דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

שינוי נוסף בתוכניות / נתניהו: ההסכם עם נציבות הפליטים של האו"ם יבוטל

ראש הממשלה אמר את הדברים בפגישה שקיים הבוקר עם נציגי התושבים בדרום ת"א התומכים בגירוש למדינה שלישית | לדבריו, "נמשיך לחפש פתרונות נוספים" | מוקדם יותר, קרא השר נפתלי בנט לביטול ההסכם עם האו"ם

מפגינים מול משרד ראש הממשלה בירושלים (עוצרים את הגירוש)
מפגינים מול משרד ראש הממשלה בירושלים (עוצרים את הגירוש)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הבוקר (שלישי) כי החליט לבטל סופית את ההסכם עם נציבות הפליטים של האו"ם, זאת אחרי שאמש הודיע על השעייתו. בפגישה עם תושבים מדרום תל אביב, אמר נתניהו כי "מעת לעת מתקבלת החלטה שיש צורך לשקול אותה מחדש. ביממה האחרונה קיימתי התייעצויות רבות עם שר הפנים אריה דרעי, עם גורמי מקצוע ועם נציגים של תושבי דרום תל אביב. שמעתי בקשב רב הערות רבות על ההסכם. בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם".

נתניהו הוסיף כי "למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים. במקביל נמשיך לחפש פתרונות נוספים. ההחלטה על הקמת המנהלת לשיקום דרום תל אביב תישאר בתוקף".

ראש הממשלה נתניהו, שר הפנים דרעי ומנכ"ל רשות האוכלוסין פרופ' יוסף במסיבת עיתונאים בנושא התכנית למבקשי מקלט. 2 באפריל 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
ראש הממשלה נתניהו, שר הפנים דרעי ומנכ"ל רשות האוכלוסין פרופ' יוסף במסיבת עיתונאים בנושא התכנית למבקשי מקלט. 2 באפריל 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

דברי נתניהו באו זמן קצר אחרי ששר החינוך נפתלי בנט קרא לביטולו ההסכם. בדף הטוויטר שלו, כתב שר החינוך כי "ההסכם מול האו"ם על קליטת המסתננים הוא רע לישראל. לא די להשעותו; אני קורא לראש הממשלה לבטלו כליל. אישורו יהווה בכייה לדורות, ויקבע תקדים שישראל מעניקה תושבות למסתננים בלתי חוקיים במוצהר. ממשלת ישראל לא תצליח לשכנע בעתיד איש שההסתננות לישראל אינה כדאית".

הודעתו אמש של נתניהו הביאה לחידוש המחאה נגד תוכנית הגירוש. הבוקר יצאו עשרות פעילי תנועת "עוצרים את הגירוש" להפגין מול הקריה בתל אביב, מול משרד ראש הממשלה בירושלים ומול ביתו של שר האוצר משה כחלון בחיפה.

דניאל גיל מעין הוד, שהשתתפה בהפגנה בחיפה, אמרה לדבר ראשון כי "כשכל הנושא עלה ונפגשתי איתו, ירדתי לשטח לבדוק את העובדות. אם יש אמת שהגיעו אנשים שנמלטו על נפשם אז חייבים לקלוט אותם. אסור לגרש זה לחצות קו שלא רוצים לחצות.
אני הבנתי שחייבים להלחם ואסור לוותר. למה רוצים לגרש אותם".

מפגינים מול ביתו של כחלון (עוצרים את הגירוש)
מפגינים מול ביתו של כחלון (עוצרים את הגירוש)

על טענתו של שר החינוך לפיה ההסכם יגרום לאפריקאים נוספי להגיע לישראל אמרה גיל כי "אנחנו יודעים שנבנתה חומה, שנים הם לא נכנסים. מאיפה הם יכנסו? הם סגרו את הגבולות ביעילות. למה לומר את המשפטים האלה. למה הוא אומר את זה? צריך לשאול אותו. הוא אומר משפטים עבור אנשים שלא מכירים את המציאות ומפחדים. זה לא בסדר להגיד משפטים כאלה".

"אני לא ימין או שמאל אני בנאדם" הוסיפה, "אני לא מבקשת להחליף אף אחד תאמין מתחננת תנו לנו את היכולת לחיות פה בלי להתבייש. אני דור שני לניצולי שואה. אם אמא שלי הייתה רואה מה קורה פה היא הייתה מתביישת. יותר ממתביישת".

מפגינים בחיפה (עוצרים את הגירוש)
מפגינים בחיפה (עוצרים את הגירוש)

טל ברגלס, משתתפת נוספת בהפגנה, אמרה לדבר ראשון כי "אתמול הייתה סוף סוף תקווה ושמחה, אחרי שנים של ניסיונות לגרש ואי בדיקה של בקשות מקלט, וסוף סוף הגיעו להחלטות נכונות וראינו כמה ביבי לחיץ ושיקול הדעת שלו משובש".

לדבריה, "נתניהו רצה אתמול להחזיר את הגלגל אחורה אבל אי אפשר. הבשורה הטובה והלא צפויה ששמענו אתמול ואז ההתהפכות בפליק-פלאק. נתניהו נלחץ מדעת הקהל. זה עינוי נפש נוסף לפליטים. שיקול דעת לקוי ביותר של ראש הממשלה האיש לא כשיר לנהל את המדינה או לקבל החלטות גורליות על אנשים".

לטענתה, ההחלטה להפגין מול ביתו של כחלון התקבלה משום ש"אנחנו מצפים ממנו להיות קול שפוי עם פן אנושי וחברתי אך הוא מתברר כעוד מישהו שדואג רק לסקטור לו ולא לוקח אחריות על החברה הישראלית כולה. הגיע הזמן שאם נתניהו לחיץ ולא מפעיל שיקול דעת שהשרים שלו ייקחו אחריות על זכויות אדם בישראל. צריך פה מבוגרים אחראים ושלא ישלחו אנשים להמשך פליטוּת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!