים ואין לדעת אם תהיה עוד עונה או לא. אוגוסט זה אוטוטו והעתיד שלנו לוט בערפל כבד. גם כאבא עוד יותר קשה לי,  שלא תהיה לבן שלי טלוויזיה כל כך איכותית לראות. אני מקווה שאיפה שהוא מישהו יתעשת ויבין שזה פשוט 'חבל' אחד גדול לסגור את החינוכית". לדבריו הצטרף זאב, עובד נוסף של הערוץ: "מצד אחד זה מאוד קשה. מצד שני – מחמם את הלב לראות שאנחנו לא לבד, שיש ציבור צופים שעומד מאחורינו"

"גידלתי את הילדים שלי על החינוכית"

"הגענו שלושה ילדים, שני הורים והצוות החינוכי של גן תדהר במודיעין", סיפרה לנו הגננת טלי שכטר. "גידלתי את הילדים שלי על החינוכית ועד היום הם צופים בה. זה ערוץ שמחנך, עם שפה רהוטה, תרבות דיבור. ערוץ שאין חשש להראות לילדים, עם הרבה מידע. תוכנית אקטואליות".

מאיה פלד, בכיתה ב', הגיעה להפגנה בירושלים עם אחיה הקטן יובל ושני ההורים מרחובות. ל'דבר ראשון' היא אמרה ששמעה על סגירת החינוכית בפרסומת בטלוויזיה, ושזה גרם לה להיות עצובה: "אנחנו מאוד אוהבים את החינוכית, זה ערוץ לילדים. אני הכי אוהבת את הדרדסים וילדי בית העץ". "מאיה ממש עצובה ואומרת המון זמן שלא נסכים לזה, ולא מוכנה לוותר. גם אנחנו גדלנו על החינוכית – ורואים שיש שם את הסדרות הכי איכותיות", אמרה גילי, אמא של מאיה ויובל, ועידן האב הצטרף לדבריה "אפילו שיש לנו כבלים הטלוויזיה כל הזמן פתוחה".

בובות החינוכית וח"כ יוסי יונה ומרב מיכאלי (ללא קרדיט)
בובות החינוכית וח"כ יוסי יונה ומרב מיכאלי (ללא קרדיט)

למקום הגיעו גם חברי הכנסת יוסי יונה (המחנה הציוני) ואורן חזן (ליכוד), שניהם הגישו הצעות חוק בניסיון למנוע את הסגירה המתוכננת. השניים הסבירו כי נמנעו מלהעלות את הצעות החוק להצבעה טרם היציאה לפגרה, וזאת בשל החשש שיפלו, ותקנון הכנסת לא יאפשר להעלותן מחדש במשך חצי שנה (לאחר הסגירה המתוכננת). לפיכך הם פועלים לדבריהם להשגת הסכמה מאחורי הקלעים. עם זאת אמר חזן, "עם החזרה מהפגרה, בתיאום עם הוועדים, אני אעלה את החוק להצבעה כדי שנראה איפה אנחנו עומדים, ונראה אם כל מי שאמר שהוא תומך יעמוד בדבריו".

"אין לאף אחד בעיה עם החינוכית" הבהיר חזן, "זה הכל בגלל שיש לחברי הכנסת בעיה עם התאגיד. הם עושים את המלחמה בו על הגב של החינוכית. לפני שנה וקצת כל המדינה הלכה לבחירות על רקע התאגיד שהוקם בחטא. ויש מי שאומר 'אם פותחים את החוק אז צריך לבחון את התאגיד בכללותו'. אני חושב שזה לא נכון לקשור בין הדברים". לדבריו הצעת החוק שהגיש מבקשת בפשטות להעביר את התקציב שנועד להקמת ערוץ הילדים החדש בתאגיד, להמשך תקצוב הטלוויזיה החינוכית. לדבריו יחסרו אז כ-20-30 מיליון שקלים שאותם יוכלו חברי הכנסת לפעול להשיג, בשיתוף עם נכונות ועדי העובדים להתייעלות.

"אם זה לא מקולקל למה לתקן?" תהא ח"כ יונה, "הטלוויזיה החינוכית עושה עבודה איכותית לאורך שנים רבות, לא רק נוסטלגיה – אלא עדיין מאוד רלוונטית לדורות של ילדים. יש לה תפקיד בכינון הזהות המשותפת של כולנו. זה מתמיה שקיימת הסכמה רחבה בין נציגי הציבור, ולא שמעתי הסתייגויות מהשרים – אז איך יכול להיות שעם קונצנזוס כל כך רחב בין חברי הכנסת חרב הסגירה בכל זאת מעל ראשכם? בסופו של דבר הפיתרון בידי שר האוצר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!