דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא ובטחון

מתיחות בדרום / התקרבו ונורו ע"י צה"ל: הרוג ופצוע פלסטינים בנסיונות להתקרב לגבול עזה

במהלך הלילה זוהו שני פלסטינים בסמוך לגדר בדרום הרצועה, צה"ל הגיב בירי ואחד מהם נהרג | הבוקר (ו') ניסו שני פלסטינים נוספים לחבל בגדר בצפון הרצועה, דיווח כי אחד מהם נפצע מירי צה"ל | במהלך היום צפויות הפגנות ברצועה, לאחריהן יוסעו המפגינים לנקודות כינוס בסמוך לגדר

רצועת עזה מבעד לגדר הגבול באזור נתיב העשרה, ארכיון. (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש 90).
רצועת עזה מבעד לגדר הגבול באזור נתיב העשרה, ארכיון. (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש 90).
שי ניר

שני אירועים בטחוניים סביב גדר הגבול עם עזה פותחים יום נפיץ במיוחד ברצועה: מצה"ל נמסר כי במהלך הלילה התקרבו שני פלסטינים לגדר המערכת בדרום הרצועה וביצעו פעילות חשודה בקרקע בסמוך לה. בתגובה, כוח צה"ל ביצע לעברם ירי באמצעות טנק, ומקורות פלסטינים דיווחו כי אחד מהם נהרג. הבוקר (שישי) ביצע כוח צה״ל ירי נוסף לעבר שני חשודים בצפון הרצועה, ומקורות פלסטינים דיווחו כי אחד מהם נפצע. מצה"ל נמסר כי השניים התעסקו עם תשתית ביטחונית של גדר המערכת. עוד נמסר בצה"ל כי הדיווחים על ההרוג והפצוע נבדקות. היום (שישי) צפויים לציין ברצועת עזה את יום האדמה בסימן זכות השיבה הפלסטינית, תוך ניסיון של המוני מפגינים לחצות את גדר המערכת ולחדור לישראל.

כחלק מאירועי יום האדמה ברצועת עזה מתוכנת להתקיים 'צעדת המיליון', אירוע המוני פלסטיני המאיים על היציבות הביטחונית הרופפת ממילא באזור. המפגינים צפויים להתכנס בכ-5 מוקדים – שלושה בעיר עזה ושניים נוספים ברפיח ובחאן יונס, ומשם צפויים רבים מהם להגיע בהסעות מאורגנות לאתרים מרכזיים סמוך לגדר המערכת, כל זאת בברכת ארגון הטרור חמאס השולט ברצועה. בישראל עוקבים בדריכות אחר המתרחש וכוחות צה"ל מתוגברים ונערכים לכל תרחיש אפשרי. על אף העידוד מצד חמאס, גורמי ביטחון בישראל מציינים כי הארגון נערך דווקא למניעת תקריות אלימות, והחשש העיקרי הוא מארגונים סלפים וזרמים קיצוניים אחרים שיבקשו לחמם את האווירה בחסות הצעדה.

"ננקוט יד קשה כדי למנוע חדירת צועדים מעזה לתוך שטח ישראל, והאחריות תהיה על הנייה ועל מי ששלח אותם לשם", כך אמר הרמטכ"ל רב-אלוף גדי אייזנקוט בראיון ל'ישראל היום' בהתייחס להיערכות צה"ל להסלמה האפשרית בגבול הרצועה. אייזנקוט הוסיף כי האפשרות ל"גלישה אלימה" גדולה כעת מבעבר. לדבריו, צה"ל עשה את כל ההכנות הנדרשות כדי להתמודד עם הצעדה בעזה, אבל הוא מזהיר מפני "זרמי העומק" השליליים ברצועה, ובהם כישלון שיחות הפיוס הפנים-פלסטיני, המצב ההומניטרי הקשה, כישלון המשילות של חמאס וקריסת התשתיות.

דובר צה"ל שיגר במהלך השבוע האחרון מספר מסרים לפלסטינים, חלקם בערבית, והזהיר כי לא ייתן יד להפרת הריבונות הישראלית. במידה ויהיו ניסיונות המוניים לחצות את גדר המערכת צפוי צה"ל להגיב באופן אגרסיבי, כפי שכבר קרה באירועים דומים בעבר. ניתן לשער שככל שהמצב ידרדר כך יעלה הסיכוי לנפגעים בצד הפלסטיני, מהלך שיביא להסלמה נוספת.

למרות שצעדת המיליון מאורגנת לא רק ע"י החמאס אלא גם ע"י גורמים שלאו דווקא מזוהים איתו, בישראל מזהירים שיראו בחמאס כאחראי לנעשה בשטח ואף יפעלו נגדו. ‏דובר צה״ל, תת-אלוף רונן מנליס הזהיר אתמול את החמאס ואמר "לא נאפשר שבכירי חמאס יתחבאו בעזה וישלחו נשים וילדים לגדר. אם יהיה צורך נגיב גם בגדר וגם בעומק הרצועה מול מי שעומד מאחורי ההפגנות האלה – הזרוע הצבאית של חמאס". עוד הוסיף מנליס: "החמאס שולח את תושבי עזה לתוך מרחב לחימה ומנצל אותם. אני ממליץ לאנשים לשאול את בכירי החמאס למה הם לא באים איתם. נצלו את מזג האוויר ואת השישי באופן אחר לגמרי". מנליס הדגיש כי מטרת פעילות צה"ל היום היא לפעול למניעת "חציה המונית של הגדר, הפרת סדר המונית ובעיקר לאפשר לתושבי העוטף לחיות בשקט" והוסיף, "אנחנו מגיעים מחר (שישי – ש.נ.) מאוד חזקים, בהרבה ביטחון, רוגע ודריכות".

בראיון לדבר ראשון אמר ד"ר עידו זלקוביץ, ראש התכנית ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל ועמית מדיניות במכון מתווים, כי אין לתפוס את ציון יום האדמה מחר רק מצידו הסמלי במאבק על הזהות הפלסטינית, שכן הוא נעשה גם על רקע יריבויות פוליטיות פנים פלסטיניות על הנהגת המאבק הלאומי הפלסטיני. על תנועת החמאס אמר זלקוביץ כי היא "מוכנה להקריב את הציבור העזתי על הגדרות עם ישראל לשם קידום האינטרסים שלה, וככל שיהיו יותר נפגעים בצד הפלסטיני זה יממש את מטרות החמאס מבחינת התעמולה בזירה הבינלאומית". יחד עם זאת הוסיף זלקוביץ כי חמאס תפעל להנמיך את הלהבות אם הן תבאנה לפגיעה בארגון עצמו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!