דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נציבות שירות המדינה

חברה ועבודה / שיפור בתנאי העסקתם של 4,000 סטודנטים המועסקים בשירות המדינה

חוזר חדש שהופץ בנושא, פרי דיונים בין המדינה, הסתדרות עובדי המדינה, והוועד הארצי של הסטודנטים, כולל הרחבה של ההגדרה "מיהו סטודנט", הארכת זמן ההעסקה המקסימלי, והסדרה של תנאי העסקה רוחביים כימי חופשה, החזרי הוצאות והשתתפות בהשתלמויות

הכניסה למשרד החוץ בירושלים (יונתן זינדל / פלאש90)
הכניסה למשרד החוץ בירושלים (יונתן זינדל / פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לראשונה מאז שנת 2009, הופץ ערב הפסח למשרדי הממשלה חוזר חדש הנוגע להעסקתם של סטודנטים בשירות המדינה, פרי כשנתיים וחצי של דיונים בין נציבות שירות המדינה, הסתדרות עובדי המדינה והוועד הארצי של הסטודנטים בשירות המדינה. החוזר החדש מגלם שיפור בתנאי העסקתם של כ-4,000 סטודנטים עובדים, וכן חיזוק ביטחונם התעסוקתי.

החוזר כולל הרחבה של הגדרת 'מיהו סטודנט' בשירות המדינה, כך שתכלול גם מועמדים ללימודים אקדמאים אשר יוכלו להתחיל העסקה בכפוף לאישור קבלה ללימודים, תלמידים במכינות קדם אקדמיות, סטודנטים הלומדים לתואר נוסף (ראשון, שני או שלישי), סטודנטים הלומדים בשנת השלמה לתואר שני וכן סטודנטים הלומדים בשנת השלמה להסמכה לראיית חשבון.

כמו כן הורחב משך הזמן המקסימלי להעסקת סטודנט בשירות המדינה משלוש לחמש שנים, כך שסטודנטים שלימודיהם אורכים מעל שלוש שנים, כגון הנדסה, משפטים, ואדריכלות, יוכלו להיות מועסקים לכל אורך התואר. הוגדר באופן ברור כי סיום העסקתו של סטודנט מסיבה של אי התאמה לתפקיד או עילה אחרת תהיה כפופה לשימוע, והמשרד יהיה מחוייב במתן הודעה כתובה מראש בהתאם לכללי תקנון שירות המדינה בדומה לכל עובד מדינה אחר.

נקבע כי סירובו של סטודנט שנקלט למשרה בהיקף של 96 שעות ומעלה לבקשת הממונה עליו להגדיל את היקף שעות עבודתו, לא תהווה עילה לסיום העסקתו, וזאת על מנת לשמור כי לימודיו לא יפגעו. כמו כן, הוסדרו לראשונה שמירת זכויות ותק ב'רצף העסקה' לסטודנטים העוברים ממשרד אחד לאחר, בין אם התפקיד החדש יוגדר כמשרת סטודנט ובין אם יהא זה תפקיד אחר.

לצד זאת הוסדרו שורה של תנאי העסקה רוחביים: מעתה יהיו הסטודנטים זכאים לשני ימי הצהרה בשנה כחלק מימי החופשה שלזכותם, ויהיו זכאים לקיצור ימי העבודה בצומות, כיתר העובדים במגזר הציבורי. הוגדר כי הסטודנטים יכללו בהוראות "חופשה המרוכזת" בחול המועד, באוגוסט ובערבי חג, כך שגם להם יתקיים קיזוז חלקי של ימים ולא קיזוז מלא של ימי החופש. הוגדר כי לראשונה סטודנטים יוכלו לקבל "החזר הוצאות רכב" – בהתאם לשיקול דעת ממונה כוח אדם במשרד וכי סטודנטים אינם נדרשים להיות זמינים לעבודה מעבר לשעות העבודה 'המוגדרות מראש' (כוננויות). עוד הוגדר כי סטודנטים יהיו זכאים לקבלת שכר עבור ימי חג שנופלים על ימי העבודה (בהתאם לדתם ולבחירתם), גם אם לא השלימו שלושה חודשי עבודה בעבודתם כפי שהיה עד כה. הם  יהיו זכאים להשתתף בקורסים והכשרות במשרדם, בהתאם למתבקש מאופי תפקידם ומשרתם, ושכרם בגין ימי השתלמות יהיה בהתאם לשעות נוכחותם בפועל ולא לפי חלקיות משרה כפי שהיה עד היום. סטודנטים הורים יהיו זכאים להשתתפות המשרדים בסבסוד קייטנות הקיץ, ובמידה והם מועסקים שש שעות רצופות ביום יהיו זכאים מיום הלידה ועד גיל שנה ל"שעת הורות" (קיצור יום העבודה) בתשלום בכל יום.

