דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופנה

אופנה / שבעת העקרונות שעל בכירי עולם האופנה לאמץ בדרך לתעשייה בת-קיימא

ארגון 'גלובל פאשין', שניסח את מסמך העקרונות, מבקש להעניק למנכ"לים של החברות קווים מנחים שיובילו את הענף למקיים ובטוח יותר עבור העובדות והצרכנים | אווה קרוס, מנכ"לית הארגון: "נדרש מאמץ מתואם להזיז את המחט לכיוון הקיימות"

חנות בגדים בגרמניה ומפעל טקסטיל בהאיטי (צילום: Sorbis / Shutterstock.com | AP Photo/Javier Galeano)
חנות בגדים בגרמניה ומפעל טקסטיל בהאיטי (צילום: Sorbis / Shutterstock.com | AP Photo/Javier Galeano)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון גלובל פאשין אג'נדה מפרסם לראשונה את שבעת העקרונות המנחים הקריטיים ביותר למנכ"לים של חברות האופנה, בדרך ליצירת אופנה בת-קיימא. העקרונות תחת הכותרת The CEO Agenda 2018 מבקשת לתת קריאת כיוון לתעשיית האופנה ולספק למנהלים ולגורמים נוספים בתעשייה קווים מנחים כללים שיובילו את התעשייה למקום מקיים יותר עבור הסביבה ועבור העובדות והצרכניות. העקרונות פותחו על ידי גלובל פאשין אג'נדה בשיתוף גורמים מכל שרשרת הייצור של תעשיית האופנה וגווניה השונים, כגון חברת Kering המחזיקה בין היתר במותג היוקרה גוצ'י וענקיות הקמעונאות טרגט, חברת האופנה המהירה H&M, חברת הייצור Li & Fung והקואליציה לאופנה בת-קיימא.

"זו היא הפעם הראשונה בהיסטוריה ששחקנים מרכזיים מרחבי התעשייה משלבים כוחות יחד על מנת לדון ולהסכים מהם סדרי העדיפויות הנדרשים על מנת לשפר את טביעת הרגל הסביבתית והחברתית של התעשייה" אמרה אווה קרוס מנכ"לית גלובל פאשין אג'נדה. "נדרש מאמץ מתואם להזיז את המחט לכיוון הקיימות, ולכן האג'נדה הזאת מהווה פוטנציאל לפריצת דרך גדולה" הוסיפה קרוס. "קיימות היא הזדמנות, היא מייצרת ערך לטווח ארוך עבור כלל בעלי העניין בתעשייה, היא אופטימיסטית ולא מגבילה" אמר פרנסיסקו הנרי פינו מנכ"ל ויו"ר Kering.

למרות שהיא בדרך כלל לא נתפסת ככזו, לתעשיית האפנה השפעה עצומה על כדור-הארץ ועל בריאות תושביו. על פי הערכות, היא המזהמת השנייה בגודלה לאחר תעשיית הנפט, ואחראית לכ-8% אחוז מסך פליטת גזי החממה בעולם. כמו כן, צורכת התעשייה כמות מים רבה וחומרי הדברה לגידול חומרי הגלם מהם עשויים הבגדים, זאת בנוסף לכמות הפסולת שמייצרים הבגדים שלנו בתום השימוש בהם. בנוסף, תעשיית האופנה מהווה מקור פרנסה עבור למעלה מ-60 מיליון בני אדם, שרובם נשים ממדינות מתפתחות.

'האג'נדה למנכ"לים' שפורסמה בסוף חודש מרץ כוללת שבעה עקרונות שעל פי מחברי המסמך מספקים קווים מנחים, כאשר שלושה מהעקרונות מוגדרים כערכי ליבה ליישום מידיי. העיקרון הראשון  עוסק בשקיפות ויכולת מעקב בשרשרת הייצור ברמת האספקה הראשונית והשניוניות. העיקרון השני עוסק בייעול השימוש במים, אנרגיה וכימיקלים, והעיקרון השלישי עוסק בסביבת עבודה בטוחה ומכבדת ואכיפת סטנדרטים בינלאומיים לזכויות אדם בכל רחבי שרשרת הייצור של החברה. ארבעת העקרונות הנוספים מוגדרים כ'שינוי סדרי עדיפות לשינוי מבני' וכוללים שימוש בחומרי גלם מקיימים ופיתוח ומחקר של חומרי גלם נוספים, הפחתת השימוש בחומרי גלם בעלי השפעה רבה על הסביבה, דוגמת כותנה הצורכת כמות מים וחומרי הדברה רבים לגידולה, ובדים סינטטיים הפולטים סיבים מיקרוסקופים למים בכביסות שעובר הבגד. עיקרון נוסף הוא סגירת הלולאה של האופנה, ויצירת מודל חדש בתעשיית האופנה בו חומרי הגלם משומשים מחדש שוב ושוב במקום להצטבר כפסולת מזהמת, עוד עיקרון הוא קידום מערכות שכר טובות יותר בכלל שרשרת הייצור, והגברת הדיגיטציה והשימוש בטכנולוגיות מתקדמות בשרשרת הייצור והשינוע והמכירה.

לטענת המחברים 'האג'נדה למנכ"לים" תהיה מסמך חי ומתעדכן תדיר המספק נקודות ייחוס והכוונה עבור המנהלים.

גלובל פאשין אג'נדה הוא ארגון העוסק בקידום קיימות בתעשיית האופנה, שפרסם בין היתר את "הדופק של תעשייה האופנה" – דוח שנתי העוסק בחקר המגמות של תעשיית האופנה והשלכותיה דרך ההיבט הסביבתי, וגיבוש סדרי עדיפויות ומטרות לשיפור התעשייה. בנוסף, אחראי הארגון על כנס שנתי רב משתתפים בקופנהגן המפגיש את מרבית בעלי העניין ומובילי התעשייה בחודש מאי. בהקשר הזה, פרסום האג'נדה למנכ"לים נותנת הצצה לנושאים בהם יעסקו בכנס הקרוב והכיוון אליו מבקש הארגון לכוון את התעשייה.

ראוי לציין שבאג'נדה למנכ"לים נעדרת התייחסות לאופנה מהירה, לשיטות הייצור הבעייתיות בה, ולעודפים הרבים שהיא יוצרת. רק בשבוע שעבר פרסמה חברת האופנה המהירה H&M כי היא נותרה עם עודפים של בגדים במלאי שלה בשווי של 4.3 מיליארד דולר. בנובמבר האחרון התפרסם תחקיר בטלוויזיה השבדית בו נחשף כי החברה שורפת עודפי בגדים עוד לפני שהגיעו לחנויות דבר היוצר זיהום רב ובזבוז של משאבים לייצור בגדים שאפילו לא נלבשים. בנוסך במחקר מקיף על ההשפעה הסביבתית של תעשיית האופנה שפורסם בפברואר האחרון טענו החוקרים כי גם הגעה למודל ייצור מעגלי מלא תשפיע רק על חלקים מסוימים משרשרת הייצור, ולא תשפיע על השלבים המרכזיים הגורמים למרבית פליטות גזי החממה – שלבי האשפרה והצביעה. לכן קבעו החוקרים כי ההשפעה של 'סגירת הלולאה' תשיג ירידה של 10% בלבד מסך פליטות הגז של תעשיית הביגוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!