דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטיקה

תגובות המערכת הפוליטית / התקפלות או יום בשורה - הפוליטיקאים מגיבים לתוכנית הפיזור החדשה

מימין ושמאל הגיבו הערב לתוכנית הפיזור של המהגרים האפריקאים וביטולו של מתווה המדינה השלישית | המאגפים מימין, המאגפים משמאל והממלכתיים | האם היה זה הלחץ הציבור שעבד? האם נתניהו נכנע לבג"ץ? המלחמה על דעת הקהל בעיצומה

אפריקאים בישראל. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
אפריקאים בישראל. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות ההודעה הדרמטית של ראש הממשלה נתניהו ושר הפנים דרעי, על ביטול מתווה ההרחקה למדינה שלישית ותוכנית בשיתוף פעולה עם סוכנות האו"ם לפליטים לפיה תקלוט ישראל 16,250 מהגרים אפריקאיים ומספר דומה יעבור לארצות מערביות. בשמאל מברכים על ההחלטה ורואים בה הישג למאבק האזרחי שהתחולל בחודשים האחרונים, בימין זועמים ורואים בהחלטה הפרת הבטחותיו של ראש הממשלה.

"אנחנו עושים כאן מאמץ קשה מאוד" אמר נתניהו בסוף דבריו במסיבת העיתונאים. "אני מבין שהציפייה הייתה, כפי שהייתה גם אצלי, שנוכל להוציא את כולם באמצעות המדינה השלישית, אבל מן הרגע שהדבר הזה אינו עומד על הפרק, אנחנו עושים את הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות בהסכם חסר תקדים, וגם במאמץ תקציבי וארגוני אדיר. להוציא את האנשים, לפזר את היתרה, לשקם את דרום תל אביב. זה יום חשוב, זה יום בשורה".

הממלכתיים

ראש וראשון למגיבים הוא נשיא המדינה ריבלין, אשר בירך את נתניהו דרעי ומנכ"ל רשות ההגירה שלמה מור יוסף: "ההבנות החשובות יאפשרו למדינת ישראל להשיב את שגרת החיים הראויה לאזרחי דרום תל אביב, החיים במציאות בלתי מתקבלת על הדעת וזאת באמצעות העזיבה חסרת התקדים עליה סוכם במתווה.

בד בבד יסדירו הבנות אלה את מעמדן של אוכלוסיות העונות להגדרות הבינלאומיות שמאפשרות את השתלבותן במדינת ישראל כמדינה איתנה, ערכית ובעלת עוצמות, אליה נושאת הקהילה הבינלאומית כולה עיניים."

גם יושב ראש הסוכנות, חתן פרס ישראל התשע"ח ואסיר ציון, נתן שרנסקי הצטרף לתגובות המתונות: "מברך את ראש הממשלה על ההחלטה החשובה והאמיצה למצוא פתרון לבעיית המהגרים תוך איזון נכון בין האינטרסים והערכים של מדינתנו".

משמאל

תגובות ארגוני זכויות האדם וחברי הכנסת ממפלגות השמאל היו נלהבות, ורבים ניכסו לעצמם ולעצמן את הצלחת המאבק האזרחי."כיו"ר סיעת המחנה הציוני הובלתי את ההתנגדות לגירוש מבקשי המקלט ואת הצעת החוק שלנו לפתרון להם ולשיקום דרום ת"א", מסרה ח"כ מרב מיכאלי. "שמחה שניציבות הפליטים של האו"ם הביאה את ממשלת ישראל לוותר על הגירוש, עכשיו בואו נראה אותה מיישמת את הפתרונות ומשקמת את דרום ת"א", גם ח"כ מיכל רוזין זקפה לטובתה את ההחלטה: "כל מה שדרשתי והצעתי לממשלה עכשיו מאמצים – פיזור, תעסוקה, מעמד וזכויות סוציאליות והעיקר שיקום דרום תא. בהחלט מאבק אזרחי ופרלמנטרי שהצליח. בעיקר הנסיעה שלנו לרואנדה הרעידה את אמות הסיפים".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) הכתיר את הפעולה האזרחית כזו האחראית לשינוי במדיניות: ״הלחץ הציבורי עבד. עשרות אלפי ישראלים יצאו בחודשים האחרונים לרחובות ומאות אלפים תמכו מבית בעצירת תכנית גירוש מבקשי המקלט אל עתיד מסוכן, בחסות הסכמים שנחתמו במחשכים."

