דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תנועת הרכבות / צרפת: עובדי הרכבת פתחו במחאה ושביתה נגד הכוונה להרע את תנאיהם

"עובדי הרכבות נאבקים על אותו הדבר שאני נאבקת יום יום", אמרה אחת ממליוני הנוסעים שחוו אתמול (ג') כאוס בתחבורה הציבורית ששותקה עקב השביתה | העובדים נאבקים כנגד הנשיא מקרון המוביל מהלכים להחלשת כוחה של העבודה המאורגנת בצרפת

מחאת עובדי הרכבת בצרפת בליון, 3 באפריל 2018 (AP Photo/Laurent Cipriani)
מחאת עובדי הרכבת בצרפת בליון, 3 באפריל 2018 (AP Photo/Laurent Cipriani)
יונתן קירשנבאום

עובדי הרכבות בצרפת החלו אתמול (שלישי) בסדרת שביתות שצפויה להימשך לאורך שלושת החודשים הקרובים, במחאה על הצעדים לשינוי בחוקי העבודה במדינה, אותם הבטיח הנשיא מקרון ליישם. 4.5 מליון הצרפתים המשתמשים ברכבת מדי יום חוו אתמול כאוס בתחבורה הציבורית, ביום שזכה לכינוי "יום שלישי השחור".

כשלושת רבעי הנהגים וכמחצית העובדים החיוניים להפעלת הרכבות שבתו אתמול, והפגנות גדולות התקיימו בכל הערים המרכזיות במדינה. העובדים השביתו את מרבית הרכבות, ורק רכבת אחת מתוך שמונה קיימה את הנסיעה. העובדים השביתו גם את הרכבות הבינלאומיות, ובפריס ניסו מאות אלפי נוסעים להיכנס ברכות המעטות, ונוסעים אחדים נפלו למסילות.

"זה לא נכון מה שאומרים על זה שלעובדי הרכבת יש חיים זוהרים", אמר אחד העובדים אתמול. "יש עובדים תחתי שעובדים מאוד קשה תמורת שכר זעום, דואגים לתחזוקה של הרכבות במסילות, עם עכברושים וזבל. אלו זמנים קשים מאוד, ואני חושש שזה הולך להדרדר."

מחאת עובדי הרכבת בצרפת בפאריז, 3 באפריל 2018 (AP Photo/Christophe Ena)
מחאת עובדי הרכבת בצרפת בפאריז, 3 באפריל 2018 (AP Photo/Christophe Ena)

השביתה הייתה הפעולה הישירה הרחבה ביותר, עד היום, נגד תכניותיו הכלכליות של הנשיא מקרון. מקרון מוביל מספר מהלכים אשר ירעו את הביטחון התעסוקתי של העובדים הצרפתיים, על ידי הקלה בחוקי העבודה במדינה. לפני מספר חודשים העביר הנשיא סדרת רפורמות המקלה על פיטורי עובדים, אשר נהנו עד כה מהגנה חוקית מהרחבות ביותר באירופה.

להיפטר מתרבות השביתות

כעת מעוניין הנשיא לבצע רפורמה בחברת הרכבות הלאומית. איגוד עובדי הרכבות הוא מהאיגודים החזקים בצרפת, ורבים רואים במהלך הנוכחי של מקרון פתיחת "מלחמת חורמה" בתנאי העסקתם של כלל העובדים הצרפתים. מקרון מתעקש כי איננו מתכוון להפריט את החברה הנשלטת על ידי המדינה, אך הכריז כי הוא מעוניין להרע את התנאים של עובדי הרכבת. כיום זוכים עובדי הרכבת הצרפתית לתנאי העסקה נוחים במיוחד הכוללים שכר גבוה וזכות פרישה בשנות ה-50 לחייהם, עם פנסיה מהמדינה. בנוסף, הכריזה הממשלה כי עובדים חדשים שיקלטו לחברה לא יקבלו את התנאים להם זוכים העובדים כיום, ויווצרו למעשה דורות א' וב'.

הממשלה טוענת כי חברת הרכבות מחזיקה בחוב גבוה, אותו לא תצליח לתחזק בעתיד. לכן, לטענת הממשלה, יש לבצע רפורמות פנימיות, שיחסכו הוצאות בהווה, ויגדילו את יכולת החזר החובות של החברה. מתנגדי הרפורמות טוענים לעומת זאת כי על אף החוב הגבוה של החברה, העומד על 46 מיליארד יורו, הוא  איננו גדול יותר מאלו של חברות רכבות אחרות באירופה, ואף קטן יותר מזה של חלק מחברות הרכבות שהופרטו במדינות אחרות.

עמנואל מקרון, "נשיא העשירים" (צילום:27 יולי 2017 / AP Photo / Michel Euler, Pool).
עמנואל מקרון, "נשיא העשירים" (צילום:27 יולי 2017 / AP Photo / Michel Euler, Pool).

"אני לא בעד או נגד השביתה" ,אמרה אחת הנוסעות שנאלצה לקום בארבע בבוקר אתמול כדי להגיע בזמן לעבודה. "אני מקבלת אותה, כי אני יודעת שעובדי הרכבות נאבקים על אותו הדבר שאני נאבקת יום יום – שכר הגון, כדי להצליח להאכיל את המשפחה". היא הוסיפה כי מקרון הוא "נשיא העשירים", וכי הרפורמות שלו משרתות את החלקים החזקים ביותר בחברה הצרפתית. לעומת זאת, עובדי הרכבת השובתים מייצגים את "האיטרס הציבורי" לטענתה. עם זאת, לא כל הצרפתים הביעו סולידריות עם השביתה. "אני לא סובלת את השביתה" אמרה נוסעת אחרת, "אם אני לא מגיעה לעבודה, לא משלמים לי" היא הוסיפה.

נציגי הממשלה התבטאו בימים האחרונים נגד השביתה, בטענה כי העובדים משמשים בכוח אגרסיבי כדי לשמור על תנאי העסקתם על חשבון מרבית הציבור הצרפתי. "אנחנו מוכרחים להיפטר מתרבות השביתות במדינה שלנו", אמר גבריאל אטאל, דובר מפלגת "אן-מרש" של מקרון.

לעומת זאת, האיגודים מקווים להפוך את השביתות של עובדי הרכבת לסמל לאומי של התנגדות למדיניות הכלכלית של ממשלת מקרון. עד כה לא הצליחו ארגוני העובדים למנוע את הרפורמות של ממשלת מקרון בחוקי העבודה והפנסיה, שעברו לפני מספר חודשים. במידה ותהפוך השביתה לסמל להתנגדות כללית למהלכים, הדבר עשוי להוות מכשול לנסיונה של הממשלה להמשיך במדיניות הרפורמות העתידות לפגוע בחלקים נרחבים בציבור הצרפתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!