דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נפתלי בנט

לתפארת מדינת ישראל / מתווה בנט: ראש הממשלה ינאם בטקס פרסי ישראל במקום בטקס המשואות

לאחר ימים מתוחים בין השרה רגב ויו"ר הכנסת אדלשטיין, הציע שר החנוך פשרה | "אני קורא לך לקבל הצעה זו מתוך רצון לאפשר את קיומן של החגיגות ברוח אחדות וממלכתיות" כתב שר החינוך במכתב שהפיץ גם לתקשורת | האם הסאגה הגיעה לסיומה?

נפתלי בנט בביקור בכיתה א, ארכיון (צילום: פלאש 90).
נפתלי בנט בביקור בכיתה א, ארכיון (צילום: פלאש 90).
שי ניר

שר החינוך, נפתלי בנט, פנה הערב (ה) במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו הציע פשרה במחלוקת סביב נאום רוה״מ בטקס הדלקת המשואות לרגל חגיגות ה-70 למדינה. על פי הצעתו של בנט, באופן חד פעמי תתאפשר חריגה מן הפרוטוקול כך שראש הממשלה יהיה הנואם המרכזי בטקס הענקת פרסי ישראל, כאשר לאחריו יישא בנט דברים בפני הקהל.

״בייחוד בשנת ה-70 למדינת ישראל, עלינו לקיים את חגיגות יום העצמאות כאירוע מאחד ולא מפלג, אשר ישאיר שמחה וגאווה בלב העם. אני קורא לך לקבל הצעה זו מתוך רצון לאפשר את קיומן של החגיגות ברוח אחדות וממלכתיות, ועל מנת שנצא כולנו לחופשת הפסח ללא מחלוקות שיעיבו על אוירת החג״.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מדליק משואה בטקס יום העצמאות ה-66. (צילום: יונתן זינדל)
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מדליק משואה בטקס יום העצמאות ה-66. (צילום: יונתן זינדל)

האם הצעתו זו של אדלשטיין תרגיע את השטח? כזכור, על רקע המחלוקת סביב רצונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בטקס חגיגות ה-70 לישראל וזאת בניגוד לנוהג שהתעצב עד היום, פנה היום (חמישי) יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד) לח״כים, ולכלל עובדי הכנסת במכתב בו הודיע כי לראשונה מאז קום המדינה הכנסת ועובדיה לא יקחו השנה חלק פעיל בטקס הדלקת המשואות.

על פי הנוהג, טקס המשואות שנערך בערב יום העצמאות הוא טקס בהובלת הכנסת ויו"ר הכנסת, וזאת מתוך תפיסה על פיה הכנסת היא הגוף הממלכתי המייצג את עם ישראל על שלל גווניו. כבר בשנה שעברה רצה נתניהו לנאום בטקס, אף בסופו של דבר ולאחר איומים מצד אדלשטיין, נסוג מדרישתו והתפשר על סרטון בו שולבו דברים שאמר.

אדלשטיין כתב: ״בימים האחרונים עלתה מחדש ההצעה של יו"ר הוועדה לסמלים וטקסים, השרה מירי רגב, לבצע שינויים מהותיים בטקס הדלקת המשואות המסורתי המתקיים בהר הרצל. אם אכן הדבר יתממש, תהיה זו לראשונה מאז קום המדינה פגיעה באירוע ממלכתי ביותר על לוח השנה, שבעיני רבים הוא מעין מקדש מעט ישראלי. במידה והכנסת לא תהיה המייצגת היחידה בטקס, לצערי הכנסת ואנשיה לא יוכלו לקחת בו חלק״.

עוד הוסיף: ״לא לכבודי אעשה ולא לכבוד בית אבא אעשה, אלא לכבוד הכנסת שבה מיוצגת החברה הישראלית על כל מגזריה, עדותיה וגווניה, היא זו שבאופן מסורתי הובילה את הטקס המיוחד הזה – באחדות, בכבוד ובממלכתיות״. הוא נימק את החלטתו וכתב : ״כמי שפועלים יחד עמי בבית הזה כבר תקופה ארוכה, אני מרגיש שעלי להסביר לכם את ההחלטה.

שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיבה למכתבו של יו"ר הכנסת: "מכבסת מילים שלא מצליחה להסיר את כתם ההתנגדות המוזרה של אדלשטיין לנאום נשיא המדינה וראש הממשלה בטקס חגיגות ה-70".

עוד הוסיפה רגב "ועכשיו לעובדות. טקס המשואות מנוהל ומאורגן על ידי ממשלת ישראל. העובדה שהממשלה כיבדה את יו"ר הכנסת לאורך השנים, אינה הופכת את הטקס לאחד מהטקסים של הכנסת".

"אותה ממשלה, באמצעות ועדת שרים לענייני סמלים וטקסים בראשה אני עומדת, החליטה השנה – בה אנו מציינים 70 שנות עצמאות, כי יכבדו את המדינה בנאומיהם נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת והמנהיג של המדינה הבכירה ביותר מבין אלו שתגענה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!