דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחון

ביטחון / דו"ח מבקר מערכת הביטחון: נמצאו ליקויים חמורים במוכנותו של מערך היבשה

כך נחשף בתכניתה של כרמלה מנשה ב'כאן' רשת ב' | דובר צה"ל: "רוב הפערים שעלו בדו"ח טופלו" | ח"כ עפר שלח, חבר ועדת החוץ והביטחון: "לא ניתן לתקן את הפערים ללא מעורבות הדרג המדיני"

חטיבה 7, חיל השריון (תמונה מאתר צה"ל)
חטיבה 7, חיל השריון (תמונה מאתר צה"ל)
שי ניר

דו״ח של מבקר מערכת הביטחון מותח ביקורת נוקבת על מוכנותו וכשירותו של מערך היבשה ובדגש על חיל השריון. כך דווחה הבוקר העיתונאית כרמלה מנשה ב'כאן' רשת ב'. הדו"ח שהוגש כבר לפני כארבעה חודשים חובר על ידי למעלה מעשרים אל״מ במילואים ממערך היבשה והשריון ובראשם תת אלוף. בדו"ח עולה תמונה קשה של חוסר תיאום בין האגפים, מערכות לחימה שאינן מוטמעות, ליקויים בנוהל גיוס ומחסור בכוח אדם במפקדות. אחד ממחברי הדו"ח אמר: ״אני לא ישן בלילה״.

דובר צה"ל מסר בתגובה כי "הממצאים בדו״ח מבוססים על ביקורות שנעשו לפני כשנה וחצי", וכי "רוב הפערים שעלו בו טופלו בינתיים". עוד נמסר כי "חיל השריון מצוי כיום בכשירות גבוהה וממשיך לבצע באופן שוטף מהלכים רבים לשימור המוכנות למלחמה".

יו"ר סיעת יש עתיד ח"כ עפר שלח, חבר ועדת החוץ והביטחון הגיב לפרסום ואמר כי לא הכיר את הדו"ח "אבל התמונה הכללית ידועה לי היטב: היא משתקפת גם מהדו"ח של ועדת המשנה בראשותי על התכנית הרב-שנתית של הצבא, שהוגש כבר בספטמבר שעבר". שלח ביקר את הדרג המדיני שאינו מתווה לדבריו מדיניות ביטחונית סדורה וברורה למערכת הביטחון, "צה"ל סגר חלק מהפערים. אבל אי אפשר לסגור אותם לגמרי ללא מעורבות של דרג מדיני, שהוא אחראי על התוויית היעדים, אישור התפיסות והתקציב. כשמאשרים, מסיבות פוליטיות לגמרי, תקציב בתחילת השנה, עוד לפני שצה"ל עיצב בכלל את תכנית העבודה שלו, הפערים לא יסגרו. כשראש הממשלה ושר הביטחון עוד לא טרחו להגיב על דו"ח של ועדת החוץ והביטחון המונח בפניהם כבר חצי שנה, הפערים לא ייסגרו". שלח הזהיר כי לחוסר המוכנות של צה"ל עשויים להיות מחירים בדם, "צה"ל חזק מאויביו פי כמה, ויכול לנצח בכל מערכה נראית לעין. אבל חוסר המוכנות הזה עלול לעלות לנו באי השגת יעדים ובדם לוחמינו, כפי שקרה בלבנון השנייה ובצוק איתן. הבוקר אפנה ליו"ר ועדת המשנה למוכנות, חברי עומר בר-לב, ואני בטוח שהוא יביא את הדו"ח של מבקר מערכת הביטחון לדיון בפנינו".

ח"כ אלוף (במיל') איל בן ראובן (המחנה הציוני), חבר ועדת החוץ והביטחון, הגיב גם הוא לדו"ח הביקורת, "הדו"ח חמור. הוא משקף תמונה ארוכת שנים בה היבשה הייתה בתחתית סולם העדיפות של צה"ל. הרמטכ"ל הנוכחי שינה תמונה זו ומבצע שינויים משמעותיים, ארגוניים ומבצעיים" והוסיף, "תיקון התמונה הקשה הוא תהליך ארוך שדורש זמן ומשאבים. תקציב הביטחון לשנת 2019 אושר ללא הערכת מצב ועבודת מטה של צה"ל. השאלה האם תקציב זה מאפשר את תיקון הליקויים בזמן קצר והאם הוא מתאים לצרכים המבצעיים? על כך יש לי השגות ויש מקום לדאגה".

ח"כ מוטי יוגב (הביתה היהודי) חבר ועדת החוץ והביטחון אמר בעקבות פרסום הדו"ח כי פנה הבוקר ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח״כ אבי דיכטר, כדי לכנס את הוועדה ולדון בממצאים. "טוב שהדו"ח פורסם היום כדי שנוכל לתקן לחזק את תקציב הביטחון, את המלאים והחימושים, זו חובתנו". יוגב מתח ביקורת על שלח ואמר, ״לחמנו נגד שר האוצר בזמנו יאיר לפיד וסיעתו שצידדו בקיצור השירות ותקציב הביטחון" והוסיף, ״הם לחמו לקיצוץ התקנים, ידענו שזה יפגע בצה"ל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!