דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
18.9°תל אביב
  • 11.5°ירושלים
  • 18.9°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 15.1°באר שבע
  • 19.3°אילת
  • 15.4°טבריה
  • 11.9°צפת
  • 16.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשות שמורות הטבע

יוצאים לטייל / היסטוריה ונוף מרהיב: 'מצודת הארבל' תיפתח למבקרים לאחר עבודות שיקום

לאחר פעולות להגברת הבטיחות ושימור ארכיאולוגי, תיפתח המצודה השוכנת בלב מצוק הארבל למבקרים במהלך הפסח | החוקרים מעריכים כי במערות שבמצודה התבצרו בשנת 37 לפני הספירה קנאי הגליל כשנלחמו בהורדוס

צילום המצודה במצוק הארבל (צילום: יורם שפירר)
צילום המצודה במצוק הארבל (צילום: יורם שפירר)

מתחם מצודת הארבל שבשמורת טבע ארבל נפתח למבקרים במיוחד לקראת פסח, לאחר שנסגר לפני כשנה וחצי לטובת פעולות בטיחותיות, שיקום ושימור ארכיאולוגי נרחבות. המבקרים במתחם המצודה יכולים להתרשם מייחודה ויופייה, מהקירות העצומים הבנויים נדבכים של אבני בזלת שחורות ואבני גיר לבנות, לסייר בין מפלסיה וליהנות מתצפית נוף מרהיבה על האזור. כל זאת תוך הצצה מרתקת לעבודות השיקום והשימור הארכיאולוגי, שעדיין מתבצעות במצודה וצפויות עוד להימשך בשנים הקרובות.

ברשות הטבע והגנים מציינים כי הביקור במצודה מתאפשר לאחר השלמת חלק משמעותי בעבודות השיקום, הבטיחות והשימור וקבלת אישורי בטיחות מגורמי המקצוע. הביקור הוא ללא עלות נוספות לכרטיס הכניסה לשמורה, במחיר 22 ש"ח למבוגר. למידע נוסף אודות שעות הפתיחה והגעה הקישו כאן.

מצוק הארבל (צילום: יורם שפירר)
מצוק הארבל (צילום: יורם שפירר)

המצודה, השוכנת בלב מצוק הארבל המרשים והגבוה, נבנתה במאה ה-17, כנראה על ידי עלי בק, בנו של האמיר הדרוזי פחר א-דין בן למשפחת מען. בנייתה התבססה על המערות שבצוק הסלע והיא שימשה כמאחז צבאי החולש על בקעת ארבל ועל הדרכים שעוברות בה. במערות שבתוך המצודה התגלו גם ממצאים מהתקופה הרומית המוקדמת והמאוחרת, בהם מטבעות ומקוואות טהרה. ככל הנראה במערות אלו התבצרו בשנת 37 לפני הספירה קנאי הגליל כשנלחמו בהורדוס.

מצודת הארבל (צילום: יורם שפירר)
מצודת הארבל (צילום: יורם שפירר)
מצודת הארבל (צילום: יורם שפירר)
מצודת הארבל (צילום: יורם שפירר)

לדברי אסף דורי, מנהל שמורת טבע וגן לאומי ארבל, "פרויקט שיקום ושימור המצודה החל בשלהי 2016 בעקבות מפגעי בטיחות שהתגלו במקום וחייבו את סגירתו למען בטיחות המטיילים. מאז התחלנו בפרויקט נרחב לשיקום ושימור ארכיאולוגי של המצודה לטובת העצמת חווית הביקור של קהל המטיילים במקום."

דורי מוסיף כי "הפרויקט התחיל במבצע לוגיסטי מורכב להעלאת ציוד וחומרי בנייה בהשתתפות עשרות מעובדי רשות הטבע והגנים ומאות מתנדבים. בתוך כך השתמשנו ב-18 טון של חומרי מליטה לייצוב הקומה הראשונה של המצודה ו-14 קוב עץ שבעזרתו בנינו פיגום מיוחד בגובה 15. העבודות מתבצעות בהובלת צוותי השימור של רשות הטבע והגנים,  עושים זאת במיומנות ובעדינות הנדרשת לעבודה על ממצאים ארכיאולוגיים".

הכניסה למתחם המצודה אינה כרוכה בעלות נוספת מעבר לדמי הכניסה לגן הלאומי – חינם למנויי מטמון של רשות הטבע והגנים. ההגעה לביקור במצודה  נעשית בהליכה על שביל מטיבי לכת היוצא ממבואת הארבל ויורד את המצוק עם מאחזים המקובעים בסלע תוך הובלת המטיילים למתחם מערות מקלט ולמצודת הארבל. פרטים נוספים באתר רשות הטבע והגנים ומוקד הרשות 3639*.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!