דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / סיפורה הטרגי של השוערת מגמביה שקיוותה לשחק באיטליה

פאטים ג'ווארה הפכה לשוערת מקצוענית ואף שיחקה במדי נבחרת הכדורגל של גמביה, אך חלומה הגדול היה לשחק באיטליה | היא יצאה למסע ארוך ומטלטל, ממנו לא שבה | בגמביה ערכו משחק לזכרה והקימו עמותה שמספרת את סיפורה

ספינת מהגרים מאפריקה בדרכה לאיטליה. ארכיון מרץ 2015 (AP Photo/Francesco Malavolta, File)
ספינת מהגרים מאפריקה בדרכה לאיטליה. ארכיון מרץ 2015 (AP Photo/Francesco Malavolta, File)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

לפאטים ג'ווארה שגדלה בגמביה היה חלום אחד גדול – הילדה הצעירה חלמה יום אחד להפוך לשוערת כדורגל מקצוענית. כדי להגשים את חלומה הייחודי היא הייתה מוכנה לעשות כמעט הכל. הנערה הצעירה מרדה במוסכמות המקובלות בשבט לו השתייכה והמשיכה לשחק כדורגל למרות התנגדות אביה. היא כל כך רצתה להגשים את חלומה שהחליטה לחצות חצי מיבשת אפריקה ולהגר לאירופה. למרות שזהו אחד המסעות המסוכנים ביותר בעולם ולמרות הפחד הנורא שהמסע המסוכן הזה טומן בתוכו, אלפי אנשים מרחבי אפריקה ואסיה עוברים אותו, בתקווה למצוא חיים חדשים וטובים יותר לעצמם ולבני משפחתם.

ג'ווארה שיחקה במדי קבוצת העקרבים האדומים והייתה אחת מהכוכבות הגדולות של כדורגל הנשים הגמבי. כבר בגיל 15 היתה חלק מסגל הנבחרת עד גיל 17, שהשתתפה באליפות העולם שהתקיימה באזביג'אן, ולמרות שלא שותפה במשחקים, נהנתה לראות את שחקניות הנבחרת משחקות מול שחקניות טובות מצרפת, ארה"ב וקוריאה. גמביה הפסידה בשלושת המשחקים בהם השתתפה, אך הנבחרות מולן התמודדה – צרפת וקוריאה הצפונית, הגיעו עד למפגש משותף בגמר, בסיומו צרפת זכתה בתואר הנכסף.

בגיל 18 הפכה ג'ווארה לשוערת של הנבחרת הלאומית וערכה את הופעת הבכורה שלה במשחק הידידות מול קבוצת גלאזגו הסקוטית, בו הצטיינה בשער כולל הדיפת פנדל מוצלח. ג'ווארה חלמה להגיע יום אחד לאירופה ולהתפרנס מכדורגל. את הכסף המועט שהרוויחה כשחקנית כדורגל במדים הבינלאומיים נתנה למשפחתה וקיוותה שבאירופה תהיה לה הזדמנות לברוח מהבעיות הכלכליות והחברתיות הקשות שעטפו אותה וכי היא תהיה חופשיה להתנהל באופן עצמאי.

כשהייתה בת 19, ג'ווארה הרגישה שחלומה קרוב, ולא הייתה מוכנה בשום פנים ואופן לוותר עליו. הרצון למצוא חיים חדשים דחף אותה לצאת למסע שלא סיפרה עליו לאיש מבני משפחתה. את הכסף למסע השיגה דרך הסוכן שלה, לאחר ששכנעה אותו שתחזיר לו את מלוא הסכום שהלווה לה, ברגע שתהפוך לשחקנית מקצוענית. היא שילמה אלפיים דולר למורה דרך ויצאה למסע עם חבר טוב לצידה.

ג'ווארה עברה מגמביה לסנגל ומשם למאלי, בוריקנה פאסו וניז'ר. לאחר מכן חצתה את מדבר סהרה ללוב שם יצרה קשר עם משפחתה בפעם האחרונה. משם עלתה על מעבורת לא חוקית שהפליגה לאיטליה. המעבורת לא החזיקה מעמד והתהפכה בים התיכון. ג'ווארה לא הצליחה להינצל וטבעה יחד עם עוד 240 בני אדם שחיפשו עתיד טוב יותר.

אחיה של ג'ווארה, מומודאו, סיפר עליה למגזין 'elle': "היא הייתה נערה שמחה, היא אהבה לרקוד והיא אהבה לאכול מתוקים. היא הייתה ילדה כל-כך מתוקה. הדבר המצחיק, שזה לא היה משנה עד כמה היא הייתה לבושה, היו עליה מכנסים קצרים כי היא תמיד הייתה מוכנה לשחק כדורגל".

לאחר פרסום האסון, קבוצת הנשים של גלאזגו הסקוטית, החליטו לפתוח את משחק הליגה שלהן בדקת דומיה לזכר השוערת ששיחקה נגדם במדי נבחרת גמביה ואילו בארגון ההומנטרי "swiss gambia solidarity" לקחו צעד קדימה וארגנו בחלוף שנה למותה את "משחק הסולידריות" בין קבוצת הנשים בה שיחקה "העקרבים האדומים" לאלופת הגברים קבוצת מאמאלנד. את המשחק המיוחד קיימו בתמיכתה הכלכלית של קבוצת סרבט השוויצרית במגרש המקומי בשכונה בה פטים ג'ווארה גדלה. לאחר המשחק, הארגון עזר להקים שלוש עמותות שפועלות ברחבי בתי ספר בגמביה, מספרות את סיפורה המיוחד של ג'ווארה ומסבירות על הסכנות הטמונות במסע המסוכן הזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!