"סטודנטים עובדים נמצאים בתוך שירות המדינה החל משנות ה-50 של המאה הקודמת. אנו שמחים שהמדינה השכילה סוף סוף להסדיר את תחום זכויות הסטודנטים אשר היו במשך שנים לא מעוגנות ולא מוסדרות" אמר מנכ"ל ועד הסטודנטים בשירות המדינה אלעד דמסקי. "הסטודנטים מהווים כוח אדם איכותי ויש להתייחס אליו בהתאם לפוטנציאל הגלום בו, הן ברמת האופק התעסוקתי שיש להקנות להם והן ברמת הזכויות והתנאים שהם צריכים לקבל על מנת שיישארו בתוך המערכת הציבורית. אין דבר יותר משמח מאשר לראות את השינוי שנעשה בתחום זה בניהול ההון האנושי באמצעות מטה הרפורמה, אגף מדיניות ואסטרטגיה, אגף תנאי שירות ויחסי עבודה ובאגף בחינות ומכרזים בנציבות שירות המדינה בשנתיים האחרונות. המערכת נמצאת בכיוון הנכון, אנו מקווים כי בקרוב, בהסכם קיבוצי חדש, נשפר גם את השכר השעתי, שעדיין נמוך,  ונקדם זכויות העסקה נוספות כך שהסוגיה של העסקה בתנאים הוגנים תוסדר סוף סוף במלואה". לצד זאת הודו בוועד גם לממלא מקום נציב שירות המדינה אהוד פרוואר, לאגף הממונה על השכר באוצר למנכל"י וסמנכ"לי המשרדים וחברי הכנסת שליוו את ההליך.

"חוזר זה, המסדיר את תנאי השירות של סטודנטים המועסקים בשירות המדינה, מהווה פריצת דרך עבור אוכלוסיית הסטודנטים – אוכלוסייה בעלת אופק העסקה רחב שנים, בעלת מוטיבציה גבוהה ופוטנציאל להשתלבות משמעותית בשירות המדינה" מסרה יו"ר הוועד הארצי רעיה קלימי. "אני מברכת על הצעד ומודה לנציבות שירות המדינה, ובמיוחד לד"ר איריס נחמיה (מנהלת אגף בכיר אסטרטגיה ומדיניות), מר נאדר אלקאסם (מנהל אגף א' תנאי שירות ויחסי עבודה), ומר רון צור (עד לאחרונה ראש מטה יישום הרפורמה בנציבות שירות המדינה), על העבודה הרבה והמאומצת שהושקעה בחוזר ועל שיתוף הפעולה הפורה. תודותינו נתונות גם למר עדי בן עמי, מחזיק תיק הסטודנטים בהסתדרות עובדי המדינה אשר מקדם את הנושא תוך שיתוף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים".

ועד הסטודנטים בשירות המדינה הוקם לפני כשנתיים על מנת לחזק את מעמדם של כ-4,000 הסטודנטים המועסקים כיום בשירות המדינה וליצור עבורם אופק תעסוקתי במטרה שיוכלו להשתלב בתפקידי המשך במשרד בו הם מועסקים או בשירות המדינה בפרט, ולקדם את המערכת הציבורית כולה ככלל. שירות המדינה הינו המעסיק הגדול ביותר של סטודנטים בישראל, ונחשב גם למעסיק אטרקטיבי עבור סטודנטים המבקשים לרכוש ניסיון ומיומנות מקצועית במהלך לימודיהם. על פי נתוני הנציבות, על כל משרת סטודנט בשירות המדינה מתמודדים בממוצע עשרות סטודנטים. בשירות הציבורי בכללו מועסקים כ-10,000 סטודנטים במגוון תפקידים, בין היתר גם ברשויות המקומיות והחברות הממשלתיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!