תנועת 'עוצרים את הגירוש', אחד מהאירגונים המשמעותיים בחודשים האחרונים בהתנגדות האזרחית לגירוש, זקפה גם היא את השינוי לאפקט של דעת הקהל: "זהו הישג חסר תקדים שעומדים מאחוריו מאות אלפי ישראלים שיצאו בחודשים האחרונים בקריאה שלא להשלים עם גירוש מבקשי המקלט לעתיד לא נודע. ההסכם שנחתם לא היה קורה ללא עשרות הארגונים והתרומה של אזרחים רבים."

״אין דבר העומד בפני הרצון. מסתבר שכשרוצים למצוא פתרון לבעיית הפליטים והמהגרים – הכל אפשרי." מסרה ח"כ קסניה סבטלובה. ואילו ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, מינף את המהפך בתוכנית הגירוש לגרוף אהדה למאבק בכיבוש.

הנאמנים

בין חברי הכנסת של הימין היו מעטים שהביעו תמיכה במהלכים של נתניהו, "כשרה"מ מבטיח – הוא גם מקיים!", כתב בחשבון הטווייטר שלו שר התקשורת איוב קרא.

https://twitter.com/ayoobkara/status/980775162428653568

גם ח"כ יואב קיש, יו"ר ועדת הפנים הביע תמיכה בראש הממשלה, אם כי פחות נחרצת מזו של קרא: :אני מקבל בהבנה אך בחששות כבדים את ההסכם שהגיעה המדינה עם האו"ם בנושא גירוש המסתננים מישראל" כתב קיש. "בכוונתי לעקוב מקרוב ובתכיפות גבוהה סביב אופן יישומו של הסכם זה. אסור לשכוח: לאופי ההסכם הזה תהיה השפעה אדירה להמשך הנסיונות להסתנן לישראל וליכולתה העתידית להוציאם מישראל. לטובה או לרעה- חובתנו לדאוג שתימנע מוטיבציה להסתנן לכאן או להישאר כאן."

האיגוף מימין

בראש המתנגדים להסכם ניצבים שרת התרבות והספורט רגב ושר החינוך בנט. רגב, המסמלת בעיני רבים מהציבור הישראלי את ההסתה האלימה נגד המהגרים מאפריקה, בעיקר בזכות התבטאויותיה, הוציאה הודעה חריפה, שיש בה משום ההפתעה בשל קרבתה לראש הממשלה נתניהו, "ההחלטה שפורסמה היום דרמטית ואני בהחלט מודאגת מהוויתור המהיר על פניו, על עקרונות היסוד של מדיניות ההגירה של הממשלה." מסרה רגב.

השר בנט כינה את ההסכם "גן עדן למסתננים": "הסכם מתן מעמד ל-16,250 מסתננים בישראל יהפוך את ישראל לגן עדן למסתננים, ומהווה כניעה מוחלטת לקמפיין השקרי שהופץ בתקשורת בחודשים האחרונים. המתווה המקורי שגובש בממשלה בנושא המסתננים מוסרי וצודק, ויש לפעול על פיו בלבד: פליטים ממקומות סכנה – יקלטו בישראל, מסתנני עבודה – יוחזרו", והפציר בראש הממשלה להביא את ההסכם לדיון בישיבת הממשלה. גם השרה שקד, חברתו למפלגה, קראה לנתניהו לעשות כך.

אלי כהן שר הכלכלה והתעשייה, ממפלגתו של משה כחלון 'כולנו' הביע אף הוא התנגדות להסכם: ״ההסכמה להסדרת מעמדם של מהגרי העבודה הוא תקדים בעייתי. יש להמשיך לחתור לפתרון שיתן מקלט לפליטים בלבד. עד לפתרון זה יש לפעול במיידי לפזר את המסתננים בכל רחבי הארץ ולשחרר את דרום תל אביב.״

ח"כ בצלאל סמוטריץ', טען שנתניהו התקפל: "ה"מתווה" החדש הוא התקפלות מוחלטת של נתניהו בפני קמפיין שקרי של השמאל הקיצוני והקרן החדשה בגיבוי של בג"ץ", ח"כ ברקו (הליכוד) קבעה כי על המהגרים האפריקאים לחזור לארצם: "אנו לא מדינת 'כל עריקיה' ואיננו צריכים לקלוט את העריקים מאריתראה, הם צריכים לחזור לארצם"

 

ח"כ מוטי יוגב הביע בתגובתו מחאה על שליטתו של בית המשפט על המתרחש בישראל, אף שבית המפשט עוד כלל לא הגיב לתגובת המדינה: "החלטת ראש הממשלה המגובה בהסכם עם האו"ם, להעביר 16 אלף מסתננים לארצות מערביות, יש בה בעיקר כשלון של הרשויות הנבחרות, מול בית המשפט העליון שלצערם של רוב אזרחי ישראל, מנע עד כה את הפתרונות לזכויות אזרחי דרום תל אביב והעדיף."

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!